Kursansvarig: Mikael Ränner
Överiga
lärare: Björn Axelsson, Daniel Fahlgren
Handledare: Fredrik Dahlin, Gabriel Jonsson, Set
Norman
Kurslitteratur: [ Brian Kernighan, Dennis Ritchie:
The C Programming Language. ISBN 0-13-110362-8, Prentice Hall, 2nd
edition, 1988 ] samt [ W. Richard Stevens: Advanced Programming in
the Unix Environment. ISBN 0-201-56317-7, Addison Wesley, 1992
]
Godkända på labkurs: 41 av 107 // kolla
upp
Godkända på tenta: 52 av 90 skrivande //
Kolla upp
Sammanställare Denna kursutvärdering är
sammanställd av Tomas Karlsson dv01tkn@cs.umu.se
Laborationerna behöver nog en översyn igen. När det gäller C-delen av kursen så är det ett (litet) problem att studenterna inte längre kan förutsättas ha provat på ett rent imperativt språk på kurser innan denna. Man borde dock kunna dra nytta av att de ska ha läst Java innan, så det är väl något som ska tänkas på till nästa år.
Det har helt klart varit en krävande kurs men bra. Labkursen verkar ha varit bra och givande även om det kan ha varit en lab för mycket. Det som jag tror är viktigt att förbättra inför nästa kurs är att få en klarare gräns mellan vilka föreläsningar som behandlar C språkets grunder ( Header filer, roligheter med parkare mm ) så de studenter som redan kan C slipper gå på dessa och känna sig uttråkade. Sen att de lektioner som behandlar grunderna i C ligger koncentrerat i början av kursen är också viktigt. Målet borde vara att kunskapen om C språket borde vara avklarat efter 2 veckor så att studenterna kan koncentrera sig på systemprogrammeringen. Idalt så skulle denna kurs vara på 6 eller 7 poäng där 2 poäng skulle gå till C och resten till systemprogrammering. Sedan borde också handledningstiderna ses över. Ett förslag kan vara att tildela X studenter till en handlare. Det bör ses över om C boken är den mest lämpliga. Men som sagt kursen verkar ha varit helt ok.
Har kursens mål blivit klargjorda för dig?
TOTAL |
Ja |
Nej |
Minns ej |
BLANK |
---|---|---|---|---|
80 |
56 |
2 |
21 |
1 |
Vad tycker du om kursdispositionen? Dvs den tid som las ned
på olika avsnitt?
"Den var bra. Tycker dock att kursen enbart borde
koncentreras till själva systemprogrammeringen. Man kunde ha en
separat C-kurs före denna."
"I huvudsak bra, kanske
lite väl långsamt i början vad gällde
genomgången av C."
"Script-programmeringen var
lite väl kort."
"För lite tid inom IPC...antar
att det är mer sånt på Parallellsystem. Kanske dra
ned något inom Disk I/O."
"Ganska bra. Lite lite
på det som berörde sista labben, dvs delat minne och
semaforer"
Kommentar: 7 av 74 som svarade.
anmärkte på den tiden C har fått jämfört
med Unix delen. Det står i kursplanen att båda delana ska
täckas. Samt det står ej specificerat vilket
inperativtspråk som studenten kan ha gjort DOA:n i så
även om vissa studenter redan kan C så kan man ej räkna
med det. Bortset från det så fanns det ett par åtsikter
som är medtagna ovan.
Anser du att de förväntningar du hade på
kursen har uppfyllts? Om inte, vilka har ej gjort det?
"nja,
jag hade hoppats få lära mig lite mer om X11- och socket
programmering."
"har lärt mig om Unix vilket för
mig kändes som det viktigaste."
"har lärt mig
C och blivit en bättre programerare, jag är nöjd
:)"
Summerat: Ett par studenter hade trott att det
skulle vara mera X-programering. Annars var folk nöjda.
Finns det avsnitt som du tycker varit särskilt svåra?
Vilka? På vilket sätt?
"Semforer och IPC,
eftersom det är nya sätt att programmera. Intressant
område. Tar ett tag att lära sig dock."
"Fork
är ganska lurigt och hur felhanteringen ska gå till i
barnen och hur föräldern kan få reda på det.
Mer om fork helt enkelt för det verkar väldigt centralt i
unix.."
"Jag tyckte att det mesta som hade med
filstrukturer, i-noder och sånt var
svårt."
"Shellprogrammeringen, för lite
information - fick gå ut på egen skattjakt för att
lösa uppgifterna. Ett kompendium kanske??"
"Filsystemets
uppbyggnad, vnode, inode skulle väl kunna se som svårast,
men 'straight forward' ändå. Semaforer, delat minne, men
dessa har tagits upp på ett lättfattligt sätt!
Pekararitmetik, är klurigt också."
"delat
minne är svårt eftersom man tappar bort sig i de olika
processerna"
Kommentar: Det är till största del Unix
aspekterna som har upplevts som svåra.
Till den som ska planera nästa kurs vill jag
föreslå!
