TOTAL | Ja | Nej | Minns ej | BLANK |
---|---|---|---|---|
47 | 33 | 1 | 12 | 1 |
43 svar ; 22 positiva utan kommentar ; inga negativa svar uta kommentarer ; samtliga 21 kommentarer sammanfattade nedan:
Den vanligaste synpunkten var att kursen startade för enkelt och att för
mycket tid lades på saker man redan kan på den här nivån.
AI:ns historia kan dras igenom på en föreläsning istället
för två och kursen har faktiskt förkunskapskrav så föreläsaren
behöver inte
gå igenom logik, statistik, resolution och sökningar så grundligt.
Den tiden behövs bättre mot slutet av kursen (NN) som många
uppfattade
som stressigt.
BLANK | 4 |
---|
37 svar ; 20 "ja" utan kommentar ; 3 "nej" utan kommentar
; 2 hade inga förväntningar (!)
Nästan alla verkar ha upplevt kursen positivt. Övriga kommentarer:
>Absolut inte! Föreläsaren har fått mig att ändra min bild om AI.
>Nja, lite mer algoritmer och hur man kan ha nytta av kunskapen hade
jag förväntat mig.
>Nej. En stor del är nog att vi var tvungna att använda LISP. Speciellt
på lab2, "connect 4".
>Hade inte så där jättehöga förväntningar, dock var kursen trevlig och
gav en bra inblick i området.
>Njae. Jag ser hur detta kan appliceras inom fältet AI, men detsamma
kan sägas om de flesta andra kurser. Det jag saknar är de specifika AI-momenten,
så att säga.
>Ja, jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, men det visade
sig vara väldigt intressant.
>Var teoretiskt tyngre än vad jag förväntat mig.
>Nej. Hade förväntningen att man skulle lära sig lite mer om hur man
använder kunskaperna programmeringsmässigt än vad vi fick lära oss.
BLANK | 10 |
---|
36 svar ; 9 svarade "nej" utan att kommentera
Förvånansvärt många säger sig ha haft svårt
med logiken och statistiken trots svaren på första frågan.
LISP verkar också ha vållat en del problem för många,
dock bara till en börjar. Hög inlärningströskel?
Andra vanliga svar var Planning, Bayesian Networks och Nerural Networks (främst
matematiken bakom)
Ganska mycket beröm till föreläsarens insats.
BLANK | 11 |
---|
Kommentarer i frekvens-ordning:
Den vanligaste synpunkten är att det ska läggas mindre tid på
början och mer på slutet.
Dela ut specarna i tid!
Laborationerna var omtyckta, speciellt Connect-4, men många tyckte att
det var meningslöst att ha dem i LISP när man kunde göra samma
saker eklare i t.ex. Java.
Mer OH-bilder.
En handfull studenter tyckte att det var meningslöst att ha laborationerna
i LISP och menade att man kunde göra samma saker enklare i t.ex. Java.
Fyra studenter tyckte inte att man behövde ändra något.
BLANK | 15 |
---|
TOTAL | Ja helt klart | Ja | Nja/vet ej | Nej | Absolut inte | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
47 | 19 | 17 | 5 | 4 | 1 | 1 |
(Det bästa betyg den här kursutvärderaren sett under sina tre terminer)
Solklar vinnare: Logik (med tillämpningar)-31, DoA-16, (Diskret) Matematik-10,
Mat. stat.-9, Funktionell Programmering (ML)-7
Samt ett flertal cs-kurser som nämdes 1 eller 2 gånger.
BLANK | 5 |
---|
TOTAL | Alldeles för få | För få | Lagom | För många | Alldeles för många | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
47 | 8 | 9 | 20 | 0 | 0 | 9 |
Det var inga gruppövningar på den här kursen och det är
det väl nästan aldrig på C-kurser (?).
De svar som gavs (28 st.) var spydigheter ang. detta automatgenererade formulär.
