Umu logo Umeå universitet
Matematisk- naturvetenskaplig fakultet
Institutionen för datavetenskap
KURSVÄRDERING
Kursutvärderingsadmin.

Sammanställning av kursutvärderingen för

Datorkommunikation och Datornät, VT-06

(TDBC64)

 

Personer i lärarposition/handledning
Kursansvarig: Jonny Pettersson (jonny@cs.umu.se)
Handledare: Aron Andersson (aron@cs.umu.se),
Olov Ylinenpää (olovy@cs.umu.se)

Sammanställare: Nikoletta Czakó, KUA

 

Kursdata
Kurskod: TDBC64
Kurstid: VT-06, LP4
Målgrupp: C, DV
Antal kursdeltagare: 43 st
Antal godkända på kursen:  
Antal godkända på labbkursen: 26 av 34st
Kurslitteratur: Computer Networking - A Top-Down Approach Featuring the Internet,
James F. Kurose and Keith W. Ross,
third edition, Addison-Wesley Pub Co, 2005


Kommentar från Sammanställaren

Majoriteten tyckte att både kurslitteraturen och OH-bladen var bra. Man tyckte även att de flesta av de obligatoriska uppgifterna var bra. Majoriteten tycker att föreläsare och handledare har gjort ett bra jobb. Kursens svårighetsgrad uppskattades som lätt till svårt och man fick ut jättemycket till en del nytt i form av ny kunskap. Man har deltagit i schemalagda inslag på kursen alltid till aldrig och jobbat kontinuerligt med kursmaterialet till en viss del till nästan aldrig. Arbetsinsatsen på kursen uppfattades som högre till lika med andra kurser.


Kommentar från Kursansvarige

 


Sammanställning av utvärderingen fråga för fråga

Personliga data

Vilket program går du?
TOTAL Teknisk datavetenskap Datavetenskapliga programmet Interaktion och design Kognitionsvetenskap Fristående kurs Annat program BLANK
21 14 5 0 0 0 2 0

Annat program:

  • Teknisk Fysik
  • Tillämpad Matematik

Hur många poäng har du avklarat på universitetsnivå?
TOTAL 0-20p 21-40p 41-60p 61-80p 81-100p 101-120p mer än 120p BLANK
21 0 0 3 10 4 3 1 0

Under tiden du gick kursen, vilken personlig ambition hade du?
Exempelvis, vilket betyg siktade du på att få på kursen?
TOTAL 3 3/4 4 4/5 5 BLANK
21 4 0 5 3 8 1
  • Nätverk har intresserat mig länge, så jag satsade på att lära mig mycket. Betygsmässigt satsade jag på femman.
  • Hade som mål att få en fyra eller femma som betyg men framförallt att lära mig övergripande bra om ämnet.
Fråga: Sammanfattning
Anser du att du hade de förkunskaper som krävdes för att gå den här kursen? Om inte vad var det som saknades?

Citat:

  • Jag hade tillräckligt med kunskaper för att klara teorin. Dock kände jag att mina kunskaper inom C var alldeles för begränsade för att klara labbarna.
  • Ja, det tycker jag. Det hade kanske varit snällt om vi hade haft någon liten introduktion till C++ också.
  • Ja, det hade jag.
  • Ja

Kommentar:
De flesta tyckte att de hade de förkunskaper som krävdes. De som tyckte de saknade något skulle ha velat haft bättre kunskaper i något programmeringsspråk.

Blanka röster: 1

Om kursen
Fråga: Sammanfattning
Vilket är ditt samlade omdöme om kursmaterialet ?
Dvs. kursbok, kompendier, webbsidor, utdelat material etc.

Citat:

  • Bra bok. Bra OH-bilder, och att dom lades ut på nätet.
  • Bra föreläsningsblad och bra bok. Enda problemet är att det var för mycket att lösa på för kort tid. Man hade inte tid att börja läsa förrän labbandet var klart.
  • Bra bok, samt bra pp-bilder. Bilderna gav en sammanfattad bild och boken gick mer på djupet.
  • Boken var bra då texten var lättsam att läsa men fungerar dåligt som referensbok. Powerpoint-slidesen har också varit bra men lite svårt med alla uttryck som presenteras på "svengelska", finns det inga motsvarande uttryck på svenskan? Blandade slides på svenska och engelska kan även det förvirra. Skulle hemskt gärna sett att läsanvisningarna presenterades i själva schemat för en enklare överblick.
  • Jag har bara läst på slides, och det verkade fungera. Problemetär dock att de inte blivit uppdaterade på länge, exempelvis bara för den första föreläsningen så finns det inga operatörer som idag satsar på tekniken ADSL, utan snarare på ADSL2+, och i vissa fall VDSL2.
  • Bra bok. Vill ha inspelade föreläsningar som går att ladda ner på nätet för att lätt kunna repetera saker.

