Umeå
universitet
Matematisk- naturvetenskaplig
fakultet
Institutionen för
datavetenskap
KURSVÄRDERING
Kursutvärderingsadmin.
Sammanställning av kursutvärderingen för
Systemprogrammering HT-05
(TDBB40)
Personer i lärarposition/handledning
Kursansvarig: |
Mikael Rännar (mr@cs.umu.se) |
Handledare: |
Peter Hagervall (hager@cs.umu.se),
Erik Schlyter (schlyter@cs.umu.se),
Emanuel Dohi (emanuel@cs.umu.se) |
Sammanställare: |
Nikoletta Czakó, KUA |
Kursdata
Kurskod: |
TDBB40 |
Kurstid: |
HT-05, LP1 |
Målgrupp: |
C, DV, ID |
Antal kursdeltagare: |
60 st |
Antal godkända på kursen: |
|
Antal godkända på labbkursen: |
28 st |
Kurslitteratur: |
Advanced Programming in the Unix Environment,
W. Richard Stevens and Stephen A. Rago.
Addison Wesley, 2nd edition, 2005.
ISBN 0-201-43307-9 |
Kommentar från Sammanställaren
Majoriteten tycker att kursdispositionen var bra och att de fick sina förväntningar
uppfyllda på ett positivt sätt. Studenterna tycker att kursen är
klart rekommenderbar. Gruppövningarna var lagom till antalet och majoriteten
tyckte de var givande. Majoriteten tyckte att tidsdispositionen under föreläsningarna
var bra och att de hängt med när nytt material presenterats. Alla
är överens om att föreläsaren gjort ett bra jobb. Majoriteten
tycker att de fått den handledarhjälp de efterfrågat. Två
tredjedelar av studenterna tyckte att handledningstiden varit tillräcklig.
Majoriteten tycker att UNIX-boken var bra.
Alla tycker att de kunnat koppla de obligatoriska uppgifterna till teorin och
att uppgifterna varit givande. Majoriteten tycker att tiden sammantaget varit
tillräcklig för att genomföra de obligatoriska uppgifterna. Två
tredjedelar tycker att uppgifterna varit svåra. Kursen har varit ganska
viktig till mycket viktig för de egna studierna och den personliga utvecklingen.
Man har fått lära sig använda kunskapen på ett praktiskt
sätt ganska mycket till helt. Tidsmässigt har majoriteten av studenterna
lagt ner 6 till mer än 30 timmar i veckan på denna halvfartskurs.
Arbetsbelastningen har uppfattats som mycket högre med tidigare kurser
och den egna insatsen har uppskattats som mindre bra till mycket bra.
Citat:
- Jag tyckte att det praktiska var det överhängande på den
här kursen. Men jag tror ändå att det var rätt värdefulla
praktiska erfarenheter som kan vara nyttiga även till andra praktiska
saker.
Kommentar från Kursansvarige
Sammanställning av utvärderingen fråga för fråga
Har kursens mål blivit klargjorda för dig?
TOTAL |
Ja |
Nej |
Minns ej |
BLANK |
28 |
20 |
0 |
8 |
0 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Vad tycker du om kursdispositionen? Dvs den
tid som las ned på olika avsnitt? |
Citat:
- jämnt fördelat.
- Tillräcklig
- Mycket bra!
- Bra upplägg, kändes som om tid lades ner på rätt
saker på föreläsningarna. [...].
- Duger i alla fall.
- Lagomt med tid på varje avsnitt.
Kommentar:
Majoriteten tyckte att kursdispositionen var bra och lagomt med tid lagts
på rätt saker.
Blanka röster: 3
|
Anser du att de förväntningar du
hade på kursen har uppfyllts? Om inte, vilka har ej gjort det? |
Citat:
- jag har lärt mig mer än vad jag trodde.
- Ja, jag har blivit bättre på unix och förstår
mycket mer om processer än tidigare.
- Absolut, den här kursen var mycket givande.
- ja det har de, jag har i stora drag lärt mig hur systemprogrammering
fungerar samt även C programmering.
Kommentar:
Nästan alla fick sina förväntningar uppfyllda på
ett positivt sätt.
