Umu logo Umeå universitet
Matematisk- naturvetenskaplig fakultet
Institutionen för datavetenskap
KURSVÄRDERING
Kursutvärderingsadmin.

Sammanställning av kursutvärderingen för

Avancerad programmering i Java, ST-05

(TDBA73)

 

Personer i lärarposition/handledning
Kursansvarig: Urban Sandström (urbansan@cs.umu.se)
Handledare: Emanuel Dohi (emanuel@cs.umu.se)
Erik Schlyter (schlyter@cs.umu.se)

Sammanställare: Nikoletta Czakó, KUA

 

Kursdata
Kurskod: TDBA73
Kurstid: Sommar-05
Målgrupp: C, DV, ID
Antal kursdeltagare: 52 st
Antal godkända på labbkursen: 33 st
Kurslitteratur: Java Programming: Advanced Topics,
Joe Wigglesworth, Paula McMillan.
Thomson Course Technology 2004, 3ed
ISBN: 0-619-15968-5
Övrigt: Kursen gavs på engelska.
Kursen gavs som ren labbkurs.


Kommentar från Sammanställaren

Av de som svarat kan följande slutsatser dras:

Kurslitteraturen verkar vara bra men man är inte helt nöjd med kursdispositionen. Att kursen var tentalös uppfattades som ett positivt inslag och arbetsfördelningen var jämnt fördelad mellan labbarna. Däremot kände flera att det skulle ha varit bra med mer tid till de obligatoriska uppgifterna. Av de fyra labbarna tyckte många att webcrawlern var den bästa labben medan 'Reflections' labben var den som var minst uppskattade. Kursen var varken viktig eller oviktig för den personliga utvecklingen och man lade ner ungefär 11-50 timmar per vecka på denna helfartskursen.


Kommentar från Kursansvarige

 


Sammanställning av utvärderingen fråga för fråga

Fråga:
I kursplanen anges sju mål för kursen, de räknas också upp nedan. Ange för vart och ett av dem på en skala mellan 1 och 5 hur väl du anser att de har uppfyllts. (5 är bäst, 1 är sämst). Om du vill ge ytterligare kommentarer finns utrymme för det efter det sista målet.

Fråga:
TOTAL 1 2 3 4 5 BLANK
– ge utökad kunskap och färdighet i Javaprogrammering med avseende på; kunskap om och färdighet i händelsestyrd programmering, undantagshantering och användning av några vanliga programmeringsbibliotek. 20 0 1 5 11 2 1
Medel: 3.7


Fråga:
TOTAL 1 2 3 4 5 BLANK
– ge praktiska kunskaper om implementering av grafiska användargränssnitt. 20 1 2 8 7 1 1
Medel: 3.3


Fråga:
TOTAL 1 2 3 4 5 BLANK
– ge kunskap i användande av lättvikts trådar. 20 0 3 9 5 1 2
Medel: 3.2


Fråga:
TOTAL 1 2 3 4 5 BLANK
– ge kunskap i användande av databaser i användarprogram. 20 0 2 4 11 2 1
Medel: 3.7


Fråga:
TOTAL 1 2 3 4 5 BLANK
– ge orientering om XML (eXtended Markup Language). 20 1 3 6 7 2 1
Medel: 3.4

Det totala medlet: 3.4

Fråga: Sammanfattning
Övriga synpunkter på hur kursens mål uppfyllts.

Citat:

  • it is ok...but i expected some conceptual explaination...but it was totally assignment based..
  • Jag hade för mig när jag sökte till kursen att den skulle gå på halvfart över sommaren så att det var möjligt att kombinera den med den andra kursen, TDBA77. Eftersom kursen komprimerades till FYRA veckor blev det rätt mycket att göra och det blev svårt att kombinera med den andra kursen!
  • Mycket bra och givande kurs. Roligt innehåll, men gärna djupare föreläsningar.

Blanka röster: 12

Vad tycker du om kursdispositionen? Dvs den tid som lades ned på de olika avsnitten?

Citat:

  • One hour lecture and 4 lectures per week were too fast. Very less time was spent on different topics in the course. The biggest flaw I felt was that teacher taught only from the course book and put exaclty word by word same things on the slides. So then why to come and attend the lectures, why not just work on assignment and pass the cource.
  • Dispositionen var helt okej.
  • Helt rimligt
  • time for the lecture is so tight, but the assignments are challengful.
  • Det var väll inget avsnitt som gicks igenom grundligt. Lite skrap på ytan.

Kommentar:
Ungefär hälften är nöjd med kursdispositionen. De som inte är nöjda tyckte kursen var för ytlig och stressig.

Blanka röster: 9

Finns det avsnitt som du tycker har varit särskilt svåra? Vilka? På vilket sätt?

Citat:

  • Jag tycker inte att något avsnitt utmärkt sig som speciellt svårt.
  • yes, some of them are very difficult, such as threads, java API and the operations of XML.
  • Båda delarna i laboration 2 har varit svåra. databasen har krånglat och saker i labbarna som vi skulle göra har inte ens nämnts på föreläsningarna. Lab2b borde ni ha gett ett ut ett bra sätt att felsöka delarna på så inte det skulle ta halva tiden för oss.

