Institutionen för Datavetenskap
Kursutvärdering
|

|
Jürgen Börstler
Allmänt
Under Ht00 hadde kursen 45 registrerade studenter i 7
lag. Alla grupper blev godkända, därav en grupp efter viss om-/efterarbete.
I en grupp hoppade flera studenter av, dock slutfördes arbetet med en styrka
på 4 personer (som egentligen ligger under minimum för
gruppstorlek). Genomströmningen blev 96% (43 studenter).
31 studenter lämnade in en kursvärdäring (69%).
Sammanställning av studenternas och lärarnas åsikter
Studenterna varit i stort sätt mycket nöjda med kursen om man bortser
från den höga arbetsbelastningen. Just detta har fått
kritik tidigare. Våra åtgärder för Ht00
förbättrade situationen lite grann, men inte
tillräckligt. Dock visar uppföljningen att man klara sig mycket väl med
20 timmar/vecka (en grupp fick betyget 5 rakt igenom utan att ha jobbat övertid).
Betygssystemet fick mycket bättre kritik
än i fjol (där det varit alldeles ny).
Arbetsbelastningen har varit
Lag
|
0
|
Lagom
|
4
|
Hog
|
15
|
Mycket hog
|
11
|
BLANK
|
1
|
Kommentar:
>>All tid togs i ansprak for att slutfora projektet.
>>Bitvis otroligt mycket att göra på projektet.
>>Det har varit mycket att göra, speciellt när en lagmedlem blev sjuk men det har ändå fungerat bra.
>>Kursen kändes väldigt tung. Det var mycket med jobb. Man arbetade mer än 30-40 timmar vissa veckor och det är väl lite för mycket med tanke på en halvfartskurs.
>>Tack vare en bra grupp (Glucko) var arbetet bra fördelat på tiden.
>>Det är otvivelaktigt mer att göra jämfört med andra 5 poängskurser som cs-institutionen ger på C-nivå.
>>det har varit mycket att göra om man jämför med andra
kurser men jag tycker inte att man behöver dra ner på
arbetsbelastningen.
>>På grund av icke rättvist arbetsuppdelning blev det stora belastning på vissa. Orsaken var att i högst grad att alla
angagerade sig intelika mycket i projektet.
>>Väldigt bra arbetsform, men alldeles för krävande. Detta
skulle ha varit en 50 % kurs, men det har kännts
som om det varit en 150 % kurs, samtidigt som man har haft
en till kurs på sidan om. *puh*
>>Stor arbetsbörda på få "anställda"
>>Vi har lagt ner väldigt mycket tid på projektet i slutet av kursen...
>>Jag anser att det väl till stor del var upp till grupperna själva att avgränsa sitt jobb för att få lämplig arbetsbelastning
>>Kanske lite hög men det har gått i vågor beroende på vilken fas projektet var i.
>>Den längsta arbetsdan var ca 21 timmar effektiv tid
och under den tyngsta veckan snittade jag 16+ timmar.
>>arbetade i en grupp á fyra personer!
>>Vill man göra ett bra system får man jobba väldigt mycket.
>>Har lagt ned mycket arbete
>>Projektet har tagit mycket tid.
>>Jag skulle säga alldeles för hög.
För mycket att hinna med på så kort tid.
Alla deadlines var svåra att hinna med - vore bättre om
kursen var under längre tid så att deadlines varit mer
utspridda.
Jag har lärt mig
mycket lite
|
0
|
lite
|
0
|
lagom mycket
|
6
|
mycket
|
15
|
valdigt mycket
|
9
|
BLANK
|
1
|
Kommentar:
>>Mycket om min egen formaga och lite om de som kursen borde
handlat om.
>>Känns som att det harvarit en väldigt givande kurs.. kanon bra! Det ger extra mycket när man får jobba med ett "riktigt" projekt. Dessutom uppfattar jag urvalet av materialet på föreläsningarna mycket bra.
>>Kursen har varit mycket givande och lärorik.
>>lite OOPU. Då jag inte läst någon objektorienterad språk (kollat bara lite på C++ & Java själv) så antar jag att jag inte kunde greppa all teori.
>>Vi hade få problem. Jag hade kanske lärt mig mer med lite mer strul =)
>>Arbetar man mycket så lär man sig också mycket (förutsatt man att är okunnig innan)
>>jag har dels lärt mig nya system och även nya programspråk
och även fått insyn i tekniker för att jobba i projekt,
vilka dokument man bör producera, vad som kan gå fel osv.
>>Mycket bra kurs för att lära sig hur det är att jobba i
projektgrupp.
>>Jag har lärt mig hur viktig det är med val av project
manager. Vi hade inte en skärp PM. Därför var det håller om buller. Project manager var en av de som hade minsta
koll på läget. Det finns alltid olika kompetenser och om man inte har tillräckligt kompetens måste man anstränga sig mer för att lär sig isf blir totalt passiv!
>>Dokumentation
>>Mest lärt sig (mer) att arbeta i projektgrupp...
>>Har lärt mig de oliak delarna i oopu på ett mycket bra sätt
>>Lärt mig mycket om mycket.
Mycket från dom jag arbetat med också.
>>Mycket tid ger också mycket information och erfarenhet.
>>Mycke exprimenterande.. Fast det finns väl inte direkt en "rätt" lösning.
>>Mycket som man blir tvingad att sätt sig in i, vilket är bra.