Blanka röster: 2
|
Finns det avsnitt som du tycker varit särskilt
svåra? Vilka? På vilket sätt? |
Kommentar:
Saker som händes svåra:
- signaler
- pipor
- socket, Threds, semaforer.
Blanka röster: 8
|
Till den som ska planera nästa kurs vill
jag föreslå! |
Citat:
- Se till att språkliga detaljer i C ges så mycket plats
i kursen som du tänker ge dem på tentan.
- Ge studenterna bättre manualsidor. Länkar: http://www.cs.cf.ac.uk/Dave/C/CE.html
http://www.lysator.liu.se/c/
http://www.its.strath.ac.uk/courses/c/
- att standarden för O är lika oavsett labhandledare /student.
- Glöm inte att boka gästföreläsaren till säkerhetsförläsningen.
Ryktetövergår vad som gavs av kursen i år.
- Lägg ner mer tid på föreläsningarna att hjälpa
studenterna förstå det som behövs för labbarna,
kanske med fler exempel etc.
- Skippa så mycket ordförståelse på tentan.
- Lägg upp OH-slides på Internet.
- Fler bilder på föreläsningarna.
- PDF dokument till varje föreläsning. Bra men ännu mer
översikt, mindmap.
Kommentar:
Se Citat.
Blanka röster: 12
|
Skulle du vilja rekommendera andra att gå kursen?
TOTAL |
Ja helt klart |
Ja |
Nja/vet ej |
Nej |
Absolut inte |
BLANK |
28 |
21 |
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Vilka tidigare kurser har du haft nytta av
när du läst denna kurs? |
Kommentar:
Kurser man har haft nytta av:
- Kurser som gett programmeringsvana.
- DoA
Blanka röster: 2
|
Antalet gruppövningar var:
TOTAL |
Alldeles för få |
För få |
Lagom |
För många |
Alldeles för många |
BLANK |
28 |
0 |
4 |
20 |
1 |
0 |
3 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Har du haft nytta av att gå på
gruppövningarna (om du gått)? På vilket sätt hjälpte
det dig? |
Citat:
- Gruppövningarna var jättebra. Handledarna förklarade
mycket och det hjälpte verkligen att få veta hur andra tänkte.
De små labgenomgångarna var guld värda.
- Ja. Annars skulle man ju inte kunna så mycket.
- Ja, de har klargjort, på ett mer praktiskt sätt, föreläsningarna.
Kommentar:
Av dem som svarat har majoriteten deltagit i gruppövningarna. Av
dessa var det endast ett par som tyckte att de inte var givande.
Blanka röster: 8
|
Vad tycker du om tidsdispositionen under föreläsningarna? |
Citat:
- bra, genomgående.
- Inga klagomål.
- Som vanligt gås allt igenom för snabbt.
- Mycket bra, kändes som om dom höll ett lagomt tempo.
- Helt ok.
Kommentar:
Majoriteten tycker att tidsdispositionen var bra. De få som inte
var nöjda tyckte det antingen gick för snabbt, eller att man
borde gå djupare, eller generella.
Blanka röster: 6
|
Vad har du för synpunkter på föreläsaren/föreläsarna? |
Citat:
- Mycket kunnig och lyckas framföra informationen mycket bra. Lagom
användning av OH och tavelskrift vilket gör det enkelt att
hänga med.
- Bra jobbat.
- Mycket bra.
- Mycket bra föreläsare, han kan sin sak.
- Kan ämnet bra.
- Väldigt pedagogisk och kunnig.
- Bra exempel och bra förklaringar. Lagom tag för mig.
Kommentar:
Alla tycker att föreläsaren har gjort ett väldigt bra jobb.
Flertalet beskriver honom som kunnig.
Blanka röster: 7
|
Har du hängt med på föreläsningarna
när nytt material presenteras? |
Citat:
- För det mesta.
- Alltid
- Japp!
- oftast
Kommentar:
Majoriteten tyckte att de kunde hänga med när nytt material
presenterades. Några tyckte att de bara lyckades ibland.
Blanka röster: 2
|
Har handledarna kunnat ge tillräcklig
hjälp? |
Citat:
- nej, inte varje gång.
