Umu logo Umeå universitet
Matematisk- naturvetenskaplig fakultet
Institutionen för datavetenskap
KURSVÄRDERING
Kursutvärderingsadmin.

Sammanställning av kursutvärderingen för

Objektorienterad Programvaruutveckling, HT-04

(TDBC31)

 

Personer i lärarposition/handledning
Kursansvarig: Jürgen Börstler (jubo@cs.umu.se)
Handledare:

Tomas Larsson (tomasl@cs.umu.se),
Isak Jonsson (isak@cs.umu.se),
Andreas Johansson (dva00ajn@cs.umu.se)


Sammanställare: Nikoletta Czakó, KUA

 

Kursdata
Kurskod: TDBC31
Kurstid: HT-04, LP 2
Målgrupp: C, DV
Antal kursdeltagare: 38 st
Antal godkända på kursen:  
Antal godkända på labbkursen:  
Kurslitteratur:

Developing Object-Oriented Object-Oriented Software, An Experience-Based Approach,
Dave Livesey, Tom Guinane (IBM's OOTC)
Prentice Hall, 1997.
ISBN 0-13-737248-5.

Object-Oriented Software Engineering Using UML, Patterns, and Java,
Bernd Bruegge, Alan H. Dutoit
Internat. Edition, Prentice Hall, 2004.
ISBN 0-13-191179-1.

Object-Oriented Analysis and Design Through Scenario Role-Play,
Jürgen Börstler
Technical Report UMINF 04.04, Department of Computing Science, Umeå University, Feb 2004.

Övrigt: Kursen gavs på engelska


Kommentar från Sammanställaren

Alla har fått sina förväntningar uppfyllda på ett positivt sätt. Alla tycker att tidsdispositionen under föreläsningarna och föreläsarens insats har varit väldigt bra. Handledningstiden har varit tillräcklig och alla har fått den hjälp de efterfrågat. Majoriteten tycker att kurslitteraturen var bra. Majoriteten tyckte att de hade de teorikunskaper som krävdes för att genomföra de obligatoriska uppgifterna (deliverables), samt att det gått att koppla dem till teorin och varit givande. Det har överlag funnits tillräckligt med tid för att genomföra uppgifterna och svårighetsgraden har varit lagom.

Kursen kändes ganska viktig till mycket viktig för de egna studierna och den personliga utvecklingen. Man har fått lära sig att använda kunskapen praktiskt till viss del eller helt och hållet. Majoriteten la ner mellan 11-20 timmar/vecka på den här kursen. Arbetsbelastningen kändes som lika eller högre än andra kurser och den egna insatsen uppskattades som bra till mycket bra.

Betygssystemet som tillämpas på kursen uppfattades som bra av studenterna och majoriteten tyckte även att den individuella graderingen var bra.


Kommentar från Kursansvarige

 


Sammanställning av utvärderingen fråga för fråga

Har kursens mål blivit klargjorda för dig?
TOTAL Ja Nej Minns ej BLANK
16 14 0 1 1

 

Fråga: Sammanfattning
Anser du att de förväntningar du hade på kursen har uppfyllts? Om inte, vilka har ej gjort det?

Citat:

  • yes, I am satisfied with the contents of the course.
  • Ja det tycker jag. Jag förväntade mig att lära mig mer om hur det praktiskt fungerar med projektarbete och det tycker jag att jag har fått mer kunskap om.

Kommentar:
Alla har fått sina förväntningar uppfyllda på ett positivt sätt.

Blanka röster: 2

Finns det avsnitt som du tycker varit särskillt svåra? Vilka? På vilket sätt?

Citat:

  • Object-Oriented Analysis and Design as well as coding scetion.
  • UML.ít is very new to me.
  • yah. Making Schedule for project.
  • writing documentation
  • team coordination. [...]

Kommentar:
Se Citat.

Blanka röster: 4

Till den som ska planera nästa kurs vill jag föreslå!

Citat:

  • May be need more connection between groups.
  • To keep an exam in the course to know how much students have benefited and learnt from the course.
  • Låt oss gärna utvärdera varandra vid presentationerna, kanske skriftligt mha ett formulär. Kan vara värdefullt för de som håller i presentationerna att få veta hur de kan göra dem ännu bättre.
  • please keep the teams multicultural i mean not too many people from same country.keep the team a blend of different nationalities.

