Styrelsemötet 970407
Protokoll fört vid styrelsens lunchmöte 970407.
Närvarande: Viktoria Landberg, ordförande
Mattias Eriksson, vice ordförande
Niclas Olofsson, kassör
Anders Selander, sekreterare
Fredrik Berglund, ledamot
Andreas Hed, ledamot, PR-chef
Anna Ahlgren, ledamot
Marcus Holmgren, ledamot, Storpiraya
Niklas Jakobsson, ledamot
Emma Bjurström, ledamot
1. Mötets öppnande Ordförande Viktoria Landberg förklarade mötet öppnat.
2. Formalia 2.1 Till mötesordförande valdes Viktoria Landberg.
2.2 Till mötessekreterare valdes Anders Selander.
2.3 Till justerare valdes Anna Ahlgren och Fredrik Berg-
lund.
3. Dagordningen Den förestående dagordningen godkändes.
Informations- och beslutspunkter:
4. Föregående Selander gick igenom föregående mötes protokoll (vilket ännu
mötes inte var renskrivet, slarvputte).
protokoll
5. Undergrupper
4.1 Piraya Tunnt med anmälda lag inför OS, säljer biljet-
ter i fikum på luncherna.
4.2 .gif -
4.3 PR Har svarat på en enkät från ett "enkät"-företag men som var utskickad på uppdrag av VM-data.
4.4 Kuriren -
6. Flaskcola CocaCola upphör med halvlitersburkar, vilket tvingar CocaCola
Cold Drink att stoppa halvliters PET-flaskor i automaten. Det
kostar dem 50 öre mer per flaska, eftersom panten är en krona
på flaskorna. De har i och med detta passat på att höja priset
på halvliters, inte till 9:50:-, utan till 10:-. Vi skulle dock
kunna kräva att de sätter priset till 9:50:-. CCCD kan också
tänka sig att gå tillbaka till 9:- om vi är villiga att minska
vår provision. Vidare ställer flaskorna till det ytterligare
eftersom vi nu har två sorters pant att hantera; flaskor och
burkar. Måste vi ha dubbla säckar överallt? CCCD skall dock
ställa hit en ytterligare pant-tunna gratis, denna gång en
billigare variant i wellpapp istället för en av de dyrare
plasttunnorna.
BESLUT: Mötet beslutade att behålla föreningens provision per
såld flaska, att inte kräva 9:50:- då strulet med fem-
tioöringen knappast är bättre än jämna 10:- och att in-
vänta den nya tunnan för att se om det skulle passa att
köpa in och ställa ut sådana i strategiska labb.
7. Skåpnycklar Det är dags att utnyttja outhämtade depositionsavgifter för att
trycka upp nya nycklar till skåp som verkar övergivna. Fast man
kan ju först kolla om det av innehållet går att identifiera vem
som kan tänkas ha den andra nyckeln.
BESLUT: Mötet uppdrog Nico att ansvara för labb-skåpsnyckel-
komplementeringen.
8. "Ansvar" Det är en del saker som måste fixas i den här änden inför del-
linjekofe tagandet i årets linjekonferens i Uppsala; kopior av kårlegg
rensen 97 och legg måste samlas in och skickas ned för gästleggsanskaff-
ning, anmälningsavgiften måste samlas in, resemedel måste
hyras, resebidrag sökas, etc.
BESLUT: Mötet uppdrog Vickan att söka resebidrag från institu-
tionen, Selander att hyra fordon samt att samla in
anmälningsavgifter och legg-kopior. Deadline för lokal
anmälning sattes till 17/4.
9. Sammarbete Datateknikprogrammet på KTH är mer likt C än vad man kunde tro,
D-KTH förmodligen har Lennart sneglat lite söderut när DVL stöptes om
till C. Det skulle därför vara intressant att jämföra studen-
ternas situation på respektive utbildning - allt utbyte är ju
av godo. Kanske finns det även möjligheter för oss att läsa
någon kurs därnere, deras utbud är ju något större än vårt.
BESLUT: Mötet uppdrog Vickan att ta en inledande kontakt med
D-sektionen KTH.
10. Datorköp Marcus och Nicke redovisade sina respektive "hop-plocks" priser
som var i stort sett likvärdiga, de handlade i båda fallen om
cirka 20 000:-. Har föreningen råd med ett sådant utlägg för
närvarande? Nej, med OS i nära anstående, märkesbeställning
gjord och utlägg i samband med linjekofnerensresan måste ett
datorköp skjutas på framtiden.
BESLUT: Mötet beslutade vänta med datorköpet till efter OS-
utgifterna betalats.
11. TS kör Vickan informerade att att Teknologsektionens nystartade kör
samlas på torsdagar 17:00 i ma112 och att det behövs främst
fler killar. "Det är kul" myser Vickan.
12. Infoblad Vickan tycker att vi i stil med Medium ska sprida ett infoblad
om vad föreningen jobbat med varje månad. Det kan ju föra före-
ningen närmare medlemmarna. Vi skulle dock inte behöva göra det
på papper och konkurrera med Kuriren, våra medlemmat har ju
dessutom inga personliga fack att lägga pappers infoblad i.
De har däremot var sin mailbox, så ett månatligt infomail
skulle kunna vara något.
BESLUT: Mötet beslutade att inleda en försöksverksamhet med
månatliga infomail. Anna uppdrogs göra en lista över
vem som ska ta vilken månad.
13. Kuriren Förmodligen bidrar okunskap om vad det redaktionella arbetet
med Kuriren egentligen innebär. Kanske skulle det gå lättare
att hitta en ny redaktion om medlemmarna får ta del av en
kortare beskrivning av vad arbetet praktiskt går ut på.
BESLUT: Mötet beslutade Anna att fråga Frida om hon kan samman-
ställa en dylik arbetsbeskrivning.
14. PR-folder Nu är det dags att ta tag i PR-folder igen. Det är ju inte bara
PR som ska ta ansvaraet för den, hela styrelsen kan bidra.
Egentligen rör det sig om två foldrar; en i rekryteringssyfte
men gymnasieungdom som målgrupp och en i PR-syfte med arbets-
marknaden som målgrupp. Hed och Nicke kan tänka sig att dona
med den faktiska sammanställningen av matrialet till folder,
Selander kan tänka sig att skriva. Hed vill dock att styrelsen
ska ha ett folder-möte där riktlinjerna dras upp. Han samman-
kallar därför i egenskap av PR-chef till ett PR-möte onsdagen
den 16/4, kl 16:00 i ma406.
15. Övriga 15.1 Flott- Emma kommer förmodligen att åka på en Ume-
frågor bidrag flotte i Uppsala teknologernas forsränning
under Valborg. Hon undrar om DVF kan tänkas
sponsra detta med 40% som ett sport-aktivitet.
Jodå, det kan DVF tänka sig - förutsatt att
hälften av rännarna på flotten är Ume-data-
vetare.
12. Mötesordförande avslutade mötet.
Vid protokollet: Mötesordförande:
________________________________ ________________________________
Anders Selander Viktoria Landberg
Justerare: Justerare:
________________________________ ________________________________
Anna Ahlgren Fredrik Berglund