- Ja men ibland svarade de inte på mail vilket är jobbigt.
[...].
- jodå, det har dom.
- Ja.
- Javisst. Mycket bra hjälp och förklaringar på mina
frågor.
Kommentar:
Majoriteten tyckte att de fick den hjälp de efterfrågade.
Blanka röster: 3
|
Har det funnits tillräcklig handledningstid? |
Citat:
- Jo, det får man väl säga.
- Jag tror inte det eftersom det alltid var ganska lång kö.
- ja
- Ja
- Det hade inte skadat med några till mot slutet av kursen.
Kommentar:
Två tredjedelar tyckte att det funnits tillräckligt med handledningstid.
Blanka röster: 4
|
Vad tycker du om kurslitteraturen? Motivera! |
Citat:
- har inte köpt den. All info finns på internet eller i manualsidor.
Enda undantaget är en del ord och förklaringar som används
i böckerna.
- Advanced programming in the unix environment var *riktigt* bra. Mycket
information, bra upplägg, bra bok helt enkelt. Skaffade ingen annan.
- Jag tycker "Vägen till C" bättre än K&R
när man lär sig C för första gången. Stevens
bok är dock oslagbar som referensbok.
- Mycket bra! Både C-boken och UNIX boken var lätta att använda
som referensböcker, men även att läsa i inför labbar.
Jag tror dock att man kan klara sig väldigt bra utan UNIX boken
om man använder sig av nätet och man-sidorna.
- C-boken var ganska onödig (använde den aldrig i princip)
fastän jag aldrig har programmerat i C förut. Den andra boken
var bra dock och gav ganska mycket information om det vi skulle kunna.
Det som var dåligt med den var registret, man fick sällan
fram det man sökte...
- bra, lätt överskådlig och tydlig.
- Väldigt fet... men bra.
- Mycket bra kurslitteratur, Unix-boken går igenom mycket på
en bra nivå.
Kommentar:
Majoriteten tyckte att UNIX-boken var bra. Delade meningar råder
om vilken av de rekommenderade C-programmerings böckerna som var
bra eller om man ens behövde dem. Några tyckte att man klarade
sig bra med endast internet och man-sidorna.
Blanka röster: 3
|
Vad tycker du om kursmaterialet som du fått
tillgång till utöver boken? |
Citat:
- Det vore bra att få tillgång till mer material via hemsidan,
t.ex. föreläsningsanteckningar i pdf-format som vissa andra
kurser har.
- Mycket användbart, bra med lite länkar till sidor med någon
specifik information.
- Bra med många exempel.
- Har, i jämförelse med andra kurser, inte varit så
mycket kursmaterial; Tänker då på utdelat material
på lektion. Skulle gärna vilja ha mera teoretiska förklaringar
upplagd på "webben", efter varje föreläsning.
- Bra med mycket kodexempel.
Kommentar:
Kodexemplena var uppskattade. Några hade velat se mer material.
Blanka röster: 6
|
Skummade du igenom de delar av boken som skulle
behandlas före resp. föreläsning? |
Citat:
- Nej
- Ibland.
- Nej
- Nej, men efter ibland.
Kommentar:
Majoriteten skummade inte inför föreläsningarna. Några
få skummade ibland och endast en skummande alltid.
Blanka röster: 2
|
Kunde du koppla de obligatoriska uppgifterna
(laborationerna) till teorin? |
Citat:
- Ja absolut.
- Ja. Dom har varit direkt knutna till teorin.
Kommentar:
Alla hade kunnat koppla de obligatoriska uppgifterna till teorin.
Blanka röster: 2
|
Har det funnits tillräckligt med tid avsatt
för de obligatoriska uppgifterna (laborationerna)? |
Citat:
- Den sista labben hade gott kunnat få någon extra dag.
I övrigt var det rätt lagom.
- Ja. Men det gäller att börja labba så snart som möjligt.
- Nej, jag hann inte göra klart labbarna på utsatt tid.
- Mer än nog med tid för de första uppgifterna, för
lite på de sista.
- Nja.