Kursens upplägg som projektkurs är
dalig
|
1
|
mindre bra
|
3
|
bra
|
12
|
mycket bra
|
14
|
BLANK
|
1
|
Kommentar:
>>For mycket tid har tagits i ansprak av projektet och
nastan ingen tid har funnits for att lasa litteraturen
och dylikt. Patterns had antagligen varit direkt
applicerbar i varat projekt, men det skulle ta for mycket
tid att fa alla i gruppen att forsta hur man anvander
dem.
>>Lysande. Bra att få jobba på ett "riktigt" projekt... Det är så man lär sig något.
>>Skulle velat haft en tenta på det som föreläsningarna tog upp.
>>Bra med ett projekt istället för tentamen, man lär sig mycket mer på att praktiskt tillämpa kunskaperna.
>>Det var bra försök, men blev väldigt mycket jobb.
>>En kurs som saknar motstycke
>>Kursen är kung! Dock känns 5p ganska lite...
>>på det här sättet så känns kursen mer förankrad till verkligheten
>>Svårt att göra det på ett annat sätt
>>Kursen är i princip en massa pappersarbete och inte så
mycket tid för själva utvecklandet av systemet.
Själva utformandet är ändå rätt ok men kursen tar för
mycket tid.
>>Sånt kurs borde vara 5p heltid eller 10 halvfart för att minska stressen och lära mycket mera.
>>-
>>Nästan lite väl snålt om tid för den omfattning som det var dock. Man fick stressa sig igenom varje moment vilket ledde till mindre bra lösningar ibland.
>>Allt har fortlöpt mycket bra....mycket tack vare inlämningsuppgifternas fasta datum som påtvingat mycket av kursens struktur.
>>Alltid roligt med kurser som inte är som alla andra och mer inriktad mot industrin
>>Tar kanske lite för mycket tid.
>>För kort kurs för att kunna utföra allt som var tänkt.
>>Kursen skulle kunna vara 10p tycker jag. Då skulle man kunna lära sig ännu mer och dessutom hinna smälta det.
>>Allt för kort tid... vilket har inneburit många långa nätter.
Dvs vill man prestera något bra så var man tvungen
att arbeta med projektet dag och natt.
Föreläsningarna har varit
daliga
|
0
|
mindre bra
|
4
|
bra
|
22
|
mycket bra
|
3
|
BLANK
|
2
|
Kommentar:
>>De som jag har narvarit pa sa har de varit bra.
>>Väldigt bra föreläsningar
>>var från början lite i otakt jämfört med hur vi låg till i projektarbetet.
>>Teorin har nog varit bra, men då jag inte läst något oo-språk, så antar jag att jag inte lärde mig allt.
>>Överlag bra. Den sista delen, advanced topics bör man dock göra någonting åt. Det är ganska trist att få scenario på scenario staplat ovanpå varandra. Dock vet jag inte hur man skulle göra annars. Fundera på om du kan aktivera studenterna på något sätt kring denna del av undervisningen...
>>välplanerade, skulle dock ha varit bra med lite mer exempel
eller gruppövningar.
>>I början var dom intressanta för projektet men mot de
sista så slutade jag gå eftersom jag inte tyckte jag
lärde mig speciellt mycket.
>>gick ej på så många... de var ok.
>>pedagogisk.
>>De kom lite i otakt med våran arbetsgång så därför gav
dom inte oss så mycket.
>>-
>>Lärde mig nog mest under projektdelen.
>>De har givit den grunden man behövt tycker jag
>>Kändes inte väsentliga för proejktet.
>>Men det har kännts som att projektet och föreläsningarna
har varit illa synkade...
>>Fler gruppövningar och mindre ingående föreläsningar. Även
om det är viktigt att få insyn i flera metoder för att
genomföra en sak hinner man inte ta in allt om man inte får
öva sig. Gruppövningar skulle nog öka antalet deltagare på
föreläsningarna
>>Skulle vilja ha föreläsningarna före projektet och med större exempel.
>>Lärorika.
Handledningen har varit
dalig
|
2
|
mindre bra
|
7
|
bra
|
18
|
mycket bra
|
3
|
#CB
|
0
|
Kommentar:
>>Handledaren verkar inte har varit sa intresserad av att
handleda. Det ar den bild jag har fatt genom de i gruppen
som har haft kontakt med dem.
>>Jubo har verkligen gett en ambigös handledning
>>vilken handledning? Kan väl inte kallas handledning...
>>Förstår fortfarande inte hur Jubo har tid att rätta rapporterna så trundligt.
>>Jubo som handledare -> kan fantastiskt mycket
>>Dock borde handledarna höra av sig mer angående resultat på uppgifter.
>>svårt att få tag i handledarna
>>Enda klagomålet jag har är att det ofta varit svårt att
nå handledaren via e-mail.
>>handledarna hade för dålig koll på saker och man fick aldrig svar på mail.
>>Ärligt har vi inte utnyttjat handledare i större grad.
>>-
>>Den kontakt som vi hade med vår handledare var bra, han
kom med bra synpunkter och allt funkade bra.
>>Svårt att få tag på handledare ibland
>>Jag tycker verkligen INTE om att få information om poängsättning som i slutändan är falsk!
Andra kurser blev lidande pga detta eftersom en hel del tid las ned för att kunna uppnå högre betyg.
>>Vi har inte fått så mycket respons på våra inlämningar och skulle vi inte ha bokat tid med Stefan för att hämta ut våra poäng känns det inte som vi skulle ha fått reda på dem alls.