Kommentar:
Majoriteten tyckte att både kurslitteraturen och OH-bilderna var bra. Några tyckte att det var för mycket OH-blad, eller att boken var för pratig. Andra tyckte det var för mycket text information eller att ämnet var för brett. Man var mycket nöjd med kursens hemsida.

Blanka röster:1

Vilket är ditt samlade omdöme om de obligatoriska uppgifterna?
(antal, svårighetsgrad, koppling till teori, placering i tiden etc)

Citat:

  • Laboration 1 var bra, intressant och lagom i omfattning. Laboration 2 var oerhört stor, komplex och hade en inte alls särskilt bra specifikation, samt ett protokoll som var inkonsekvent uppbyggt. Laboration 3 var i princip meningslös, då den i stort bara gick ut på att titta på en webbsida och skriva av information och sammanställa den i en rapport. Laboration 1 kan gärna få vara kvar i sin nuvarande form, men laboration 2 måste ses över, både vad gäller specifikation och protokoll. Laboration 3 får gärna försvinna helt. När det gäller koppling till teori, så kändes det som att gå två kurser. Ingen som helst koppling fanns mellan laborationer och teori på föreläsningarna, det vill säga, inget som sades på föreläsningarna hjälpte i utförandet av laborationerna och att vara duktig på laborationerna hjälpte inte ett endaste dugg på tentamen. Ingen som helst information vad som är lämpliga modeller för laboration 2 gavs, ej heller någon form av idéhur ett bra (chat)protokoll skulle kunna utformas. Allt som man behövde för laboration 2 var man tvungen att pröva sig fram/läsa sig till själv, utan hjälp från någon.
  • Roliga och mycket lärande labbar!
  • Laboration 1 och 2 var mycket bra, speciellt 2:an, då man fick göra ett program som faktiskt gick att använda till något. För laboration 3 kändes det inte som man visste vad man skulle göra. Vi borde gått igenom noggrannare innan den laborationen. Som det var nu lärde man sig knappt något.
  • De var bra, speciellt lab2. Jag hade däremot sett att på någon föreläsning att man gick igenom lite hur man kan tänkas bygga systemet på ett BRA sätt. Visst kan man få systemet att fungera men man vet som aldrig om det är gjort på ett bra sätt eller ett dåligt.
  • Bra, men kopplingen till den teoretiska delen var inte stark. [...].
  • Roliga och intressanta. Nivå 3 på lab2 var dock ett väldigt stort extra steg till skillnad från Nivå 2, som egentligen gjordes på några timmar. Nivå 3 kändes som en helt extra labb.

Kommentar:
majoriteten tyckte att de flesta av de obligatoriska uppgifterna var bra och givande. Flera tyckte att labb 3 inte fyllde något syfte. Labb 1 och 2 var mer uppskattade. Andra kommentarer var otydliga specar och en svag koppling till teorin.

Blanka röster: 0

Vilket är ditt samlade omdöme om handledningen på kursen?
Med detta menas antalet schemalagda handledningstimmar, fördelning av handledning i lab/på rum,
anpassningen av handledning till uppgifternas svårighetsgrad etc.

Citat:

  • mycket bra! ^_^ man fick alltid hjälp med problem man stötte på vid labbandet.
  • Vi behövde nästan ingen handledning i våran grupp men det som behövdes fungerade bra. Bra att handledarna rättar snabbt.
  • Det har fungerat bra, kompetenta handledare.

Kommentar:
Majoriteten tyckte att handledningen fungerat väldigt bra. Handledarna har varit duktiga och hjälpsamma.