Kommentar:
Majoriteten tycker överlag ha haft tillräckligt med tid till
de obligatoriska uppgifterna. Flera tyckte dock att det kunde ha varit
lite mer tid till den sista.
Blanka röster: 1
|
Hur var svårighetsgraden på de obligatoriska uppgifterna (laborationerna)?
TOTAL |
För lätt |
Lätt |
Lagom |
Svår |
För svår |
BLANK |
28 |
0 |
0 |
9 |
19 |
0 |
0 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Har du lärt dig något av de obligatoriska
uppgifterna (laborationerna), var de givande? |
Citat:
- De var otroligt givande, verkligen bra avvägda till hur svår
kursen borde vara.
- De har varit mycket bra. Tvingats läsa och lära sig nåt
nytt på varje lab vilket alltid borde vara målet.
- Mycket givande, de flesta riktigt roliga.
- Jag har lärt mig massor. Hade nog inte förstått mycket
om jag inte tvingats jobba med det.
- Ja, allt föll på plats, då.
Kommentar:
Alla tycker att de obligatoriska uppgifterna har varit väldigt givande
och att man har lärt sig mycket.
Blanka röster: 1
|
Vilken programtillhörighet har du?
TOTAL |
Teknisk datavetenskap |
Datavetenskapliga programmet |
Interaktion och design |
Annat program |
Fristående kurs |
BLANK |
28 |
19 |
5 |
1 |
3 |
0 |
0 |
Hur viktigt kändes kursen för ditt program (eller studier)?
TOTAL |
Oviktigt |
Ganska oviktigt |
Varken viktigt eller oviktigt |
Ganska viktigt |
Mycket viktigt |
BLANK |
28 |
0 |
0 |
2 |
9 |
17 |
0 |
Hur viktigt var det du lärde dig för dig själv och den personliga
utvecklingen?
TOTAL |
Oviktigt |
Ganska oviktigt |
Varken viktigt eller oviktigt |
Ganska viktigt |
Mycket viktigt |
BLANK |
28 |
0 |
0 |
5 |
11 |
12 |
0 |
Har du lärt dig hur du praktiskt kan använda kunskapen?
TOTAL |
Nej |
En liten del |
Ganska mycket |
Största delen |
Ja |
BLANK |
28 |
0 |
1 |
8 |
7 |
11 |
1 |
Hur många timmar/vecka i genomsnitt har du lagt ned på denna halvfartskurs
(undervisning + självstudier)?
TOTAL |
0-5 |
6-10 |
11-15 |
16-20 |
21-25 |
26-30 |
Mer än 30 |
BLANK |
28 |
0 |
3 |
4 |
7 |
6 |
6 |
2 |
0 |
I jämförelse med andra kurser var arbetsbelastningen på denna
kurs:
TOTAL |
Mycket lägre |
Lägre |
Lika |
Högre |
Mycket högre |
BLANK |
28 |
0 |
0 |
3 |
20 |
5 |
0 |
Min egen insats på kursen bedömer jag som:
TOTAL |
Inte alls bra |
Mindre bra |
Ganska bra |
Bra |
Mycket bra |
BLANK |
28 |
0 |
6 |
6 |
10 |
6 |
0 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Övriga kommentarer |
Citat:
- Även om jag tycker att laborationerna varit i linje med hur svår
jag anser att kursen bör vara, så tycker jag att det visar
på akuta problem i något led att vid tentamensskrivningstillfället
bara 10 av 54 studenter var helt godkända på alla labbar.
Har handledningen misslyckats? Har föreläsningarna inte behandlat
allt noggrant nog? Borde kursen delas upp i en C-kurs och en UNIX-kurs,
för att undvika språkliga problem? På den sista frågan
skulle jag nog säga att svaret är ja. Det förutsattes
i princip att studenterna skulle lära sig C på egen hand,
vilket framgick av de frågor som ställdes i IRC-kanalen inte
räckte.
- Dåligt med omlabbar som måste vänta till påsk.
När den ligger i slutet på nästa termin kan man få
problem med CSN. Borde ha en chans till samma termin som på alla
andra kurser!
Blanka röster: 22
|
Ansvarig för sidan: KUA
Informationen ändrades
2005-12-16