Protokoll fört vid styrelsens lunchmöte 970407. Närvarande: Viktoria Landberg, ordförande Mattias Eriksson, vice ordförande Niclas Olofsson, kassör Anders Selander, sekreterare Fredrik Berglund, ledamot Andreas Hed, ledamot, PR-chef Anna Ahlgren, ledamot Marcus Holmgren, ledamot, Storpiraya Niklas Jakobsson, ledamot Emma Bjurström, ledamot 1. Mötets öppnande Ordförande Viktoria Landberg förklarade mötet öppnat. 2. Formalia 2.1 Till mötesordförande valdes Viktoria Landberg. 2.2 Till mötessekreterare valdes Anders Selander. 2.3 Till justerare valdes Anna Ahlgren och Fredrik Berg- lund. 3. Dagordningen Den förestående dagordningen godkändes. Informations- och beslutspunkter: 4. Föregående Selander gick igenom föregående mötes protokoll (vilket ännu mötes inte var renskrivet, slarvputte). protokoll 5. Undergrupper 4.1 Piraya Tunnt med anmälda lag inför OS, säljer biljet- ter i fikum på luncherna. 4.2 .gif - 4.3 PR Har svarat på en enkät från ett "enkät"-företag men som var utskickad på uppdrag av VM-data. 4.4 Kuriren - 6. Flaskcola CocaCola upphör med halvlitersburkar, vilket tvingar CocaCola Cold Drink att stoppa halvliters PET-flaskor i automaten. Det kostar dem 50 öre mer per flaska, eftersom panten är en krona på flaskorna. De har i och med detta passat på att höja priset på halvliters, inte till 9:50:-, utan till 10:-. Vi skulle dock kunna kräva att de sätter priset till 9:50:-. CCCD kan också tänka sig att gå tillbaka till 9:- om vi är villiga att minska vår provision. Vidare ställer flaskorna till det ytterligare eftersom vi nu har två sorters pant att hantera; flaskor och burkar. Måste vi ha dubbla säckar överallt? CCCD skall dock ställa hit en ytterligare pant-tunna gratis, denna gång en billigare variant i wellpapp istället för en av de dyrare plasttunnorna. BESLUT: Mötet beslutade att behålla föreningens provision per såld flaska, att inte kräva 9:50:- då strulet med fem- tioöringen knappast är bättre än jämna 10:- och att in- vänta den nya tunnan för att se om det skulle passa att köpa in och ställa ut sådana i strategiska labb. 7. Skåpnycklar Det är dags att utnyttja outhämtade depositionsavgifter för att trycka upp nya nycklar till skåp som verkar övergivna. Fast man kan ju först kolla om det av innehållet går att identifiera vem som kan tänkas ha den andra nyckeln. BESLUT: Mötet uppdrog Nico att ansvara för labb-skåpsnyckel- komplementeringen. 8. "Ansvar" Det är en del saker som måste fixas i den här änden inför del- linjekofe tagandet i årets linjekonferens i Uppsala; kopior av kårlegg rensen 97 och legg måste samlas in och skickas ned för gästleggsanskaff- ning, anmälningsavgiften måste samlas in, resemedel måste hyras, resebidrag sökas, etc. BESLUT: Mötet uppdrog Vickan att söka resebidrag från institu- tionen, Selander att hyra fordon samt att samla in anmälningsavgifter och legg-kopior. Deadline för lokal anmälning sattes till 17/4. 9. Sammarbete Datateknikprogrammet på KTH är mer likt C än vad man kunde tro, D-KTH förmodligen har Lennart sneglat lite söderut när DVL stöptes om till C. Det skulle därför vara intressant att jämföra studen- ternas situation på respektive utbildning - allt utbyte är ju av godo. Kanske finns det även möjligheter för oss att läsa någon kurs därnere, deras utbud är ju något större än vårt. BESLUT: Mötet uppdrog Vickan att ta en inledande kontakt med D-sektionen KTH. 10. Datorköp Marcus och Nicke redovisade sina respektive "hop-plocks" priser som var i stort sett likvärdiga, de handlade i båda fallen om cirka 20 000:-. Har föreningen råd med ett sådant utlägg för närvarande? Nej, med OS i nära anstående, märkesbeställning gjord och utlägg i samband med linjekofnerensresan måste ett datorköp skjutas på framtiden. BESLUT: Mötet beslutade vänta med datorköpet till efter OS- utgifterna betalats. 11. TS kör Vickan informerade att att Teknologsektionens nystartade kör samlas på torsdagar 17:00 i ma112 och att det behövs främst fler killar. "Det är kul" myser Vickan. 12. Infoblad Vickan tycker att vi i stil med Medium ska sprida ett infoblad om vad föreningen jobbat med varje månad. Det kan ju föra före- ningen närmare medlemmarna. Vi skulle dock inte behöva göra det på papper och konkurrera med Kuriren, våra medlemmat har ju dessutom inga personliga fack att lägga pappers infoblad i. De har däremot var sin mailbox, så ett månatligt infomail skulle kunna vara något. BESLUT: Mötet beslutade att inleda en försöksverksamhet med månatliga infomail. Anna uppdrogs göra en lista över vem som ska ta vilken månad. 13. Kuriren Förmodligen bidrar okunskap om vad det redaktionella arbetet med Kuriren egentligen innebär. Kanske skulle det gå lättare att hitta en ny redaktion om medlemmarna får ta del av en kortare beskrivning av vad arbetet praktiskt går ut på. BESLUT: Mötet beslutade Anna att fråga Frida om hon kan samman- ställa en dylik arbetsbeskrivning. 14. PR-folder Nu är det dags att ta tag i PR-folder igen. Det är ju inte bara PR som ska ta ansvaraet för den, hela styrelsen kan bidra. Egentligen rör det sig om två foldrar; en i rekryteringssyfte men gymnasieungdom som målgrupp och en i PR-syfte med arbets- marknaden som målgrupp. Hed och Nicke kan tänka sig att dona med den faktiska sammanställningen av matrialet till folder, Selander kan tänka sig att skriva. Hed vill dock att styrelsen ska ha ett folder-möte där riktlinjerna dras upp. Han samman- kallar därför i egenskap av PR-chef till ett PR-möte onsdagen den 16/4, kl 16:00 i ma406. 15. Övriga 15.1 Flott- Emma kommer förmodligen att åka på en Ume- frågor bidrag flotte i Uppsala teknologernas forsränning under Valborg. Hon undrar om DVF kan tänkas sponsra detta med 40% som ett sport-aktivitet. Jodå, det kan DVF tänka sig - förutsatt att hälften av rännarna på flotten är Ume-data- vetare. 12. Mötesordförande avslutade mötet. Vid protokollet: Mötesordförande: ________________________________ ________________________________ Anders Selander Viktoria Landberg Justerare: Justerare: ________________________________ ________________________________ Anna Ahlgren Fredrik Berglund