Umu logo Umeå universitet
Matematisk- naturvetenskaplig fakultet
Institutionen för datavetenskap
KURSVÄRDERING
ANDERS BROBERG

Artificiell Intelligens HT-02

(TDBC70)


Har kursens mål blivit klargjorda för dig?


TOTAL Ja Nej Minns ej BLANK
47 33 1 12 1


Vad tycker du om kursdispositionen? Dvs den tid som las ned på olika avsnitt?

43 svar ; 22 positiva utan kommentar ; inga negativa svar uta kommentarer ; samtliga 21 kommentarer sammanfattade nedan:


Den vanligaste synpunkten var att kursen startade för enkelt och att för mycket tid lades på saker man redan kan på den här nivån.
AI:ns historia kan dras igenom på en föreläsning istället för två och kursen har faktiskt förkunskapskrav så föreläsaren behöver inte
gå igenom logik, statistik, resolution och sökningar så grundligt. Den tiden behövs bättre mot slutet av kursen (NN) som många uppfattade
som stressigt.

BLANK 4


Anser du att de förväntningar du hade på kursen har uppfyllts? Om inte, vilka har ej gjort det?

37 svar ; 20 "ja" utan kommentar ; 3 "nej" utan kommentar ; 2 hade inga förväntningar (!)
Nästan alla verkar ha upplevt kursen positivt. Övriga kommentarer:


>Absolut inte! Föreläsaren har fått mig att ändra min bild om AI.
>Nja, lite mer algoritmer och hur man kan ha nytta av kunskapen hade jag förväntat mig.
>Nej. En stor del är nog att vi var tvungna att använda LISP. Speciellt på lab2, "connect 4".
>Hade inte så där jättehöga förväntningar, dock var kursen trevlig och gav en bra inblick i området.
>Njae. Jag ser hur detta kan appliceras inom fältet AI, men detsamma kan sägas om de flesta andra kurser. Det jag saknar är de specifika AI-momenten, så att säga.
>Ja, jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, men det visade sig vara väldigt intressant.
>Var teoretiskt tyngre än vad jag förväntat mig.
>Nej. Hade förväntningen att man skulle lära sig lite mer om hur man använder kunskaperna programmeringsmässigt än vad vi fick lära oss.
BLANK 10


Finns det avsnitt som du tycker varit särskilt svåra? Vilka? På vilket sätt?


36 svar ; 9 svarade "nej" utan att kommentera

Förvånansvärt många säger sig ha haft svårt med logiken och statistiken trots svaren på första frågan.
LISP verkar också ha vållat en del problem för många, dock bara till en börjar. Hög inlärningströskel?
Andra vanliga svar var Planning, Bayesian Networks och Nerural Networks (främst matematiken bakom)
Ganska mycket beröm till föreläsarens insats.
BLANK 11


Till den som ska planera nästa kurs vill jag föreslå!

Kommentarer i frekvens-ordning:

Den vanligaste synpunkten är att det ska läggas mindre tid på början och mer på slutet.

Dela ut specarna i tid!
Laborationerna var omtyckta, speciellt Connect-4, men många tyckte att det var meningslöst att ha dem i LISP när man kunde göra samma saker eklare i t.ex. Java.
Mer OH-bilder.
En handfull studenter tyckte att det var meningslöst att ha laborationerna i LISP och menade att man kunde göra samma saker enklare i t.ex. Java.
Fyra studenter tyckte inte att man behövde ändra något.
BLANK 15


Skulle du vilja rekommendera andra att gå kursen?


TOTAL Ja helt klart Ja Nja/vet ej Nej Absolut inte BLANK
47 19 17 5 4 1 1

(Det bästa betyg den här kursutvärderaren sett under sina tre terminer)


Vilka tidigare kurser har du haft nytta av när du läst denna kurs?


Solklar vinnare: Logik (med tillämpningar)-31, DoA-16, (Diskret) Matematik-10, Mat. stat.-9, Funktionell Programmering (ML)-7
Samt ett flertal cs-kurser som nämdes 1 eller 2 gånger.
BLANK 5


Antalet gruppövningar var:


TOTAL Alldeles för få För få Lagom För många Alldeles för många BLANK
47 8 9 20 0 0 9


Hur har gruppövnignarna fungerat?


Det var inga gruppövningar på den här kursen och det är det väl nästan aldrig på C-kurser (?).
De svar som gavs (28 st.) var spydigheter ang. detta automatgenererade formulär. :-)
BLANK 19


Var har du för synpunkter på föreläsaren/föreläsarna?