"Nämn lite mer om hur
grafiken fungerar under unix =)"
"Boken är ganska
gammal och vissa delar känns aningen förlegade. Det skulle
vara bra om man fick veta vad som hänt på 10 år.
Vissa IPC:er kanske inte används så flitigt nu för
tiden, eller man kanske har andra prioriteter och andra
förutsättningar. Det fanns i och för sig
läsanvisningar, men en lite mer explicit genomgång skulle
ha varit nyttigt."
"Lägg ner mer tanke åt
shellprogrammeringen, om den prompt måste vara med
förstås."
"Jag anser att man skulle kunna ha
extra lektioner eller alternativt en prepkurs i C innan kursen och i
stället lägga mera tid på de systemfunktioner som
används i praktiken i stället för att jollra med
C-syntax i 2 veckor."
"boka fler terminaler och oftare
senarelägg deadline för labbarna"
"Lägg
ner mer tid på Pipor."
Komentar: En hel del olika föreslag förekom
enligt ovan. Det fanns också en del personer som var helt
nöjda, som t ex en person skrev: "Inget... eller bjud
klassen på tårta!"
Skulle du vilja rekommendera andra att gå kursen?
TOTAL |
Ja helt klart |
Ja |
Nja/vet ej |
Nej |
Absolut inte |
BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
80 |
56 |
18 |
4 |
1 |
0 |
1 |
Vilka tidigare kurser har du haft nytta av när du läst denna kurs?
Summerat: De flesta angav DOA, OOP, ML samt kurser i C eller C++ programmering.
Antalet gruppövningar var:
TOTAL |
Alldeles för få |
För få |
Lagom |
För många |
Alldeles för många |
BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
80 |
1 |
7 |
66 |
0 |
0 |
6 |
Har du haft nytta av att gå på gruppövningarna
(om du gått)? På vilket sätt hjälpte det
dig?
"Ja har varit på Axelsson gruppövningar
och han har haft mycket bra sånna upplägg och allt bra på
att förklara visa vad det handlar om"
"Ja.
Gruppövningarna har innehållit bra tips för hur man
ska lösa labbarna. "
"De har hjälpt mig, både
inför tenta och laborationer. Man har fått tips + att man
fått chans att träna."
Summerat:
60av de 65 som svarade tyckte att gruppövningarna har varit bra.
Vad tycker du om tidsdispositionen under
föreläsningarna?
"För mycket om
c-repetition, vilket gjorde att föreläsaren fick bråttom
och gick igenom snabbt viktiga delar som signaler och IO."
"Bra
förutom att de första föreläsningarna gick för
långsamt."
"Som vanligt. Det svåra på
slutet tenderar alltid att bli för lite av."
"Mycket
bra"
Summerat: En klar majoritet tyckte att det
har varit en bra tidsdisposition. Det som har dragit ner är
delen som har lagts på C.
Var har du för synpunkter på
föreläsaren/föreläsarna?
"Bra
förläsare. Jag tycker han höll en bra nivå.
Förklarade ingående utan att det blir tjatigt, iallafall
så jag förstod!"
"Dom har varit mkt
bra."
"Duktig, kan sin sak, tydlig och berör
lämpliga områden m.a.o. lägger tonvikt vid det
viktiga. Pedagogisk, möter studenterna på ett trevligt
sätt."
Summerat: Helt godkänd insats av
Mikael.
Har du hängt med på föreläsningarna
när nytt material presenteras?
"Jepp förutom
när MR snackade om semaphorer och synkronisering och poll första
ggn, det gick lite för snabbt för att greppa det."
"Ja
ganska bra men Mikael pratar lite för fort ibland så
ibland var det svårt att hänga med."
Summerat:
Så gott som alla hade kunnat hänga med i tempot. (
undrantagen finns ovan )
Har handledarna kunnat ge tillräcklig hjälp?
"Ja
dom har varit mycket bra på att förklara speciellt
axellson."
"vissa har varit jättebra. Medan vissa
har varit lite sämre."
"bra att de rättar
noggrannt och tar sig tid att förklara hur saker kan göras
bättre duktiga och snälla handledare hemskt sega
gruppövningar dock"
Summerat: Det förekommer
både klagomål och beröm, För det mesta beröm.
Har det funnits tillräcklig handledningstid?
".... . Men en sak har varit KATASTROF, som student och man
läser flera kurser är det inte kul att stå och VÄNTA
i ca 1 timme på att få hämta ut en labb. ..."
"Absolut inte, ofta en havtimme trekvarts kö utan för
dörrana. Handledningstiderna borde vara mer fördelade så
att fler handledningstider funnits dagarna före labbinlämning´,
vissa dagar inte en enda tid och ibland flera handledare samtidigt. "
Summerat: ca 50% tyckte att det har funnits tillräckligt med tid men det förekom också en del klagomål på att det har varit för lite tid vilket har skapat köer och att handledningstiderna ej varit bra schemanlagda t ex resulterat i schema krockar.
Vad tycker du om kurslitteraturen? Motivera!