>>Vi har haft diverse problem med vår handledare, avsaknad
av mail svar (ett svar men "tyvärr är jag mycket upptagen
och har inte tid" hade varit bättre än inget alls)
>>Vi hade väldigt dålig kommunikation men vår handledare i
början av projektet och saknade feedback på inlämnade uppgifter
men när vi pratat med Andreas löste det sig och kommunikationen
var mycket bättre i slutet. Har dock upplevt att kommunikationen
handledare och föreläsare emellan varit bristfällig.
>>Har inte behövt den så mycket...
>>Handledarna har alltid funnits till hands !
Antalet examinationsmoment (deliverables, veckorapporter, websidan, presentationer) i kursen är ganska högt, samtidigt som kursen pågår i bara 10 veckor. Vilken/vilka av följande åtgärder tycker du är bäst lämpad för att minska arbetsbelastningen utan att kvaliteten på kursen försämras? Du får ange flera alternativ.
0. Kursen är i princip bra som den är.
1. Minska antalet examinationsmoment.
2. Tillåta större projektgrupper.
3. Ge kursen 6 eller 7 poäng, men lämna den som den är.
4. Ge kursen mera tid (t ex 10p på halvfart plus lite mera innehåll).
5. Annat (förklara).
>>3 eller 4. Antagligen 4. Darfor att aven om natt ett eller
nagra poang till ar lockande sa kommer andra kurser bli
lidande av arbetsbelastningen i denna kurs i alla fall.
Om kursen lastes under en hel termin sa skulle man lara
sig betydligt mer och alla i gruppen skulle fa forstaelse
av alla moment i utvecklingsprocessen.
>>Alternativ 3 eller 4
>>4. Som det är nu så hastar man en hel del och hinner inte tillgodogöra sig allt. Om man la in en tenta också så skulle kursen bli en mycket bra 10p-kurs.
>>0 och 5. Kursens upplägg är bra som den är men kanske skall projekten inte vara så stora utan vara lite mindre så att var och en har tid att vara med i varje delmoment. Som det var nu var man tvungen att "specialisera" sig på en detalj och det var svårt att hänga med på de andra gruppmedlemmarnas "områden".
>>4
>>alternativ 4 låter mest vettigt
>>0. Jag tycker att det var ganska hög arbetsbelastning, men att den är i princip bra.
>>0
4
5
Ta inte bort fler inlämningsuppgifter, men lägg inte till några fler heller... Det är mycket som man ska lära sig och den aktuella avvägningen är mycket bra. Men frågan var hur man kan jobba mindre och ändå få samma kvalitet.. hmm.. Det jag bedömer som minst kritiskt är själva implementationsfasen, eftersom den trycks så otroligt mycket på i stort sett alla andra kurser på CS. Dock så lär man sig iochförsig objekt-orienterad implementation i kodfasen.. men på en 5 poängskurs kan det vara lämpligt att överlåta denna del till exempelvis kursen Objektorienterad Programmering för Ingengörer. För att få med allt i en god omfattning bör det nog vara 10p avsatt till kursen. Men om du bara har 5 poäng, prioritera de andra faserna högre.
>>3,4
>>0
lägger man ner 20 timmar i veckan på kursen är det inte
något större problem att hinna med.
>>0
>>3
>>1
>>1, annars bra.
>>4 är bäst!
>>3 eller 4
Tycker alt. 4 låter som en bra ide. Får man mera tid på sig att göra någonting verkligen grundligt.
>>1. För många deliverables.
>>3 eller 4 tror jag på.. annars hinner man knappt med att göra det man ska (på rätt sätt).
>>0
>>3
>>3 eller 4
>>3
4
>>3 eller 4.
Inte större projecktgrupper. Dom var stor nog som det var.
Innehållet är bra och väldigt nyttigt. Det är bara det att
det krävs mycket av den som tar kursen.
>>4.
>>3 eller 4.
>>3 eller till och med 10p om lite testhantering
inkluderades.
>>5. Ge kursen mer tid 10 p men på helfart. Det är väldigt
svårt att ha tid för en annan kurs samtidigt. Mer innehåll
som kursen skulle kunna ges är att en testfas införes. Som
det känns nu är man inte riktigt färdig med projektet. Att
läsa kursen som 10p på halvfart tror jag inte är en bra ide
det är bättre att koncentrera kursen till en helfartskurs.
Projektgrupperna var väldigt bra dimensionerade och storleken
bör inte förändras.
>>Jag skulle vilja se alt. 4. Mer steg i projektet och föreläsningarna i början på kursen.
>>Framförallt 4 och även kanske 2.
>>Ge kursen mera tid (t ex 10p på halvfart plus lite mera innehåll).
Vad tycker du om betygssystemet?
>>Ok. Valdigt svart att fordela poangen nar man inte hade
tillgang till alla poang nar detta skulle goras.
>>Bra
>>Som det är nu är det fel att handledare/kursansvarig har inflytande på betyget (vet dock inte i dagsläget om de utnyttjar det) eftersom de inte har en aning om hur mycket var och en har gjort. Att en person står som ansvarig för en del innebär inte att den personen gjort den delen.
>>Mycket bra och rättvist.
>>hyfsat. Bra att betygen sattes på projektet och inte på en eventuell tenta.
>>Ej bra. Blir väldigt svårt att sätta "betyg" på de andra deltagarna då man ligger i gränsfall. Alla som känner sig ha presterat någorlunda vill självklart ha bra betyg.
>>Fungerade bra för oss, men vi arbetade alla lika mycket, så det blev aldrig några komplikationer att fördela poängen.
>>Finemang! (=mycket bra)
>>mycket bra
>>verkar fungera bra på den här typen av kurs
>>Bra
>>Betygsystemet funkar relativt bra, ock så tycker jag det verkar svårt för handledarna att lägga ut de extra 15 procenten ....