Kommentarer:


>Mycket bra En aning vimsig/trött ibland, men även solen har sina fläckar
>Bortsett från att Mike ibland kan sväva iväg från den utstakade vägen, så är han en stor begåvning. Intelligenta reflektioner och mycket humor. Jag hade inga problem med språket utan tyckte jag fick ut mycket från föreläsningarna.
>Jävligt kul att lyssna på Minock men det känns som att man inte lärde sig så mkt. Kursen skulle kunna vara perfekt om den hade varit planerad bättre, och ANVÄND SLIDES! Skriva på tavlan kunde han verkligen inte, alltid för liten text, även om man sa till.
>ganska bra, har bland dom roligaste föreläsningarna men det blev lite plottrigt ibland på tavlan
>Men börja använda OH-bilder för det går inte att följa med annars. Använd webben när kursen ändå har en kurshemsida och lägg upp labbarna i tid!
>Bra och underhållande. Men vi kanske diskuterade för lite kring svåra kapitel och för mycket kring mer filosofiska frågor. Som iochförsig är väldigt intressant :-) men inte lika nödvändigt för kursen.
>Thomas Hellström var väldigt bra och strukturerad. Han pratade lugnt och tydligt. Kunnig. Mike var ostrukturerad. Han kunde mycket, men ville mest snacka om perifera saker på föreläsningarna. Mycket rolig, men tyvärr inte så informativ för att hjälpa oss i studerandet.
BLANK 7


Har du hängt med på föreläsningarna när nytt material presenteras?

33 "ja" utan kommentar
BLANK 8


Har handledarna kunnat ge tillräcklig hjälp?

20 "ja" utan kommentar ; 2 negativa svar ; resten hade inte utnyttjat handledarna
BLANK 13


Har det funnits tillräcklig handledningstid?

22 "ja" utan kommentar ; 2 negativa svar ; övriga svarade "vet inte" el. dyl..
det påpekades att handledningstiderna inte stämde överens med de som var angivna på kurswebben.

BLANK 13


Vad tycker du om kurslitteraturen? Motivera!

OJ! av de 47 som utvärderade kursen har 45 svarat på den här frågan och alla gillade boken!!!
Kommentarer:

>En utmäkt bok, synd bara att man inte har tid att läsa den mer ingånde. (just nu)
>Lite torr och tungläst på vissa avsnitt, men ändå den bästa AI boken jag sett.
>Boken är bra, men jag tycker den är lite väl teoretisk. Det hade varit bra med antingen lösningar till uppgifterna eller ett litet övningshäfte med lösningar.
>bra bok, inte så jättetråkig, den tar upp relevanta saker och inte en massa svammel
>Rolig bok, bra bok. Hade gärna haft fler, kanske med lite mer inriktning på självlärande algoritmer och nätverk.
>Boken är bra. Det är dock trist att den är lite väl mycket översiktsbok ibland. Men med tanke på kursupplägget och att boken ändå är rätt tjock så är den en bra introduktion till ämnet.
>Jag tyckte Boken är välstrukturerad och den tar upp det mesta på ett bra och lättfattligt sätt. Det känns som att man får en, åtminstone ytlig, överblick över ett stort område när man läst den (jo jag läste faktiskt för en gångs skull stora delar av kursboken).
BLANK 2


Vad tycker du om kursmaterialet som du fått tillgång till utöver boken?

10 i stil med "bra" utan kommentar ; inget negativt svar utan kommentar (vanligare på A-kurser)
Många synpunkter på LISP-kompendiumet, 50/50 huruvida det sög eller dög, men många skulle
vilja ha blivit tipsade om en riktig bok om LISP. Plus till föreläsaren för OH-bilderna.
BLANK 11


Skummade du igenom de delar av boken som skulle behandlas före resp. föreläsning?

c:a 25 % ja och 75 % nej
BLANK 4


Hur väl anpassade var de obligatoriska uppgifterna (laborationerna) till teorin? Räckte teorikunskaperna till?

Kommentarer:


>Bra Ja boken är relativt heltäckande
>LISP-delen var svår och tidsödande.
>Ok. Det kändes som om lab2(connect 4) var den enda som gav någonting. Den första var bara för att lära sig Lisp och den 3:e var bara att slänga ihop lite fort utan att reflektera över vad man gjorde.
>connect-4 var en givande labb. Det var synd att en labb gick åt till "lär dig LISP" uppgifter, men var kanske nödvändigt. Har någon funderat på att byta från ML till LISP som första programmeringskurs?
BLANK 4


Kunde du koppla de obligatoriska uppgifterna (laborationerna) till teorin?