:-)
BLANK | 19 |
---|
Kommentarer:
>Mycket bra En aning vimsig/trött ibland, men även solen har sina fläckar
>Bortsett från att Mike ibland kan sväva iväg från den utstakade vägen,
så är han en stor begåvning. Intelligenta reflektioner och mycket humor. Jag
hade inga problem med språket utan tyckte jag fick ut mycket från föreläsningarna.
>Jävligt kul att lyssna på Minock men det känns som att man inte lärde
sig så mkt. Kursen skulle kunna vara perfekt om den hade varit planerad bättre,
och ANVÄND SLIDES! Skriva på tavlan kunde han verkligen inte, alltid för liten
text, även om man sa till.
>ganska bra, har bland dom roligaste föreläsningarna men det blev lite
plottrigt ibland på tavlan
>Men börja använda OH-bilder för det går inte att följa med annars. Använd
webben när kursen ändå har en kurshemsida och lägg upp labbarna i tid!
>Bra och underhållande. Men vi kanske diskuterade för lite kring svåra
kapitel och för mycket kring mer filosofiska frågor. Som iochförsig är väldigt
intressant :-) men inte lika nödvändigt för kursen.
>Thomas Hellström var väldigt bra och strukturerad. Han pratade lugnt
och tydligt. Kunnig. Mike var ostrukturerad. Han kunde mycket, men ville mest
snacka om perifera saker på föreläsningarna. Mycket rolig, men tyvärr inte så
informativ för att hjälpa oss i studerandet.
BLANK | 7 |
---|
33 "ja" utan kommentar
BLANK | 8 |
---|
20 "ja" utan kommentar ; 2 negativa svar ; resten hade inte utnyttjat handledarna
BLANK | 13 |
---|
22 "ja" utan kommentar ; 2 negativa svar ; övriga svarade "vet
inte" el. dyl..
det påpekades att handledningstiderna inte stämde överens med
de som var angivna på kurswebben.
BLANK | 13 |
---|
OJ! av de 47 som utvärderade kursen har 45 svarat på den här
frågan och alla gillade boken!!!
Kommentarer:
>En utmäkt bok, synd bara att man inte har tid att läsa den
mer ingånde. (just nu)
>Lite torr och tungläst på vissa avsnitt, men ändå den bästa AI boken
jag sett.
>Boken är bra, men jag tycker den är lite väl teoretisk. Det hade varit
bra med antingen lösningar till uppgifterna eller ett litet övningshäfte med
lösningar.
>bra bok, inte så jättetråkig, den tar upp relevanta saker och inte en
massa svammel
>Rolig bok, bra bok. Hade gärna haft fler, kanske med lite mer inriktning
på självlärande algoritmer och nätverk.
>Boken är bra. Det är dock trist att den är lite väl mycket översiktsbok
ibland. Men med tanke på kursupplägget och att boken ändå är rätt tjock så är
den en bra introduktion till ämnet.
>Jag tyckte Boken är välstrukturerad och den tar upp det mesta på ett
bra och lättfattligt sätt. Det känns som att man får en, åtminstone ytlig, överblick
över ett stort område när man läst den (jo jag läste faktiskt för en gångs skull
stora delar av kursboken).
BLANK | 2 |
---|
10 i stil med "bra" utan kommentar ; inget negativt svar utan kommentar
(vanligare på A-kurser)
Många synpunkter på LISP-kompendiumet, 50/50 huruvida det sög
eller dög, men många skulle
vilja ha blivit tipsade om en riktig bok om LISP. Plus till föreläsaren
för OH-bilderna.
BLANK | 11 |
---|
c:a 25 % ja och 75 % nej
BLANK | 4 |
---|
Kommentarer:
>Bra Ja boken är relativt heltäckande
>LISP-delen var svår och tidsödande.
>Ok. Det kändes som om lab2(connect 4) var den enda som gav någonting.
Den första var bara för att lära sig Lisp och den 3:e var bara att slänga ihop
lite fort utan att reflektera över vad man gjorde.
>connect-4 var en givande labb. Det var synd att en labb gick åt till
"lär dig LISP" uppgifter, men var kanske nödvändigt. Har någon funderat på att
byta från ML till LISP som första programmeringskurs?