>>Rättvist, eftersom det är grupperna som delar ut betyget
så blir det en jämnare fördelning. Samtidigt är det väldigt
svårt att sätta betyg på sina kamrater men för vår grupp
så gick det bra.
>>bra, antagligen bästa sättet att ge betyg.
>>Mycket dåligt!!!
Kursen är en C kurs och det borde vara lite tuff kurs att klara tycker jag. Fast med sånt betyg system kan även mycket passiva personer i ett grupp få i allafall G på kursen. Medan andra i gruppen bör nöja sig med lägre betyg. När det blir tid för betyg uppdelning, blir alla
"blyga" och det är inte så lätt och säga till en person
att jag tycker att du borde få NOLL poäng av totala poängen. När alla ger lite poäng var och det krävs i praktikt mer än 0 poäng för att blir G då blir man Godkänd. Jag tycker att ni borde göra en skal system (t.ex 0(sämsta insats)-10(bästa insats))som varje person kan betygsätta sig sälv och andra i gruppen och den skickas till handledaren för att vidare betyg beräkning. På så sätt undviker ni att en person går till andra grupp medlemmar och PRUTA om högre betyg för sig själv!!. Ju mer kompetenta studenter kommer från Umeå till arbetsmarknaden, desto högre status får Umeå Univ och datavetenskap instiutionen.
>>Det är bra, för det är omöjligt för lärare/handledare att han någon som helst aning om hur mycket vi i gruppen har arbetat.
Det enda som kan vara svårt är att om man inom gruppen inte får så bra kontakt att det kan vara svårt att säga vad man tycker.
Då kan det kanske bli svårt att vara ärliga och inte våga säga vad man tycker.
Detta var dock inte ett problem för våran grupp.
>>Kan göras bättre.
>>Har sina för och nackdelar... fördelarna är väl att man kan bestämma lite inom gruppen, men å andra sidan så blir det svårt om man anser att alla har jobbat lika hårt..
>>Bra! Det är ju nästan som att man själv får välja betyg genom att lägga en viss ambitionsnivå.
>>Ett mycket bra system
>>helt ok
>>Det funkade bra för oss och jag tycker att det
blev rättvist. Kan dock förstå om det krångel i vissa grupper.
>>Bra. Lite svårt kanske i slutet att veta hur det fungerade
men tanken är god.
>>Kanske bra om man jobbar i en stor grupp.
INTE alls bra om man jobbar i mindre grupp, borde vara något som kursansvarig skulle ha tagit i akt sedan tidigare! (Riskanalys ingick i kursen...)
>>Bra.
>>OK men vad man sagt i slut rapporten bör gälla och
inte omvärderas efter det att man vet exakt vad
"poängen räcker till"...
>>Jag tycker att betygssystemet fungerat bra, dock skulle
man önska att poängen för inlämningsuppgifterna fanns på
webben.(Detta mest för att kommunikationen med handledaren
tidvis var dålig)
>>Konstigt. Väldigt svårt att betyg sätta sina medarbetare. Skulle vara lättare med bara ett G på kursen.
>>Inte alls bra... lätt att bli poängstyrd vid arbetet.
>>Hyfsad bra!
Tycker du rent generellt att det är en bra idé att ha individuella och graderade betyg på kursen?
Motivera ditt svar:
>>Eftersom gruppmedlemmar jobbar olika mycket sa borde de
som jobbar mer fa nagot for det.
>>Man lär sig mer. Generellt gör man bättre ifrån sig om man bedöms individuellt.
>>Om man har en tenta på kursen kan man göra så att resultatet på den läggs samman med individuella poäng från projektdelen.
>>Funkar bra på så här sätt.
>>Jag tycker det ska räcka med Underkänd eller Godkänd
>>Jag tycker definitivt att man ska ha individuella betyg. Det är stor skillnad på personers inställning till ansvar när man arbetar i grupp. Speciellt när jag hört "tips" som att man kan läsa PVK:n som en tredje kurs, för man kan "anmäla sig, knappt göra något och ändå få G".
>>Varför inte, arbetet som presteras är både beroende av grupp och person. Dock skulle jag nog inte vilja jobba i en grupp som hade problem med att folk arbetade olika mkt och var tvungen att ge vissa mer/mindre poäng
>>om det finns någon eller några i gruppen som har gjort
mycket mindre jobb är det inget fel om det avspeglas i
deras betyg
>>Ja, för att om man kommer i en grupp där de är få som jobbar och man måste utföra nästan allt själv tycker jag att det inte är mer än rätt att man har individuella betyg. Så att de som inte gör något får någon slags bestraffning för det, Om man itne har individuella betyg så finns det personer som kan glida igenom kursen på andras arbete.
>>Det blir rättvisare fördelning, annars kan någon som inte
gjort speciellt mycket få en 4:a medan någon som förtjänar
en 5:a bara får en 4:a istället.
>>Kan vara risk för att några personer inte gör något men ändå får godkänt på kursen.
>>Kan vara bra som omväxling iaf.
>>Jag tror att de flesta grupper är nog mogna för att kunna göra det.
>>Annars finns det alltid personer som glider igenom på andras arbete
>>Kan var vissa som inte gör sitt bästa om det bara
är ett betyg för hela gruppen.
>>Är inte säkert att alla jobbar lika hårt i en grupp!
Betyg ska ges efter vad som presterats.
>>och nej, det är trots allt ett grupparbete men
individuellt engagemang bör belönas.