Kommentar:
Se Citat.

Blanka röster: 7

Vilka tidigare kurser har du haft nytta av när du läst denna kurs?

Citat:

  • practical computing
  • all programming courses.
  • software engineering, system analysis and design.

Kommentar:
Se Citat.

Blanka röster: 5

Vad tycker du om tidsdispositionen under föreläsningarna?

Citat:

  • very nice
  • sufficient

Kommentar:
Alla tycker att tidsdispositionen var bra.

Blanka röster: 7

Vad har du för synpunkter på föreläsaren/föreläsarna?

Citat:

  • He is nice and we are satisfied with his lectures and cooperation
  • responsible
  • the lecturer is a very good man. he is always patient about our questions.
  • jättebra
  • he is a good person who knows his subject exactly. full points to him. but i am afraid he is not a good judge.he believs bliendly in team managers.

Kommentar:
Alla är överens om att föreläsaren har gjort ett väldigt bra jobb.

Blanka röster: 3

Har du hängt med på föreläsningarna när nytt material presenteras?

Citat:

  • not at first appearence but after questioning to instructor.
  • almost
  • Ja
  • Absolut. Allt har varit tydligt och bra presenterat.

Kommentar:
Majoriteten hängde med helt eller delvis när nytt material presenterades.

Blanka röster: 3

Har handledarna kunnat ge tillräcklig hjälp?

Citat:

  • yes, they have helping us.
  • he helped lot in our project.
  • Japp. När vi har haft frågor har vi alltid fått snabba svar via mail.

Kommentar:
Alla har fått den hjälp som efterfrågats.

Blanka röster: 3

Har det funnits tillräcklig handledningstid?

Citat:

  • Ya,it would be good if one day is kept specially to discuss individual problems with respective lectures.
  • yes

Kommentar:
Alla tycker att handledningstiden var tillräcklig.

Blanka röster: 5

Vad tycker du om kurslitteraturen? Motivera!

Citat:

  • About the text books i liked the UML text book.the title of the book is "Using UML : software engineering with objects and components / Perdita Stevens with Rob Pooley ",Addison-Wesley, 2000. It gives the basic applications of UML in software design.
  • UML book is excelent
  • Bra till att leta upp information

Kommentar:
Av den majoritet som har använt boken tyckte alla att den var bra.

Blanka röster: 6

Vad tycker du om kursmaterialet som du fått tillgång till utöver boken?

Citat:

  • overall it is sufficient.
  • it is helped to overview the course ot topic.
  • Det har varit bra med oh-bilderna från föreläsningarna.

Kommentar:
Alla är nöjda med extramaterialet.

Blanka röster: 6

Skummade du igenom de delar av boken som skulle behandlas före resp. föreläsning?

Citat:

  • Not in the initial stages of the courses but came to know from the seniors,that it is good to see slides before coming to class.
  • yes
  • some times

Kommentar:
Majoriteten skummade alltid eller ibland inför föreläsningarna.

Blanka röster: 5

Hur väl anpassade var de obligatoriska uppgifterna (deliverables) till teorin? Räckte teorikunskaperna till?

Citat:

  • the deliverable is the whole project which suits the theory seemlessly.
  • only theoretical knowledge is not sufficient.
  • Bra, allt man behövde veta fanns i böckerna och från föreläsningarna
  • Ja det tycker jag. Ibland fick man läsa på lite extra, men det är som det ska vara tycker jag.

Kommentar:
Majoriteten tyckte att de hade de teorikunskaper som krävdes.

Blanka röster: 4

Kunde du koppla de obligatoriska uppgifterna (deliverables) till teorin?

Citat:

  • Ja det fungerade jättebra. De olika deliverables kändes välplanerade passade in bra.
  • yes.

Kommentar:
Alla tyckter att de kunde koppla de obligatoriska uppgifterna till teorin.

Blanka röster: 4

Har det funnits tillräckligt med tid avsatt för de obligatoriska uppgifterna (deliverables)?