Kommentar:
Se Citat.

Blanka röster: 13

Vad tycker du om kurslitteraturen? Motivera gärna!

Citat:

  • Har varit kanon. Bra exempel och beskrivning på saker.
  • Bra som uppslagsverk.
  • Mycket bra bok. Intressant läsning som gav mycket. Lätt att kolla upp saker och ting.

Kommentar:
Av de som svarade tyckte alla utom en att boken var bra.

Blanka röster: 10


Fråga:
Vad anser du om de obligatoriska uppgifterna?
Var dom bra, varför/varför inte? Var det någon som var särskilt svårt ?
1: Java Reflection?

Citat:

  • Värdelös. Gav ingenting.
  • very good one, after assignment 1, i understand Java Reflection.
  • En bra start för att komma in i javan om man inte sysslat med det på länge. Skulle vilja veta vad det är bra för bara. Ingen berättade för oss vad man kan använda det till.
  • Den var OK! Men vad är den till för? När ska jag använda mig av reflections? Lite mer genomgång av labbarna och motivera varför!
  • Lagom svår som första labb och matnyttigt för att förstå hur vissa funktionaliteten i program är uppbyggda.

Kommentar:
Majoriteten tyckte att labben var en bra introduktionslabb. Några tyckte den var för lätt. Andra hade svårt att se nyttan med den.

Blanka röster: 6

2a: WebCrawler A?

Citat:

  • att ta upp hur man kommunicerar med en databas i java är bra men att inte ge exempel på sql-kommandon som ska användas då databaskunskapen inte är ett förkunskapskrav tycker jag är fel.
  • very good, after assignment 2a, i know how to analyse the contents of web pages, how to handle database via Java api.
  • Jag och databasen har lite saker otalt med varandra. Blev lite frustrerad på att inte handledarna kunde hjälpa oss så mycket med den. Om ni ska ha med databaser så borde ni ge oss en grundlig information om hur det funkar och lite syntax och vanliga fel som kan uppståsamt hur man hanterar dom.
  • Den här labben kan jag relatera till och förstå syftet med. Bra.
  • Intressant med koppling mellan web-databas och gav ökad förståelse för sökmotorer i allmänhet.

Kommentar:
Majoriteten tyckte att labben var bra och intressant. Några hade velat ha mer genomgång av databaser och andra ville ha mer matnyttig hjälp från handledarna.

Blanka röster: 7

2b: WebCrawler B?

Citat:

  • It was also very good.
  • En utökning av föregående labb. Den var också bra!
  • Lite lurig men väldigt givande.
  • Kul med helheten, resultatet blev ju finfint =).

Kommentar:
Majoriteten tyckte att labben var bra.

Blanka röster: 8

3: Frogger?

Citat:

  • Roligt att få pröva på lite grafiska gränssnitt. Trevlig labb i övrigt, lagom svår som avslutning.
  • very good, this assignmens help to understand the implementation of Graphical User Interfaces, and how to implement thread.
  • Skoj laboration som krävs mycket energi och tanke bakom. Skulle behövt lite mer genomgång på hur man läser in bilder så man hade kunnat gjort den ännu lite mer personlig så hade det varit riktigt roligt.
  • Rolig uppgift, men kanske inte lika nyttig som övriga.

Kommentar:
Labben beskrivs som väldigt rolig och bra.

Blanka röster: 7


Fråga: Sammanfattning
Vilken av de obligatoriska uppgifterna tycker du var bäst och varför?

Citat:

  • web crawler a, b. Lots of things were covered in this assignment.
  • Jag tycker att 2a och 3 var bäst eftersom de tar upp saker som databashantering, GUI och trådar - något som jag definitivt kommer att arbeta mer med.
  • Webcrawlern var kul. Kul att lära sig webapplikationer.

Kommentar:
Webcrawler labben kommer högst på mångas lista.

Blanka röster: 6

Vilken av de obligatoriska uppgifterna tycker du var minst bra och varför?

Citat:

  • det sämsta med alla labbar var att specarna kom ut väldigt sent så man inte kunde jobba iförväg.
  • 1. Det är bra att känna till vad reflections är för något, men tycker att en labbär lite omotiverad då det inte används så ofta.
  • Ska sägas att ingen labb var riktigt dålig, men den första labben, med reflection, kändes ganska konstlad. Det var förvisso bra att få pröva på reflection, och den var lagom stor, men jag ser inte någon direkt tillämpning för applikationen. Varför kan man inte vända på det och göra ett program som producerar ramen till en klass, utifrån ett eller flera givna interfaces.
  • Assignment 1. basic practice.
  • Java reflections var minst bra, men fortfarande bra.

Kommentar:
Många tycker att den första labben var den som var minst bra.

Blanka röster: 7

Om du inte fullgjorde alla de obligatoriska uppgifterna, varför inte?

