5.1.3 - Delad uppmärksamhet - övning ger färdighet
Uppmärksamhet är ett besvärligt begrepp eftersom ett begrepp som förklarar allt, tenderar att förklara inget. Oftast brukar man referera uppmärksamhet som selektivitet i processer. För att förklara vad som händer när man försöker göra två saker samtidigt, beror det mycket på det två sakerna man försöker göra. Ibland går det bra. Den erfarne bilföraren kan lätt köra bil och konversera samtidigt, och en tennisspelare kan notera positionen hos sin motståndare medan han eller hon springer i full fart och förbereder ett slag. Vid andra tillfällen, som när man ska gnida sig på magen med ena handen och klappa sig på huvudet samtidigt med den andra, kan det bli fel. Det finns tre huvudsakliga faktorer som spelar in när man ska försöka göra två eller flera uppgifter samtidigt; (a) uppgifternas likhet, (b) övning och (c) uppgifternas svårighetsgrad. Alla tre faktorerna är naturliga och behöver inte någon närmare beskrivning. Två uppgifter utförs dåligt om de är svåra, lika varandra och dåligt övade. Det är dock viktigt att tänka på sinnesmodalitet vad gäller likhet, det vill säga vilka sinnen som är inblandade i de två eller flera uppgifterna. Man säger att audiotiv information har en annan modalitet än visuell information. I MDI-sammanhang kanske övning är det viktigaste. Om man ska presentera flera saker på en skärm samtidigt, betänk hur mycket övning som krävs och vad du kan förvänta dig av användaren. En del kan inte läsa vissa moderna serietidningar för att de har så plottriga och konstiga rutor.