5.2 - Inlärning & Minne

Inlärning och minne är oskiljaktiga. Minnet är det konkreta resultatet av inlärning. Minne är en av de centrala problemställningarna i kognitionspsykologin. I generell mening kan man säga att minnesteorier är inriktade både på minne som en process och en struktur, men de kan variera i sitt fokus åt det ena eller andra hållet. Ett argument som presenteras för minne som en process är faktumet att minnet är dynamiskt och ständigt föränderligt. Vi glömmer bort saker och vi lär oss nya saker hela tiden. Det skulle antyda att det är något som händer i vårt minne hela tiden. Alltså är minnet en process. Trots denna dynamik så verkar det som om vissa saker finns kvar i minnet på ett mycket stabilt sätt. Du kommer med största sannolikhet att minnas ditt namn hela ditt liv, såvida inte du drabbas av vissa fysiologiska bekymmer med hjärnan. Alltså borde minnet vara en struktur.

Inlärning har en tydlig relation till perception och uppmärksamhet. Om man saknar perception och uppmärksamhet, så saknar man också inlärningsförmåga (vilket alla som har gått i skolan vet om). Givet dessa saker, är det inte speciellt överraskande att minnesforskningen är en av de riktigt stora frågorna inom kognitionspsykologin. Exempelvis presenterade Logan (1988) en teori om automatik som minne. Fundera lite hur den är tänkt!