>>Det är väldigt motiverande, och jag tror att arbetsfördelningen
inom projekten blir ganska jämn( så var det för oss iallafall)
Problemet ligger nog i hur man ska fördela poängen rättvist inom
gruppen, men en nyttig erfarenhet i projektarbete eftersom det är
en värdladdad fråga som måste diskuteras och man måste enas.
Även om projektgruppen gemensamt mottagit poäng ger detta
system möjlighet till att justera orättvisor inom gruppen
så jag tycker att det bör vara kvar.
>>Definitivt eftersom vissa arbetar mer än andra !!!
Hur har informationen kring deliverables etc varit?
dalig
|
0
|
mindre bra
|
9
|
bra
|
19
|
mycket bra
|
2
|
#CB
|
0
|
Kommentar:
>>Informationen for de forsta deliverables var valdigt dalig
och vi fick darfor minus nar vi innan vi ens hade en grupp.
>>HAr varit svårt att veta exakt vad som önskats. Det har man fått veta först när den är bedömd. Dessutom så verkar det som om bedömningen varierar mellan handledare, men det kan ju vara svårt att göra något åt.
>>Inga konstigheter.
>>Informationen på webben kändes gammalt, dvs från förra året. Jag tycker att så pass mycket arbete som vi studenter lägger ner på kursen så kan väl kursansvarig och handledare försöka uppdatera information från år till år.
>>Det är *väldigt* mkt text på hemsidan och det tog ett tag innan man hittade runt bland all information...
>>Kanske det kan vara idé att styra upp vilka som ska göra subkontrakt för vilka.
>>man har ju fått ta reda på vad man ska göra själv men
informationen har funnits lätt tillgänglig på websidan
>>Ibland bra ibland dålig, lite svårt att veta exakt vad en del deliverables skall innehålla.
>>Lite svårt i början att navigera i kursens Hemsida.
>>Varit rörigt. Man har hela tiden måstas förlita sig på hemsidan. Och den hemsidan är den mest röriga hemsida jag varit med om.
Jag har fortfarande svårt att hitta igenom grejjor där....
>>-
>>Hyffsat iaf, ibland har det uppstått mindre oklarheter, men det har kunnat redas ut..
>>Bättre info om vad som önskades i veckorapporten hade varit önskvärt, övriga inlämningsuppg var välspecificerade.
>>Det har framgått ganska bra på hemsidan vad som ska vara
med och inte. Det ända som kanske borde tagits upp i mer
detaj hur det skulle sett ut var analys och desgin och de
stora skillnaderna där emellan.
>>Kändes t ex inte särskilt roligt att lämna in D1 och bli "sågad" på den när man inte hade en aning om hur den skulle se ut. Mera info hade varit välkommet!
>>Några gånger har det varit mycket osäkert vad som eg
skulle göra till varje deliverable.
>>Lite mer information om vad som skulle ingå hade varit önskvärt
>>Helst i början då den första skulle in så pass snabbt !!!
Hade då ingen riktig koll på hur den skulle vara
utformad och vad den "egentligen" innehålla - vilket
gav ett dåligt resultat.
Processen (dvs vad och när saker och ting skall göras) är ganska strikt. Det har sina för- och nackdelar. Fördelarna är att planeringen och handledningen blir (mycket) enklare. Nackdelen är att grupperna har få friheter och att "one size fits all" modellen kanske inte passar alla typer av projekt. Hur tycker du att processen skall vara?
striktare
|
1
|
lagom
|
27
|
storre frihet
|
2
|
BLANK
|
1
|
Motivera ditt svar:
>>Strikta rutiner underlattade nar det var sa kort om tid.
>>Man måste lära sig att anpassa sig. Min uppfattning är att man måste hålla sig inom vissa riktlinjer, oavsett "typen" av projekt.
>>Om man är ett gäng som består av folk med bra kunskaper så tycker jag att man borde börja koda lite tidigare. Det blev lite stressigt i slutet. Samtidigt tycker jag att man inte ska lägga alltför mycket tid åt att producera papper.
>>Hård styrning på en kurs med denna informationsmängd är en måste för att man ska kunna ta sig till målet i slutänden. Kör med samma styrning eller eventuellt ännu hårdare i framtiden. Inte lösare. Om det bara var 10 elever som läste kursen kunde du eventuellt köra med lösare styrning, men inte som det är nu.
>>någon form av styrning är bra om man vill att alla
grupper ska hinna med.
>>Tycker den är bra som den är. Det måste vara lite strikt eftersom
det fortfarande är på en undervisande nivå. Hade det varit på riktigt
så skulle jag ha tyckt att man ska få göra som man vill.
>>-
>>Då man inte är helt erfaren så kan det vara bra med ledning ibland...
>>Kan ju vara så att vissa grupper skulle arbeta bättre om det
var lite större frihet, men jag tror att det behövs en bra
"mall" för de flesta grupper.
>>Det fungerade ganska bra för oss så.
>>I vårt fall var det inte roligt, vårt projekt stämde inte alls med "processen". Att dessutom bli jämförd med andra grupper känns ganska irrelevant, projektet ska behandlas efter vad det innefattar! Lämplig process för lämpligt projekt, om det inte är genomförbart, begränsa antalet projekt så att de matchar nuvarande process.
>>Men handledarna bör ha mer kontakt med sina grupper, och
de bör definitivt veta vad som gäller och inte bli
förvånade när frågor som vad skall deliverable:n eg
innehålla.
>>Det är svårt att göra den friare utan att det blir kaos.
För ett databassystem passar inte alltid objektorienterad
analys och design men den kan ändå göras och det är inte
helt bortkastad tid.