Citat:

  • Yes
  • generalll,the time is enough
  • depends which one
  • Ja

Kommentar:
Majoriteten tycker att det överlag fanns tillräckligt med tid.

Blanka röster: 4

Hur var svårighetsgraden på de obligatoriska uppgifterna (deliverables)?
TOTAL För lätt Lätt Lagom Svår För svår BLANK
16 0 0 13 2 0 1

 

Fråga: Sammanfattning
Har du lärt dig något av de obligatoriska uppgifterna (deliverables), var de givande?

Citat:

  • Yes truly.It gave us real time experience to be follow in real software companies.
  • yes, i learnt a lot from the deliverables. i walked through the process of the whole project and learned many things.
  • Jag har absolut lärt mig något. Det känns som att jag fått en klarare bild av hur olika typer av dokument kan se ut. Det är klart det känns givande att skriva om sådant som man arbetar med.

Kommentar:
Alla tyckte att de obligatoriska uppgifterna var givande.

Blanka röster: 4

Vilken programtillhörighet har du?
TOTAL Teknisk datavetenskap Datavetenskapliga programmet Interaktion och design Annat program Fristående kurs BLANK
16 2 11 0 1 0 2

 

Fråga: Sammanfattning
Ligger kursen till i rätt år/läsperiod i ditt program (om du går program)?

Citat:

  • yes.
  • correct

Kommentar:
Alla tyckte att kursen låg rätt till.

Blanka röster: 4

Hur viktigt kändes kursen för ditt program (eller studier)?
TOTAL Oviktigt Ganska oviktigt Varken viktigt eller oviktigt Ganska viktigt Mycket viktigt BLANK
16 0 1 1 6 5 3

Hur viktigt var det du lärde dig för dig själv och den personliga utvecklingen?
TOTAL Oviktigt Ganska oviktigt Varken viktigt eller oviktigt Ganska viktigt Mycket viktigt BLANK
16 0 0 2 5 6 3

Har du lärt dig hur du praktiskt kan använda kunskapen?
TOTAL Nej inte alls Inte mycket Bara lite Till viss del Helt klart BLANK
16 0 0 0 4 9 3

 

Fråga: Sammanfattning
Anser du att du hade de förkunskaper som krävdes för att gå den här kursen? Om inte vad var det som saknades?

Citat:

  • Ja
  • Jag tycker nog att jag hade tillräckliga förkunskaper.

Kommentar:
Alla tycker att de hade de förkunskaper som krävdes för den här kursen.

Blanka röster: 5

 

Hur många timmar/vecka i genomsnitt har du lagt ned på denna halvfartskurs (undervisning + självstudier)?
TOTAL 0-5 6-10 11-15 16-20 21-25 26-30 Mer än 30 BLANK
16 0 0 5 6 1 1 0 3

I jämförelse med andra kurser var arbetsbelastningen på denna kurs:
TOTAL Mycket lägre Lägre Lika Högre Mycket högre BLANK
16 0 0 5 7 1 3

Min egen insats på kursen bedömer jag som:
TOTAL Inte alls bra Mindre bra Ganska bra Bra Mycket bra BLANK
16 0 1 2 7 3 3

 

Fråga: Sammanfattning
Såg du till att du fick ut det du ville i form av nya kunskaper?

Citat:

  • yes, of course.
  • Ja det tycker jag att jag gjorde.

Kommentar:
Alla utom en en fick ut den kunskap som de ville ha.

Blanka röster: 4

Vad tycker du om betygssystemet?

Citat:

  • It's quit good.
  • almost fair
  • it is fair in exam. But there must be marks for assignments and class participation as well for final grading. We worked very hard in assignments but there are no benefits of that.
  • Det funkar fint. Det gick bra får min grupp så vi behövde aldrig diskutera hur poängen skulle fördelas. Kan kanske kännas jobbigare om poängen blir sådan att gruppmedlemmarna måste få olika betyg på kursen.

Kommentar:
Majoritetn tycker att betygssystemet var bra. De flesta tycker även att systemet överlag är rättvist.

Blanka röster: 3

Vilka föreläsningar eller kursmoment tycker du är onödiga?