Citat:

  • -
  • the course started and finished in too hurry. it was very short time for assignment.
  • iam not interested...i expected some concepual explaination.but it was diffrent.
  • no, i finished all.

Kommentar:
Se Citat.

Blanka röster: 16

Hur viktigt var det du lärde dig för dig själv och den personliga utvecklingen?
TOTAL Oviktigt Ganska oviktigt Varken viktigt eller oviktigt Ganska viktigt Mycket viktigt BLANK
20 1 0 8 6 3 2

Fråga: Sammanfattning
Den här kursen hade inget skriftligt prov, utan all tid lades på föreläsningar och laborationer. Vad tycker du om en sådan disposition för en programmeringskurs?

Citat:

  • Mycket bra, en praktisk kurs var precis vad jag sökte.
  • Jag är en stor motståndare till salstentor så jag är helt nöjd med den biten.
  • Det var lite konstigt att rapporterna inte behövde vara så utförliga med tanke på att det inte var någon tenta. Tror man skulle lära sig ganska mycket på att utvärdera sina lösningar på laborationerna och fundera på bättre lösningar mm. Man kunde t.ex. kanske förklara mer ingående saker som använts i laborationen i rapporten.
  • Både bra och dåligt. Möjligt att man skulle kunna ha en spetstenta som höjer betyget från G till 4 eller 5.

Kommentar:
Alla som svarade tycks vara nöjda med att kursen var tentalös.

Blanka röster: 7

Var arbetsfördelningen jämnt förlagd på de obligatoriska uppgifterna, med tanke på att den här kursen inte hade något skriftligt prov?

Citat:

  • Ja jämnt fördelad men för lite tid för att göra någonting bra.
  • Ja, det tycker jag.
  • Den första labben var ju väsentligt mycket mindre jobb än övriga, rent allmänt hade det oxå varit bra om alla labbspecar kommit ut tidigare, så att man själv i högre grad kan fördela tiden.
  • Varit tajt några gånger men det har funkat, däremot så har hela kursen varit lite för kort p.g.a. att ni förkortat den. En vecka till med handledare så hade det nog varit perfekt.
  • Ja, bra disposition.

Kommentar:
Av de som svarat tycker majoriteten att arbetsfördelningen var jämnt fördelad. De få som tyckte motsatsen tyckte att det var för lite tid.

Blanka röster: 8

Hur många timmar/vecka i genomsnitt har du lagt ned på denna helfartskurs (undervisning + självstudier)?
TOTAL 0-10 11-20 21-30 31-40 41-50 Mer än 50 BLANK
20 1 3 3 6 3 1 3

Fråga: Sammanfattning
Har det funnits tillräckligt med tid avsatt för de obligatoriska uppgifterna (laborationerna)?

Citat:

  • Absolut.
  • yes, the time is enough.
  • Tiden var mycket knapp, det var svårt att hinna med alla uppgifter innan normal tid. Jag trodde att kursen skulle gå på halvfart i juni och augusti. Var därför tvungen att skippa den andra kursen jag sökt.
  • Nja, med tanke på att en laboration blev struken så hade vi för lite tid och en del av de andra labbarna led av lite tidsbrist också.

Kommentar:
Av de som svarat tycker hälften att det fanns tillräckligt med tid medan andra hälften tyckte det var snålt.

Blanka röster: 6

Till den som ska planera nästa kurs vill jag föreslå!

Citat:

  • gör så kursen gör skäl för namnet! avancerad var den då inte nu iaf... t.ex. så skulle en labb. Kunna vara att göra någon liten javasak för mobiltelefoner.
  • Gör en eller två stora labbar som är kombinerad labb och tenta. En tenta på en sån här uppgift är inte bra men hellre en rejäl labb som kräver eftertanke än t.ex. Reflection som man inte kan se någon generell och vanlig tillämpning på.
  • Kursen har varit mycket bra. Men att den gick på heltid var för mig en total överraskning! Jag trodde länge att det var jag själv som tagit fel, men på kurssidan där man söker till kursen står klart och tydligt att kursen går på halvtid f.o.m. 6 juni - 20 aug. Den här typen av missar är helt oacceptabla och har ställt till med mycket problem för mig, och efter vad jag hört även för flera andra som läst kursen.
  • some Java projects should be taken.
  • Gå igenom laborationerna ordentligt, se till att samtliga handledare vet allt om laborationerna och att de förbereder sig noggrannare på hur de kan hjälpa och inte bara säga "Sök på google". Hade hellre velat hört att just den sidan i boken berättar bra om hur det funkar och förstår du inte så kan du komma tillbaka så kan jag försöka förklara lite mer ingående.
  • Halvfart vore ju bra så man kan kombinera två kurser. Mer handledartid. Mer ingående föreläsningar. Föreläsningar som mer speglar labbarna.
  • Djupare labbspecar samt informera vad tyngdpunkten av labben ligger på.

Kommentar:
Se Citat.

Blanka röster: 9



Ansvarig för sidan: KUA
Informationen ändrades 2005-09-28