BLANK | 4 |
---|
Även här är samtliga svar positiva (nästan: ett negativt).
Kommentarer:
>ja, defenitivt. speciellt connect4-labben. Då lärde man sig väldigt
mycket vilket man hade igen på tentan.
>Ja, Laboration 2 med min-max
>Ja, bra att det ingick teorifrågor som del av labbarna.
>Connect-4-labben var väldigt lärorik och bra tillämpling av teorin.
BLANK | 4 |
---|
29 solklara "ja" ; 8 "nej" ; Många irriterade på att specarna kom för sent!
BLANK | 5 |
---|
TOTAL | För lätt | Lätt | Lagom | Svår | För svår | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
47 | 0 | 4 | 32 | 7 | 2 | 1 |
Även här är kommentarerna nästan genomgående positiva:
De flesta är glada att de lärt sig flytande LISP medan vissa tyckte
att det var meningslöst att lära sig ett nytt språk på
en C-kurs.
Det som gett mest verkar ha varit Connect-4-laborationen och MAX/MIN.
En del klagade på att laborationerna inte verkade blivit genomlästa
ordentligt.
En Connect-4-turnering hade också välkomnats.
Kommentarer:
>det var väldigt bra koppling mellan lab och kursinnehåll, och jag tror
att jag har lärt mig en hel del genom att koppla ihop ett och annat.
>Game-Tree (MIN/MAX) var extremt givande. Kanske någon annan sök-labb,
tex labyrintlösare mha A*-algoritmen eller dylik skulle varit kul också.
>Labbarna var ok. Problemet var att rättningen var dålig. Kändes som
om labben bara skummats igenom och inte lästs på riktigt. Man vill ha feedback
på det man slitit med.
BLANK | 5 |
---|
Den här frågan verkar ha hamnat fel.
Gott om spydigheter m.a.o..
BLANK | 14 |
---|
Samma sak här.
BLANK | 16 |
---|
TOTAL | Teknisk datavetenskap | Datavetenskapliga programmet | Interaktion och design | Annat program | Fristående kurs | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
47 | 28 | 16 | 0 | 1 | 0 | 2 |
32 "ja" utan kommentar ; 1 "nej" utan kommentar ; Kommentarer:
>Nej! På tok för många intressanta kursern ligger på första läsperioden
på hösten, flytta i alla fall någon C-kurs tills efter jul.
>Uhm, ja. Det är ju en valbar kurs, och jag tror att man kan läsa den
när som helst från att man får börja välja kurser själv.
BLANK | 8 |
---|
TOTAL | Oviktigt | Ganska oviktigt | Varken viktigt eller oviktigt | Ganska viktigt | Mycket viktigt | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
47 | 1 | 4 | 12 | 22 | 6 | 2 |
TOTAL | Nej | En liten del | Ganska mycket | Största delen | Ja | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
47 | 1 | 17 | 15 | 6 | 7 | 1 |
27 "ja" utan kommentar ; inga nej
En handfull tyckte sig kunna för lite logik. Desto fler tyckte att kursen
var lite för enkel och att de hade mer än tillräckliga förkunskaper
med undantag för LISP.
BLANK | 10 |
---|
TOTAL | 0-5 | 6-10 | 11-15 | 16-20 | 21-25 | 26-30 | Mer än 30 | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
47 | 1 | 5 | 17 | 11 | 6 | 5 | 1 | 1 |
TOTAL | Mycket lägre | Lägre | Lika | Högre | Mycket högre | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
47 | 0 | 9 | 27 | 8 | 0 | 2 |
TOTAL | Inte alls bra | Mindre bra | Ganska bra | Bra | Mycket bra | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
47 | 0 | 12 | 23 | 10 | 1 | 1 |
21 "ja" ; 6 "nja" ; 5 "nej" varav ett sades bero på en parallell kurs
BLANK | 11 |
---|
Utvärderingssammanställare: Marcus Hedenstedt, id01mht@ing.umu.se
Anders Broberg | bopspe@cs.umu.se |
Datavetenskap | 99-06-01 |
Umeå Universitet |