Citat:

  • That's difficult to decide since we are in learning stage.But i feel that all the lectures were almost equal in importance.
  • there is no unnecessary.
  • all are importent.

Kommentar:
Inget konkret framkom.

Blanka röster: 8

Vilka ämnen eller moment saknades?

Citat:

  • Yes,Advance Java.
  • Kursen kändes ganska fullständig. Kommer inte på något som saknades.

Kommentar:
Se Citat.

Blanka röster: 8

Tycker du rent generellt att det är en bra idé att ha individuella och graderade betyg på kursen?
Ja Nej BLANK
9 3 4
Citat
  • With Individual grades one can know easily how much efforts did the person did to the course.
  • It gives fail evaluation to individual who worked efficiently in the team.
  • i think this course should be taken with group, not with individual
  • to improve everyone's enthusiasm and positivity
  • some team members works more than the others, some have harder tasks, team is maybe like one body, but some parts of this body can work better than the others.
  • Även om man arbetar i grupp så är ju alla individer som tillför olika mycket när det gäller tid och kunskap. Känns för mig ganska självklart att om gruppen har väldigt ojämn arbetsfördelning så ska betygen spegla detta.
  • if we work in teams then there is no point of individual grades. because in any team game no player can win, its the team who wins.

Blanka röster: 9

Hur har informationen kring deliverables etc varit?
Dålig Mindre bra Bra Mycket bra BLANK
0 1 11 1 0
Citat
  • They were given updates nd also if any changes in the schdule they were intimated to the mail.
  • Den har varit fullt tillräckligt. Har det någon gång funnit oklarheter har det gått att få bra svar av handledare.
  • its was ok.

Blanka röster: 13

Processen (dvs vad och när saker och ting skall göras) är ganska strikt. Det har sina för- och nackdelar. Fördelarna är att planeringen och handledningen blir (mycket) enklare. Nackdelen är att grupperna har få friheter och att "one size fits all" modellen kanske inte passar alla typer av projekt.
Hur tycker du att processen skall vara?
Striktare Lagom Större frihet BLANK
0 11 1 4
Citat
  • The plan scheduled is ok.
  • Since it is the proper schedule which alone can make the course to be complete in time and efficiently.
  • Vi hade inga större problem att platsa i den "enda storleken" som var tillgänglig. Ibland funkade det mindre bra än andra gånger, men det gick alltid att trixa till det.
  • I think its right because the instructor is the reasonable person who cooprates with the teams.

Blanka röster: 12

Alla deliverables och presentationer är mer eller mindre bra beskriven. Det finns inte fler detaljer, eftersom grupperna skall "tvingas" att fundera själv vilka upplägg, standards, osv passar just deras projekt.
Hur tycker du att beskrivningarna skulle vara?
Mer detaljerade Lagom Redan för detaljerade BLANK
1 11 0 4
Citat
  • The description given is good. We have all the things given in the description.
  • The teams would have different ideas which they feel would complete their project . so it is nice to not give restrictions to for presentations and so..
  • Är de mer detaljerade så tappar man utrymme för egna idéer vilket kan göra det hela mindre intressant. Vem orkar lyssna på 5-6 exakt likadana presentationer??
  • more detailed description can benifit the teams.

Blanka röster: 12

Anser du att det borde vara obligatorisk närvaro på:
Föreläsningen Presentationerna Föreläsningen och presentationerna Ingenting Annat
         
Citat
  • Ya it would be better if the students are given some guidelines of how to give presentations of their projects. By this they will improve communication as well as loose stage fear.
  • Jag tycker det var bra att det var obligatorisk närvaro på presentationerna. Att ha obligatorisk närvaro på alla föreläsningar är däremot sämre, alla kanske inte har tid att gå på alla föreläsningar. Då är det bättre att ha som det varit nu att minst två i varje grupp måste vara på varje föreläsning.
  • Inte roligt att hålla en presentation för enbart lärare + sina egna gruppmedlemmar. Dessutom kan det vara bra att se vad/hur de andra gruppen gör.
  • as far as teams can do their work, there is no point of neccarly attending the lectures.if one feel that he should attend the lecture then its up to him.

Blanka röster: 12



Ansvarig för sidan: KUA
Informationen ändrades 2005-04-06