6 - Övningsfrågor
Det här sista kapitlet innehåller en mängd frågor som både rör inferenser om materialet ovan och minnesfrågor i oordning.
1.Vilken minnestyp tror du att kunskapen om begrepps relation till varandra är? Varför?
2.På vilket sätt hjälper studier i begreppshieraki en gränssnittsdesigner?
3.Varför är ett schackproblem lättare lösa på ett diagram jämfört med en verbal uppräkning var pjäserna
står?
4.Idén om att ett begrepp har samma egenskaper som mängder är inte bra, varför?
5.Vilka tre delar utgör Baddeleys minnesteori?
6.Varför är 7 ett magiskt tal?
7.Hur många möjligheter har man att välja på i Wasons (figur 6) problem?
8.På vilket sätt kan Wasons problem göras lättare?
9.är problemen som fråga 4, 7 och 8 berör ett argument för att människan inte är rationell? I så fall, hur?
10.På vilket sätt kan forskning i begreppsbildning hjälpa till när man skriver en manual?
11.Vad innebär 'affordance'?
12.Vad är en 'geon'?
13.På vilket sätt kan datavetenskapen hjälpa kognitionspsykologer?
14.Vilka olika typer av kunskaper identifieras i kompendiet?
15.Vilka olika typer av representationer identifieras i kompendiet?
16.Räkna upp så många som möjligt av siffrorna i kapitel 5.2!