Blanka röster: 3

Vilket är ditt samlade omdöme om undervisningen på kursen?
I detta ingår exempelvis fördelningen av lärarledda tillfällen (föreläsningar, gruppövningar, lablektioner), och
fördelningen av olika sätt att presentera material (på tavla/viaOH/muntligt/skriftligt), etc)

Citat:

  • Bra, positiv och mycket trevlig lärare. Märktes att han bryr sig om sina elever.
  • Undervisningen har varit bra, men några saker skulle jag vilja ändra på. [...]. För det andra skulle jag vilja att mindre tid lades på vissa "uppenbara" exempel, till fördel för saker som kan vara krångligare -- congestion control och routing-algoritmer, exempelvis. Dessa kräver mycket mer tid än "protokollstacken är som en flygplats".
  • Jättebra och intressanta föreläsningar.
  • Genomgående bra föreläsningar. Kanske man skulle kunna variera det lite mer så att det inte nästan bara blir föreläsningar med OH-bilder.

Kommentar:
Majoriteten tyckte att föreläsaren gav bra, intressanta och givande föreläsningar. Några tyckte det var för mycket OH-bilder och för lite tavelskrivande.

Blanka röster: 1


Vilket är ditt samlade omdöme om kursens svårighetsgrad, utifrån kursens mål och innehåll?
TOTAL mycket lätt lätt lagom svår mycket svår BLANK
21 0 2 10 9 0 0

Vad fick du ut från kursen i form av nya kunskaper?
TOTAL jättemycket nytt en del nytt ganska lite inget alls BLANK
21 16 4 1 0 0

Fråga: Sammanfattning
Finns det något avsnitt på kursen som borde få mer tid nästa gång kursen ges?
Vilken/vilka delar ska i så fall få mindre tid?

Citat:

  • Gärna mer teori angående labbarna. Nu kändes det inte som om labbarna var särskilt kopplade till teorin.
  • Mer tid till säkerhet, men å andra sidan tar boken inte upp mycket mer än vad vi gick igenom. Mindre tid åt applikationslagret, kanske?
  • Lite mer om kryptografi hade varit intressant.
  • Det borde vara kanske en 10-poängskurs med bara aning mer material så att man verkligen hade haft tid att sätta sig in i det. Labbandet tog lite för mycket tid. Skulle vara roligt att ha någon typ av dugga eller så efter varje kapitel där man fick skriva om något så att man kollade lite i boken före sista tentaveckan.
  • Mindre multimedia och mer säkerhet.
  • Tydlig genomgång av vad som händer då ett paket skickas från en nod till en annan i ett nätverk. Från applikationslagret hos sändaren ner till det fysiska lagret och upp igen till destinationens applikationslager.
  • Det som laboration 3 (nätkartan) innefattade borde ha gåtts igenom mer ingående.
  • Mera praktisk tillämpning, principer och metoder och dra ner lite på detaljer lite här och var.
  • Socketprogrammering

Kommentar:
Se Citat.

Blanka röster: 7

Om den egna insatsen

Hur ofta har du deltagit i schemalagda inslag på kursen som föreläsningar, gruppövningar eller lablektioner?
TOTAL alltid/nästan alltid mer än hälften hälften mindre än hälften mycket sällan/aldrig BLANK
21 14 3 1 1 2 0

Hur stor del av de obligatoriska uppgifterna har du lämnat in (av de som ska vara inlämnade vid den tidpunkt du gör denna utvärdering)?
TOTAL alla mer än hälften några få ingen BLANK
21 18 1 0 2 0

Jobbade du kontinuerligt med kursmaterialet under kursen?
Dvs. förberedde du dig inför en föreläsning/gruppövning/lablektion och/eller sammanfattade det som gåtts igenom på schemalagda inslag, arbetade med övningsuppgifter utöver de obligatoriska uppgifterna etc.
TOTAL nästan alltid till en viss del inte så mycket nästan aldrig BLANK
21 1 6 5 9 0

Om du jämför hur stor arbetsinsats som krävdes på denna kurs med andra kurser som du läst, hur bedömer du den?
TOTAL mycket högre högre lika stor mindre mycket mindre BLANK
21 2 14 5 0 0 0

Övriga synpunkter
Fråga: Sammanfattning
Vilka ytterligare synpunkter har du på kursen?

Kommentar:
Inget nytt framkom.

Blanka röster: 15



Ansvarig för sidan: KUA
Informationen ändrades 2006-09-11