Umeå
universitet
Matematisk- naturvetenskaplig
fakultet
Institutionen för
datavetenskap
KURSVÄRDERING
Kursutvärderingsadmin.
Sammanställning av kursutvärderingen för
Objektorienterad Programvaruutveckling, HT-04
(TDBC31)
Personer i lärarposition/handledning
Kursansvarig: |
Jürgen Börstler (jubo@cs.umu.se) |
Handledare: |
Tomas Larsson (tomasl@cs.umu.se),
Isak Jonsson (isak@cs.umu.se),
Andreas Johansson (dva00ajn@cs.umu.se)
|
Sammanställare: |
Nikoletta Czakó, KUA |
Kursdata
Kurskod: |
TDBC31 |
Kurstid: |
HT-04, LP 2 |
Målgrupp: |
C, DV |
Antal kursdeltagare: |
38 st |
Antal godkända på kursen: |
|
Antal godkända på labbkursen: |
|
Kurslitteratur: |
Developing Object-Oriented Object-Oriented Software, An Experience-Based
Approach,
Dave Livesey, Tom Guinane (IBM's OOTC)
Prentice Hall, 1997.
ISBN 0-13-737248-5.
Object-Oriented Software Engineering Using UML, Patterns, and Java,
Bernd Bruegge, Alan H. Dutoit
Internat. Edition, Prentice Hall, 2004.
ISBN 0-13-191179-1.
Object-Oriented Analysis and Design Through Scenario Role-Play,
Jürgen Börstler
Technical Report UMINF 04.04, Department of Computing Science, Umeå
University, Feb 2004.
|
Övrigt: |
Kursen gavs på engelska |
Kommentar från Sammanställaren
Alla har fått sina förväntningar uppfyllda på ett positivt
sätt. Alla tycker att tidsdispositionen under föreläsningarna
och föreläsarens insats har varit väldigt bra. Handledningstiden
har varit tillräcklig och alla har fått den hjälp de efterfrågat.
Majoriteten tycker att kurslitteraturen var bra. Majoriteten tyckte att de hade
de teorikunskaper som krävdes för att genomföra de obligatoriska
uppgifterna (deliverables), samt att det gått att koppla dem till teorin
och varit givande. Det har överlag funnits tillräckligt med tid för
att genomföra uppgifterna och svårighetsgraden har varit lagom.
Kursen kändes ganska viktig till mycket viktig för de egna studierna
och den personliga utvecklingen. Man har fått lära sig att använda
kunskapen praktiskt till viss del eller helt och hållet. Majoriteten la
ner mellan 11-20 timmar/vecka på den här kursen. Arbetsbelastningen
kändes som lika eller högre än andra kurser och den egna insatsen
uppskattades som bra till mycket bra.
Betygssystemet som tillämpas på kursen uppfattades som bra av studenterna
och majoriteten tyckte även att den individuella graderingen var bra.
Kommentar från Kursansvarige
Sammanställning av utvärderingen fråga för fråga
Har kursens mål blivit klargjorda för dig?
TOTAL |
Ja |
Nej |
Minns ej |
BLANK |
16 |
14 |
0 |
1 |
1 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Anser du att de förväntningar du
hade på kursen har uppfyllts? Om inte, vilka har ej gjort det? |
Citat:
- yes, I am satisfied with the contents of the course.
- Ja det tycker jag. Jag förväntade mig att lära mig
mer om hur det praktiskt fungerar med projektarbete och det tycker jag
att jag har fått mer kunskap om.
Kommentar:
Alla har fått sina förväntningar uppfyllda på ett
positivt sätt.
Blanka röster: 2
|
Finns det avsnitt som du tycker varit särskillt
svåra? Vilka? På vilket sätt? |
Citat:
- Object-Oriented Analysis and Design as well as coding scetion.
- UML.ít is very new to me.
- yah. Making Schedule for project.
- writing documentation
- team coordination. [...]
Kommentar:
Se Citat.
Blanka röster: 4
|
Till den som ska planera nästa kurs vill
jag föreslå! |
Citat:
- May be need more connection between groups.
- To keep an exam in the course to know how much students have benefited
and learnt from the course.
- Låt oss gärna utvärdera varandra vid presentationerna,
kanske skriftligt mha ett formulär. Kan vara värdefullt för
de som håller i presentationerna att få veta hur de kan
göra dem ännu bättre.