Även här är samtliga svar positiva (nästan: ett negativt).
Kommentarer:

>ja, defenitivt. speciellt connect4-labben. Då lärde man sig väldigt mycket vilket man hade igen på tentan.
>Ja, Laboration 2 med min-max
>Ja, bra att det ingick teorifrågor som del av labbarna.
>Connect-4-labben var väldigt lärorik och bra tillämpling av teorin.
BLANK 4


Har det funnits tillräckligt med tid avsatt för de obligatoriska uppgifterna (laborationerna)?


29 solklara "ja" ; 8 "nej" ; Många irriterade på att specarna kom för sent!

BLANK 5


Hur var svårighetsgraden på de obligatoriska uppgifterna (laborationerna)?


TOTAL För lätt Lätt Lagom Svår För svår BLANK
47 0 4 32 7 2 1


Har du lärt dig något av de obligatoriska uppgifterna (laborationerna), var de givande?


Även här är kommentarerna nästan genomgående positiva:
De flesta är glada att de lärt sig flytande LISP medan vissa tyckte att det var meningslöst att lära sig ett nytt språk på en C-kurs.
Det som gett mest verkar ha varit Connect-4-laborationen och MAX/MIN.
En del klagade på att laborationerna inte verkade blivit genomlästa ordentligt.
En Connect-4-turnering hade också välkomnats.
Kommentarer:

>det var väldigt bra koppling mellan lab och kursinnehåll, och jag tror att jag har lärt mig en hel del genom att koppla ihop ett och annat.
>Game-Tree (MIN/MAX) var extremt givande. Kanske någon annan sök-labb, tex labyrintlösare mha A*-algoritmen eller dylik skulle varit kul också.
>Labbarna var ok. Problemet var att rättningen var dålig. Kändes som om labben bara skummats igenom och inte lästs på riktigt. Man vill ha feedback på det man slitit med.
BLANK 5


Vad tyckte du om att laborationerna skulle redovisas muntligt?


Den här frågan verkar ha hamnat fel.

Gott om spydigheter m.a.o..
BLANK 14


Vad tyckte du om att lyssna på de andras presentationer av Lab 2?


Samma sak här.
BLANK 16


Vilken programtillhörighet har du?


TOTAL Teknisk datavetenskap Datavetenskapliga programmet Interaktion och design Annat program Fristående kurs BLANK
47 28 16 0 1 0 2


Ligger kursen till i rätt år/läsperiod i ditt program (om du går program)?

32 "ja" utan kommentar ; 1 "nej" utan kommentar ; Kommentarer:

 

>Nej! På tok för många intressanta kursern ligger på första läsperioden på hösten, flytta i alla fall någon C-kurs tills efter jul.
>Uhm, ja. Det är ju en valbar kurs, och jag tror att man kan läsa den när som helst från att man får börja välja kurser själv.
BLANK 8


Hur viktigt var det du lärde dig för dig själv och den personliga utvecklingen?


TOTAL Oviktigt Ganska oviktigt Varken viktigt eller oviktigt Ganska viktigt Mycket viktigt BLANK
47 1 4 12 22 6 2


Har du lärt dig hur du praktiskt kan använda kunskapen?


TOTAL Nej En liten del Ganska mycket Största delen Ja BLANK
47 1 17 15 6 7 1


Anser du att du hade de förkunskaper som krävdes för att gå den här kursen? Om inte vad var det som saknades?


27 "ja" utan kommentar ; inga nej
En handfull tyckte sig kunna för lite logik. Desto fler tyckte att kursen var lite för enkel och att de hade mer än tillräckliga förkunskaper med undantag för LISP.

BLANK 10


Hur många timmar/vecka i genomsnitt har du lagt ned på denna halvfartskurs (undervisning + självstudier)?


TOTAL 0-5 6-10 11-15 16-20 21-25 26-30 Mer än 30 BLANK
47 1 5 17 11 6 5 1 1


I jämförelse med andra kurser var arbetsbelastningen på denna kurs:


TOTAL Mycket lägre Lägre Lika Högre Mycket högre BLANK
47 0 9 27 8 0 2


Min egen insats på kursen bedömmer jag som:


TOTAL Inte alls bra Mindre bra Ganska bra Bra Mycket bra BLANK
47 0 12 23 10 1 1


Såg du till att du fick ut det du ville i form av nya kunskaper?

21 "ja" ; 6 "nja" ; 5 "nej" varav ett sades bero på en parallell kurs

BLANK 11


Utvärderingssammanställare: Marcus Hedenstedt, id01mht@ing.umu.se


 

Anders Broberg bopspe@cs.umu.se
Datavetenskap 99-06-01
Umeå Universitet