>>Fast mer exempel på lösningar eller alternativ.
Alla deliverables och presentationer är mer eller mindre bra beskriven. Det finns inte fler detaljer, eftersom grupperna skall "tvingas" att fundera själv vilka upplägg, standards, osv passar just deras projekt. Hur tycker du att beskrivningarna skulle vara?
mer detaljerade
|
9
|
lagom
|
20
|
redan for detaljerade
|
0
|
BLANK
|
2
|
Motivera ditt svar:
>>Eftersom man normalt laser en kurs for att lara sig borde
man fa kunna lara sig fran foregaende ar. Om man skall
tvingas "ateruppfinna hjulet" sa borde man aven ta bort
kursbocker eftersom dessa hjalper en att producera
nagorlunda bra workproducts ocksa.
>>Det beror ju på. Som det är nu är det inte alltid så bra
med detaljer. När man då själv tar fram något så kan
man ju inte på något sätt veta om det är vad handledaren
vill ha och på så sätt få låga poäng även om man funderat.
Man "tvingar" oss studenter att fundera utan att vi vet
hur ni vill ha det, för trots allt så vill ni ju ha allt
på ett visst sätt för att man ska få bra poäng.
>>I och med att man inte har hållit på med sånt här förut, så tycker jag att man skulle kunna hjälpa lite på traven, dvs genomgång om sånt på lektionerna eller mer info på webben. Arbetsbelastningen skulle minska betydligt. Vi är här för att lära oss och inte prova oss fram och göra en halvbra insats som man inte är så nöjd efteråt.
>>Detaljer = bra
Om du inte vill spec'a hårdare så länka gärna till befintliga varianter.. Det vore skoj att se hur större företags dokumentation ser ut.. Dock kanske det är företags-hemligheter..? Men det vore annars som sagt intressant att se hur det utformas i näringslivet, på både gott och ont.
>>som det står i frågan så kan det vara bra att få fundera
lite själv
>>-
>>Man ska ha lite ledning, men inte för mycket.
>>Dom är på en bra nivå. Men om man frågar en handledare
en ren "teknisk" fråga om hur en sak ska se ut tycker jag
man bör få lite "konkret" tillbaka iaf. Tanken är ju ändå
att man skall lära sig denna metod rätt från början och
inte behöva gissa fel så att säga.
>>Fast kanske lite mera alternerande, se ovan.
>>Dock vill man ha respons på t.ex. veckorapporter efter första, så man vet om det man gjort är okej. Tråkigt att få minuspoäng annars efter 10 veckor. presentation
>>De bör innehålla en beskrivning av vad som menas med
deliverable:n tex vad exakt är skillnaden mellan
OOA och OOD ??? det hade hjälp om man vetat det innan
man skulle utföra dem...
>>Noggrannare detaljerade beskrivningar av de delar som finns
beskrivna att ingå kan göras utan att strukturen på deliveralben
blir självklar.
>>Mer exempel på olika lösningar.
>>Lite fantasi och känsla måste finnas.
Anser du att det borde vara obligatorisk närvaro på
Föreläsningar
|
0
|
Presentationer
|
13
|
Föreläsningar och presentationer
|
2
|
Inget
|
14
|
Annat
|
1
|
BLANK
|
1
|
Varför?
>>Jag var inte pa nagon presentation (aven om jag ville)
darfor jag var upptagen med att uppdatera workbooken med
den nya informationen.
>>Jag tror inte på obligatorisk närvaro. Är innehållet på
föreläsningar, presentationer o.s.v. bra och givande så kommer
studenterna.
>>Man behöver kanske inte vara på alla gruppers presentationer,
men åtminstone på några.
>>Att ha obligatoriska moment tjänar man ingenting på eftersom
kursen är en ren projektkurs. Man måste ha vissa kunskaper inom vissa
områden för att utföra projektet och vill man inskaffa dessa på annat
sätt än genom föreläsningar så ska man får göra det.
>>Det är bra om arbetet kan delas upp inom gruppen. Vid
tidsbrist kan några i gruppen gå på föreläsningar och vidarebefodra
vad som sas till de övriga i gruppen.
>>ingen obligatorisk närvaro behövs. Bara man kommit överens om
vilka som ska redovisa och det gör man inom gruppen.
>>Nej, eftersom
man har individuella betyg får man ta eget ansvar.
>>hmm... Jag kan förstå att du vill att
fler personer ska gå på föreläsningarna.. hmm.. det är svårt... har ingen riktigt bra ide...
>>Det är ju lite roligare om det finns någon att redovisa för.
>>det finns knappast något behov av att alla är med på
presentationerna. jag tror heller inte att man lär sig
särskilt mycket om man är tvingad att vara på en föreläsning,
det skulle bara vara ett irritationsmoment.
däremot skulle det kunna vara intressant att dela ut
seminariepoäng för slutpresentationerna och bjuda in
övriga studenter på instutitionen. kan ju funka som reklam
för kursen till studenter som har möjlighet att välja den
nästa år.
>>Svårt
att genomföra att se till att alla är där. Och att det borde vara valfritt.
>>Det ska inte finnas någon sorts tvång. De som vill och
är motiverad att delta i Föreläsningen och presentationerna
gör det. det finns andra kurser och schema krock o sånt
som gör det svårt att delta i alla Föreläsningar fast man själv önskar...
>>Vi är där på egen fri vilja.
>>Presentationerna tycker jag borde vara ett måste. Föreläsningarna bör man dock gå på.
>>Jag är generellt emot tvång.....Deltagarna har valt kursen frivilligt och med
intressanta föreläsningar så borde inte närvaroplikt behövas utan folk motiveras nog att gå ändå.