- please keep the teams multicultural i mean not too many people from
same country.keep the team a blend of different nationalities.
Kommentar:
Se Citat.
Blanka röster: 7
|
Vilka tidigare kurser har du haft nytta av
när du läst denna kurs? |
Citat:
- practical computing
- all programming courses.
- software engineering, system analysis and design.
Kommentar:
Se Citat.
Blanka röster: 5
|
Vad tycker du om tidsdispositionen under föreläsningarna? |
Citat:
Kommentar:
Alla tycker att tidsdispositionen var bra.
Blanka röster: 7
|
Vad har du för synpunkter på föreläsaren/föreläsarna? |
Citat:
- He is nice and we are satisfied with his lectures and cooperation
- responsible
- the lecturer is a very good man. he is always patient about our questions.
- jättebra
- he is a good person who knows his subject exactly. full points to
him. but i am afraid he is not a good judge.he believs bliendly in team
managers.
Kommentar:
Alla är överens om att föreläsaren har gjort ett väldigt
bra jobb.
Blanka röster: 3
|
Har du hängt med på föreläsningarna
när nytt material presenteras? |
Citat:
- not at first appearence but after questioning to instructor.
- almost
- Ja
- Absolut. Allt har varit tydligt och bra presenterat.
Kommentar:
Majoriteten hängde med helt eller delvis när nytt material presenterades.
Blanka röster: 3
|
Har handledarna kunnat ge tillräcklig
hjälp? |
Citat:
- yes, they have helping us.
- he helped lot in our project.
- Japp. När vi har haft frågor har vi alltid fått snabba
svar via mail.
Kommentar:
Alla har fått den hjälp som efterfrågats.
Blanka röster: 3
|
Har det funnits tillräcklig handledningstid? |
Citat:
- Ya,it would be good if one day is kept specially to discuss individual
problems with respective lectures.
- yes
Kommentar:
Alla tycker att handledningstiden var tillräcklig.
Blanka röster: 5
|
Vad tycker du om kurslitteraturen? Motivera! |
Citat:
- About the text books i liked the UML text book.the title of the book
is "Using UML : software engineering with objects and components
/ Perdita Stevens with Rob Pooley ",Addison-Wesley, 2000. It gives
the basic applications of UML in software design.
- UML book is excelent
- Bra till att leta upp information
Kommentar:
Av den majoritet som har använt boken tyckte alla att den var bra.
Blanka röster: 6
|
Vad tycker du om kursmaterialet som du fått
tillgång till utöver boken? |
Citat:
- overall it is sufficient.
- it is helped to overview the course ot topic.
- Det har varit bra med oh-bilderna från föreläsningarna.
Kommentar:
Alla är nöjda med extramaterialet.
Blanka röster: 6
|
Skummade du igenom de delar av boken som skulle
behandlas före resp. föreläsning? |
Citat:
- Not in the initial stages of the courses but came to know from the
seniors,that it is good to see slides before coming to class.
- yes
- some times
Kommentar:
Majoriteten skummade alltid eller ibland inför föreläsningarna.
Blanka röster: 5
|
Hur väl anpassade var de obligatoriska
uppgifterna (deliverables) till teorin? Räckte teorikunskaperna till? |
Citat:
- the deliverable is the whole project which suits the theory seemlessly.
- only theoretical knowledge is not sufficient.
- Bra, allt man behövde veta fanns i böckerna och från
föreläsningarna
- Ja det tycker jag. Ibland fick man läsa på lite extra,
men det är som det ska vara tycker jag.
Kommentar:
Majoriteten tyckte att de hade de teorikunskaper som krävdes.
Blanka röster: 4
|
Kunde du koppla de obligatoriska uppgifterna
(deliverables) till teorin? |
Citat:
- Ja det fungerade jättebra. De olika deliverables kändes
välplanerade passade in bra.
- yes.
Kommentar:
Alla tyckter att de kunde koppla de obligatoriska uppgifterna till teorin.
Blanka röster: 4
|
Har det funnits tillräckligt med tid avsatt
för de obligatoriska uppgifterna (deliverables)? |
Citat:
- Yes
- generalll,the time is enough
- depends which one
- Ja
Kommentar:
Majoriteten tycker att det överlag fanns tillräckligt med tid.
Blanka röster: 4
|
Hur var svårighetsgraden på de obligatoriska uppgifterna (deliverables)?
