5.3.4 - Hur skapas begrepp?
Om vi antar att begrepp kommer till genom likhet mellan objekten i världen, så betyder det att vi formar begreppet hund genom att jämföra hur lika två olika hundlika varelser är. Hur fungerar likhetsbedömningen? En av de längst överlevande modellerna i kognitionspsykologin är Tverskys (1977) kontrastmodell. Den redogör för likhetsbedömningar som folk har gjort där begreppen beskrivits verbalt eller diagrammatikalt. Modellen vidhåller att likheten mellan två begrepp är baserad på en funktion av attributen som delas av begreppen, utom de attribut som är distinktiva för båda begreppen. Detta kan formuleras så här:
(a, b)= qf(AÇB)-af(A-B) - bf(B-A)Där a och b är två begrepp, L är likheten mellan dessa två begrepp. A är mängden av alla attribut i a, och B är mängden av alla attribut i b. I den här formeln, AÇB ger attributen som är gemensamma för a och b, A-B ger de attribut som är distinkta i a, B-A ger de attribut som är distinkta i b. Lägg märke till att det är inte en absolut distinktivitet, utan relativt det andra begreppet. Formeln förutsäger att om antalet gemensamma attribut ökar, och antalet distinktiva attribut minskar, så blir objekten a och b mer lika. Funktionen f har en roll i att vikta vissa attribut i enlighet med 'salience' och betydelse. Parametrarna q, a, och b används för att belysa den relativa vikten av gemensamma och distinktiva attributmängder. När folk bedömer likhet mellan begrepp tenderar de att fokusera på gemensamma attribut och när de bedömer skillnader så fokuserar de på distinktiva attribut. Effekterna av q, a, och b används för att förklara den asymmetri som uppstår mellan begrepp, L(a, b) ¹ L(b, a). Tversky menar att i likhetsuttalanden så finns det ett subjekt och en referent.