>>Det är inte samma sak att göra
en presentation inför enbart
lärare och handledare som att göra det inför alla.
Däremot tycker jag att man kan dela upp presentationerna
på två dagar, det är ganska tungt att sitta och lyssna i 4 tim.
>>Presentationerna borde minst 2 i varje grupp iaf behöva
närvara på. Trist för dom sista grupperna när typ alla går
och bara handledare och kursansvarig är kvar. Så tycker jag
iaf.
>>Om man inte vill ta del av de andra gruppernas redovisningar kan man iaf vara stöd för sin egen grupp!
>>Tråkigt att redovisa för 5 personer!
>>Det är orättvist mot de grupper som redovisar sist samt
om kursen ej har en skriftlig examinations form så bör
den iallafall kräva att lite teori fastnar...
>>Lite tråkigt att redovisa som sista grupp när det i princip bara
är handledare kvar att redovisa för. Gruppövningar i anslutning
till föreläsningarna skulle öka deltagarantalet.
>>Ska man klara kursen så måste man iaf vara med, eller läsa in det.
>>Det känns bättre för de som ska redovisa !!!
Många kurser tycker jag har denna brist.
Vilka föreläsningar eller kursmoment tycker du är
onödiga?
>>De forsta deliverables som beskriver gruppen med mera.
De kan vara en del av den forsta workbooken istallet, nar
grupperna har formerats.
>>Inga
>>No comments.
>>Inget är direkt onödigt.
>>Det som togs upp i slutet, avancerade oo principer kändes
ganska långt borta.
>>Inga föreläsningar eller moment är onödiga! Dock kan du göra Advanced Topics lite mer poppig. :-)
Kursen kändes givande fram till implementationsfasen, sen blev det bara 'som vanligt'. Mer om krav, analys och design
!
>>inga
>>Inga
>>De sista föreläsningarna var för mycket detaljer som inte
hade något med vårt projektarbete att göra.
>>vet ej
>>-
>>Se nedan.
>>Den första redovisning kanske inte var
nödvändig. Veckorapporterna blev lite tjatiga.
>>Föreläsningarna om designpatterns
>>Allt var nog bra.
>>vet ej!
Vilka ämnen eller moment saknades?
>>Kan inte komma på något som saknas.
>>No comments.
>>Ingenting
speciellt
>>exempel på dokument och s
tandarder på hur dessa kan se ut.
>>hmm.. Versionshantering, CVS/ClearCase... Kanske titta på mer
än bara ett verktyg i rationals ser
ie... typ Rational RequisitePro, och deras SoDA vore skoj att få prova
på! Kostar naturligtvis en del.. men man
kan väl köpa in en licens och visa för klassen under föreläsningar/tutorials
>>vet ej
>>-
>>-
>>Egentligen inga, bara mera detaljer kring det mesta. Mao, se
till att kursen går under längre tidsperiod!
>>Mer exempel på vad analys och design egentligen är.
>>Gruppövningar skulle ha varit välkommna på vissa delar...
Den vi hade om lingvistiskanalys gav väldig mycket så det
finns säker fler områden där de kan tilllämpas.
>>T
esting, projektet känns ofärdigt utan testning
>>Testning av projektet. Kanske mer av utvädering av projektet.
>>vet ej !
Till nästa kurs skulle jag vilja föreslå:
>>Eftersom dokumentation i anses, akademisk litteratur, vara
lika viktig som kallkod sa borde den vara lika tillganglig.
Ingen skulle fa for sig att lamna in krypterad kallkod
(eller pa annat satt gora sa att man behover speciella
verktyg for att komma at den), men det ar fullt
acceptabelt skriva rapporter i MS Word. Det borde vara
en del av kursen att lara sig att producera dokumentation
som ar tillganglig om tre ar nar MS Word 2003 har kommit
ut.
Nagon applikation av XML/SGML ar vad jag foreslar. DocBook
till exempel. Sedan kan man anvanda DSSSL eller XSLT for
att skapa de dokument format som man behover.
Vidare sa ar nagon form versionshantering absolut nodvandig
i riktiga projekt. Detta borde tillhandahallas utan att
grupperna sjalva skall fixa maskiner att kora t ex CVS
pa eller att de maste satta upp detta sjalva. Med klarare
instruktioner om deliverables i borjan av kursen sa kan
en av handledarna fungera som sysadmin sa att allting
fungerar som det ska.
>>Samma upplägg som på denna kurs... eventuellt lite mer tid (6-7 poäng)
>>Som redan sagts, lägg in en tenta och gör om den till en 10p-kurs på halvfart.
>>Mindre projekt.
>>lite lugnare tempo.
>>Lös problemet med att man
kan ta sig genom kursen utan att egentligen veta någonting om UML. Visa fler OOPU verktyg
>>Är inte slutrapporten lite onödig? Vad är meningen med att
sätta ihop alla rapporter till en? Att lära sig ett
ordbehandlingsprogram eller att använda upp papper till skrivaren?
Istället kan man inrikta sig på att grupperna får fixa de deliverables
där handledaren tyckte det saknades något.
Istället för slutrapporten har man en deliverable med övriga delar av
slutrapporten, dvs de delar som skulle finnas med utom D1-D5.
Att källkod måste skrivas ut är väl ganska onödigt?!?
Sen bör hemsidan uppdateras. Poänggraderingen stämmer inte överens med
verkligheten. Vissa inlämningar existerar inte. Detta har gjort en
ganska förvirrad angående hur mycket poäng som finns att få.