TOTAL |
För lätt |
Lätt |
Lagom |
Svår |
För svår |
BLANK |
16 |
0 |
0 |
13 |
2 |
0 |
1 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Har du lärt dig något av de obligatoriska
uppgifterna (deliverables), var de givande? |
Citat:
- Yes truly.It gave us real time experience to be follow in real software
companies.
- yes, i learnt a lot from the deliverables. i walked through the process
of the whole project and learned many things.
- Jag har absolut lärt mig något. Det känns som att
jag fått en klarare bild av hur olika typer av dokument kan se
ut. Det är klart det känns givande att skriva om sådant
som man arbetar med.
Kommentar:
Alla tyckte att de obligatoriska uppgifterna var givande.
Blanka röster: 4
|
Vilken programtillhörighet har du?
TOTAL |
Teknisk datavetenskap |
Datavetenskapliga programmet |
Interaktion och design |
Annat program |
Fristående kurs |
BLANK |
16 |
2 |
11 |
0 |
1 |
0 |
2 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Ligger kursen till i rätt år/läsperiod
i ditt program (om du går program)? |
Citat:
Kommentar:
Alla tyckte att kursen låg rätt till.
Blanka röster: 4
|
Hur viktigt kändes kursen för ditt program (eller studier)?
TOTAL |
Oviktigt |
Ganska oviktigt |
Varken viktigt eller oviktigt |
Ganska viktigt |
Mycket viktigt |
BLANK |
16 |
0 |
1 |
1 |
6 |
5 |
3 |
Hur viktigt var det du lärde dig för dig själv och den personliga
utvecklingen?
TOTAL |
Oviktigt |
Ganska oviktigt |
Varken viktigt eller oviktigt |
Ganska viktigt |
Mycket viktigt |
BLANK |
16 |
0 |
0 |
2 |
5 |
6 |
3 |
Har du lärt dig hur du praktiskt kan använda kunskapen?
TOTAL |
Nej inte alls |
Inte mycket |
Bara lite |
Till viss del |
Helt klart |
BLANK |
16 |
0 |
0 |
0 |
4 |
9 |
3 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Anser du att du hade de förkunskaper som
krävdes för att gå den här kursen? Om inte vad var
det som saknades? |
Citat:
- Ja
- Jag tycker nog att jag hade tillräckliga förkunskaper.
Kommentar:
Alla tycker att de hade de förkunskaper som krävdes för
den här kursen.
Blanka röster: 5
|
Hur många timmar/vecka i genomsnitt har du lagt ned på denna
halvfartskurs (undervisning + självstudier)?
TOTAL |
0-5 |
6-10 |
11-15 |
16-20 |
21-25 |
26-30 |
Mer än 30 |
BLANK |
16 |
0 |
0 |
5 |
6 |
1 |
1 |
0 |
3 |
I jämförelse med andra kurser var arbetsbelastningen på
denna kurs:
TOTAL |
Mycket lägre |
Lägre |
Lika |
Högre |
Mycket högre |
BLANK |
16 |
0 |
0 |
5 |
7 |
1 |
3 |
Min egen insats på kursen bedömer jag som:
TOTAL |
Inte alls bra |
Mindre bra |
Ganska bra |
Bra |
Mycket bra |
BLANK |
16 |
0 |
1 |
2 |
7 |
3 |
3 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Såg du till att du fick ut det du ville
i form av nya kunskaper? |
Citat:
- yes, of course.
- Ja det tycker jag att jag gjorde.
Kommentar:
Alla utom en en fick ut den kunskap som de ville ha.
Blanka röster: 4
|
Vad tycker du om betygssystemet? |
Citat:
- It's quit good.
- almost fair
- it is fair in exam. But there must be marks for assignments and class
participation as well for final grading. We worked very hard in assignments
but there are no benefits of that.
- Det funkar fint. Det gick bra får min grupp så vi behövde
aldrig diskutera hur poängen skulle fördelas. Kan kanske kännas
jobbigare om poängen blir sådan att gruppmedlemmarna måste
få olika betyg på kursen.
Kommentar:
Majoritetn tycker att betygssystemet var bra. De flesta tycker även
att systemet överlag är rättvist.
Blanka röster: 3
|
Vilka föreläsningar eller kursmoment
tycker du är onödiga? |
Citat:
- That's difficult to decide since we are in learning stage.But i feel
that all the lectures were almost equal in importance.