"Kurs
litteraturen är suveränt..Lite för tråkigt att
läsa men ändå en stor källa av info. Men jag
tror att för C-programering den slternativa boken 'A book on C'
var bättre än boken 'C-programing language'"
"Advanced programing in the unix environment är ett
måste för varje student. Den tar upp allt och massa
exempel finnes."
"Nja. Bibeln är ju tokbra men
C-boken gillade jag inte ngt vidare. Tyckte bättre om A book on
C som jag lånade av en äldrekursare"
Summerat: De åtsikter som framkom av svaren var att Stevens Unix bok var kanon bra. Däremot så förekom det ett par föreslag på att använda "A book on C" instället för nuvarande C bok.
Vad tycker du om kursmaterialet som du fått tillgång
till utöver boken?
"Bra att kodexemplena samt
gruppövningarna finns på webben."
"Gamla
tentor är alltid bra. Men informationen om script-programmering
måste samlas ihop bättre. Man fick klicka runt mycket i
unix-introduktionen för att hitta information."
"Icke
befinligt, vill ha oh-blad på internet också."
Summerat:
Det som fanns uppskattades.
Skummade du igenom de delar av boken som skulle behandlas före
resp. föreläsning?
"Någon enstaka gång.
Det var lite svårt då material för nästa
föreläsning lades upp på webben ofta sent på
dagen innan."
Kommentar: 57 av 69 svarade att de
inte skummat iförväg. En person svarade med citatet ovan.
Kunde du koppla de obligatoriska uppgifterna (laborationerna) till teorin?
"Ja, de gick hand i hand för en gångs
skull."
"Speciellt vill jag ge en eloge till mish. Mkt
bra laboration"
"Ja, dock låg föreläsningarna
efter, så teorin till laborationen kom oftast efter labben
lämnats in :)"
Summerat: av de 70 som svarade
så var nästa samtliga positiva ( även om i varierande
utsträkning ).
Har det funnits tillräckligt med tid avsatt för de
obligatoriska uppgifterna (laborationerna)?
"nej det
har blivit många långa kvällar"
"Nej,
absolut inte. Denna kurs ska bsolut inte kallas halvfartskurs. Jag
har lagt ner nästan heltidsjobb under hela kurstiden."
"Helt
ok om man börjat i tid."
"fritid........"
Summerat: ca 30 % av de som svarade tyckte att det inte har funnits tillräckligt med tid.
Hur var svårighetsgraden på de obligatoriska uppgifterna (laborationerna)?
TOTAL |
För lätt |
Lätt |
Lagom |
Svår |
För svår |
BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
80 |
0 |
4 |
36 |
32 |
5 |
3 |
Har du lärt dig något av de obligatoriska
uppgifterna (laborationerna), var de givande?
"Mycket.
Väldigt bra labbar. Tyvärr så tar det mycket tid. Men
de var viktiga."
"Ja, dom har varit givande. Man lär
sig bra när man jobbar praktiskt. Men dom var alldeles för
många för halvfart.Alla hade omöjligt kunna ingå
i en helfartskurs på 5p!!"
"Ja, de var mycket
givande"
"Har lärt mig mest av laborationerna."
Summerat: Samtliga har upplevt labbarna som givande om
inte mycket givande. Även om det har varit kort om tid.
Vilken programtillhörighet har du?
TOTAL |
Teknisk datavetenskap |
Datavetenskapliga programmet |
Interaktion och design |
Annat program |
Fristående kurs |
BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
80 |
47 |
14 |
0 |
14 |
4 |
1 |
Hur viktigt kändes kursen för ditt program (eller studier)?
TOTAL |
Oviktigt |
Ganska oviktigt |
Varken viktigt eller oviktigt |
Ganska viktigt |
Mycket viktigt |
BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
80 |
0 |
1 |
4 |
34 |
39 |
2 |
Hur viktigt var det du lärde dig för dig själv och den personliga utvecklingen?
TOTAL |
Oviktigt |
Ganska oviktigt |
Varken viktigt eller oviktigt |
Ganska viktigt |
Mycket viktigt |
BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
80 |
1 |
2 |
7 |
39 |
26 |
4 |
Har du lärt dig hur du praktiskt kan använda kunskapen?
TOTAL |
Nej |
En liten del |
Ganska mycket |
Största delen |
Ja |
BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
80 |
0 |
8 |
17 |
21 |
31 |
2 |
Hur många timmar/vecka i genomsnitt har du lagt ned på denna halvfartskurs (undervisning + självstudier)?
TOTAL |
0-5 |
6-10 |
11-15 |
16-20 |
21-25 |
26-30 |
Mer än 30 |
BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
80 |
1 |
4 |
15 |
15 |
16 |
13 |
10 |
980 |
I jämförelse med andra kurser var arbetsbelastningen på denna kurs:
TOTAL |
Mycket lägre |
Lägre |
Lika |
Högre |
Mycket högre |
BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
80 |
0 |
0 |
22 |
37 |
16 |
4 |
Min egen insats på kursen bedömmer jag som:
TOTAL |
Inte alls bra |
Mindre bra |
Ganska bra |
Bra |
Mycket bra |
BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
80 |
3 |
4 |
15 |
40 |
16 |
1 |