>>Mer tid, eller sätt kursen som 7-10 poäng. För kursen tar
väldigt lång tid ..
Men ha kvar kusen för den är VÄLDIGT nyttig.
>>Ändra betyg system!!
Kursen är en C kurs och det borde vara lite tuff kurs att klara tycker
jag. Fast med sånt betyg system kan även mycket passiva personer i ett
grupp få i allafall G på kursen. Medan andra i gruppen bör nöja sig
med lägre betyg. När det blir tid för betyg uppdelning, blir alla
"blyga" och det är inte så lätt och säga till en person
att jag tycker att du borde få NOLL poäng av totala poängen. När alla
ger lite poäng var och det krävs i praktikt mer än 0 poäng för att
blir G då blir man Godkänd. Jag tycker att ni borde göra en skal
system (t.ex 0(sämsta insats)-10(bästa insats))som varje person kan
betygsätta sig sälv och andra i gruppen och den skickas till
handledaren för att vidare betyg beräkning. På så sätt undviker ni att
en person går till andra grupp medlemmar och PRUTA om högre betyg för
sig själv!!. Ju mer kompetenta studenter kommer från Umeå till
arbetsmarknaden, desto högre status får Umeå Univ och datavetenskap
instiutionen.
>>mindre projekt, mindre inlämingar. Eller att den sträckte sig över en längre tisdperiod.
>>Se över poängsystemet. Vet att ni ändrat systemet från förra året men kolla upp det ändå
>>Längre kurs -> mindre stress.
>>Föreläsningarna borde göras mer intressanta...vet
bara inte riktigt hur....
>>Dela upp varje presentations tilfälle
på två dagar
>>Svårt att säga. Den var jobbig, men riktigt nyttig om man
bara gick in för den. Så jag tycker dun funkar som den är.
>>Se ovan.
Ta i akt att det kan uppstå grupper där t ex bara fyra personer
arbetar och att det klargörs i tid för dem vilket slags betygsystem de
kommer att utsättas för!!!
>>Gruppövningar som tidigare nämnts.
>>Strukturera websidorna så man hittar, det har varit svårt
att hitta information om deliverables och presentationer.
Beskrivningen av dessa fanns på en sida och betygsystemet
någon helt annanstans.
>>10p. Mer innehåll, börja med föreläsningar och ha projekt
et i slutet.
>>Gör om kursen till en 10p kurs under längre period.
Ändra betygssystemet.
Skulle du rekommendera kursen för dina medstudenter?
Varför?
>>Man larde sig mycket av allt det praktiska arbetet.
>>Många inom denna utbildning kommer att arbeta inom diverse
projekt, och på denna kurs får man lära sig hur det går till. Vad som
är svårt, enkelt, tidskrävande o.s.v.
>>D
en är en mycket bra kurs. Man lär sig mycket om hur man ska gå till
väga vid programvaruutveckling. Jag tror att
jag kommer att ha mycket nytta av den kursen, närmast i vår under ex-jobbet.
Man fattar hur viktig analys- och designfasen är.
>>Den är lärorik och den ger mycket. Man träna att
jobba i grupp.
>>Även om det var en ganska tung kurs lärde man sig mycket om
hur ett projektarbete ska genomföras och hur det är att arbeta i
grupp.
>>Man lär sig arbeta under mer eller mindre press. Mycket
arbete under kort tid, vilket det tyvärr antagligen kommer vara i
arbetslivet någon gång iaf.
>>Nyttig kurs att ta då den skiljer sig från de flesta andra kurser.
>>Det är mkt viktiga saker som man får lära sig..
>>man lär sig mycket om att jobba i projekt
vilket dom flesta antagligen kommer att göra en hel del i
arbetslivet, en bra erfarenhet
>>Den kurs som mest liknar att arbeta på ett företag, dvs jobba
i grupp och jobba med alla delar i programvaruutveckling. Dvs jobba
med allt från kravspec till kodning.
>>För mycket pappers arbete och generellt mycket jobb.
Vill man lära sig det så är den intressant men jag är
mer inriktad på programmering just nu.
>>Fyra veckor praktik hade jag i sommras, det var mycket
på denhär kursen som användes i arbetslivet oxo.
>>Den var rolig! Man lärde sig mycket om projektarbete.
Sen så hamnade jag i en sådan underbart härlig grupp som
gjorde arbetet så trevligt. :)
>>Givande inför arbetslivet.
>>Man lär sig lite projekthantering osv..
>>Jag tycker att kursen tillfört mig mycket
>>Bra kurs, man lär sig mycket.
>>Därför den är väldigt nyttig samt kräver mycket av
en själv. På så sätt lär man sig väldigt mycket också.
>>Inte som jag uppfattade den.
Jag är fruktansvärt besviken på såväl handledare som kursansvarig
gällande betygsystem och information kring detta.
>>Det är viktigt att man lär sig hantera att jobba i grupp
och inte bara i "traditionella" labbgrupepr om 2.
>>Fast jag skulle råda kvalitet i programvaruutveckling
samtidigt, den krävde inte så mycket tid och man
hade nytta av vad man lärde sig på den kursen till oopu:n
>>Bra övning i projekte arbete och programutveckling
>>Nyttiga kunskaper.
Mitt allmänna omdöme om kursen:
Mycket bra
|
6
|
Bra
|
19
|
Ganska bra
|
4
|
Inte särskild bra
|
1
|
Dålig
|
0
|
BLANK
|
1
|
Anders Broberg |
bopspe@cs.umu.se |
Datavetenskap |
00-01-22 |
Umeå Universitet |
|