- there is no unnecessary.
- all are importent.
Kommentar:
Inget konkret framkom.
Blanka röster: 8
|
Vilka ämnen eller moment saknades? |
Citat:
- Yes,Advance Java.
- Kursen kändes ganska fullständig. Kommer inte på något
som saknades.
Kommentar:
Se Citat.
Blanka röster: 8
|
Tycker du rent generellt att det är en bra idé att ha individuella
och graderade betyg på kursen?
Citat |
- With Individual grades one can know easily how much efforts did the
person did to the course.
- It gives fail evaluation to individual who worked efficiently in the
team.
- i think this course should be taken with group, not with individual
- to improve everyone's enthusiasm and positivity
- some team members works more than the others, some have harder tasks,
team is maybe like one body, but some parts of this body can work better
than the others.
- Även om man arbetar i grupp så är ju alla individer
som tillför olika mycket när det gäller tid och kunskap.
Känns för mig ganska självklart att om gruppen har väldigt
ojämn arbetsfördelning så ska betygen spegla detta.
- if we work in teams then there is no point of individual grades. because
in any team game no player can win, its the team who wins.
Blanka röster: 9
|
Hur har informationen kring deliverables etc varit?
Dålig |
Mindre bra |
Bra |
Mycket bra |
BLANK |
0 |
1 |
11 |
1 |
0 |
Citat |
- They were given updates nd also if any changes in the schdule they
were intimated to the mail.
- Den har varit fullt tillräckligt. Har det någon gång
funnit oklarheter har det gått att få bra svar av handledare.
- its was ok.
Blanka röster: 13
|
Processen (dvs vad och när saker och ting skall göras) är ganska
strikt. Det har sina för- och nackdelar. Fördelarna är att planeringen
och handledningen blir (mycket) enklare. Nackdelen är att grupperna har
få friheter och att "one size fits all" modellen kanske inte
passar alla typer av projekt.
Hur tycker du att processen skall vara?
Striktare |
Lagom |
Större frihet |
BLANK |
0 |
11 |
1 |
4 |
Citat |
- The plan scheduled is ok.
- Since it is the proper schedule which alone can make the course to
be complete in time and efficiently.
- Vi hade inga större problem att platsa i den "enda storleken"
som var tillgänglig. Ibland funkade det mindre bra än andra
gånger, men det gick alltid att trixa till det.
- I think its right because the instructor is the reasonable person
who cooprates with the teams.
Blanka röster: 12
|
Alla deliverables och presentationer är mer eller mindre bra beskriven.
Det finns inte fler detaljer, eftersom grupperna skall "tvingas" att
fundera själv vilka upplägg, standards, osv passar just deras projekt.
Hur tycker du att beskrivningarna skulle vara?
Mer detaljerade |
Lagom |
Redan för detaljerade |
BLANK |
1 |
11 |
0 |
4 |
Citat |
- The description given is good. We have all the things given in the
description.
- The teams would have different ideas which they feel would complete
their project . so it is nice to not give restrictions to for presentations
and so..
- Är de mer detaljerade så tappar man utrymme för egna
idéer vilket kan göra det hela mindre intressant. Vem orkar
lyssna på 5-6 exakt likadana presentationer??
- more detailed description can benifit the teams.
Blanka röster: 12
|
Anser du att det borde vara obligatorisk närvaro på:
Föreläsningen |
Presentationerna |
Föreläsningen och presentationerna |
Ingenting |
Annat |
|
|
|
|
|
Citat |
- Ya it would be better if the students are given some guidelines of
how to give presentations of their projects. By this they will improve
communication as well as loose stage fear.
- Jag tycker det var bra att det var obligatorisk närvaro på
presentationerna. Att ha obligatorisk närvaro på alla föreläsningar
är däremot sämre, alla kanske inte har tid att gå
på alla föreläsningar. Då är det bättre
att ha som det varit nu att minst två i varje grupp måste
vara på varje föreläsning.
- Inte roligt att hålla en presentation för enbart lärare
+ sina egna gruppmedlemmar. Dessutom kan det vara bra att se vad/hur
de andra gruppen gör.
- as far as teams can do their work, there is no point of neccarly attending
the lectures.if one feel that he should attend the lecture then its
up to him.
Blanka röster: 12
|
Ansvarig för sidan: KUA
Informationen ändrades
2005-04-06