Umeå
universitet
Matematisk- naturvetenskaplig
fakultet
Institutionen för
datavetenskap
KURSVÄRDERING
Kursutvärderingsadmin.
Sammanställning av kursutvärderingen för
Datastrukturer och Algoritmer för Ingenjörer HT-05
(TDBA47)
Personer i lärarposition/handledning
Kursansvarig: |
Johan Eliasson (johane@cs.umu.se) |
Handledare: |
Johan Eliasson |
Sammanställare: |
Nikoletta Czakó, KUA |
Kursdata
Kurskod: |
TDBA47 |
Kurstid: |
HT-05, LP1 |
Målgrupp: |
Ingenjörer |
Antal kursdeltagare: |
29 st |
Antal godkända på kursen: |
|
Antal godkända på labbkursen: |
11 st |
Kurslitteratur: |
Datatyper och algoritmer,
Janlert L-E., Wiberg T.
2:a uppl., Studentlitteratur, 2000, ISBN9144-01364-7 |
Kommentar från Sammanställaren
Av de fåtalet kursdeltagare som svarat kan följande urskönjas:
Kursdispositionen tycks överlag ha varit bra. Man har fått sina
förväntningar uppfyllda och det allmänna omdömet om kursen
är bra. Kursen är rekommenderbar. Antalet gruppövningar var lagom
till antalet och de har fungerat bra. Man har hängt med när nytt material
presenterats. Handledningen och handledningstiden tycks båda ha varit
bra och tillräcklig. Kurslitteraturen kunde ha varit bättre, men extramaterialet
tycks ha varit bra. Teorikunskaperna tycks ha räckt till och de obligatoriska
uppgifterna tycks ha varit givande. Tiden verkar ha varit knapp för den
sista uppgiften och svårighetsgraden mellan lagom och svår. Man
har lagt ner runt 16 till mer än 30 timmar per vecka på kursen och
den egna insatsen har skattats till ganska bra till bra.
Kommentar från Kursansvarige
Instämmer i mångt och mycket med det som framkommer i utvärderingen.
Ska fortsätta sökandet efter en bättre bok. Det är dock
inte så lätt att hitta en som dels tar upp de teoretiska bitarna
(som den nuvarande kursboken gör rätt ok) och de mer praktiska vilket
hade varit ultimat om det funnits lite mer av för denna kurs (och då
också i C).
Lab 3 behöver tittas igenom lite. Några saker borde kunna göras
mer lätta att förstå utan att för den delen ta bort den
"realism" som jag ser som labbens stora fördel.
I övrigt så gick väl kursen ungefär som den skulle.
Sammanställning av utvärderingen fråga för fråga
Har kursens mål blivit klargjorda för dig?
TOTAL |
Ja |
Nej |
Minns ej |
BLANK |
10 |
10 |
0 |
0 |
0 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Vad tycker du om kursdispositionen? Dvs den
tid som las ned på olika avsnitt? |
Citat:
- helt ok.
- Den var nog bra, jag läste 3 andra kurser parallellt så
jag hade lite stressigt ibland och kunde inte gå på alla
föreläsningar.
- Bra på föreläsningarna men hade gärna sett att
det togs upp mer kodexempel eller att det lades ut mer kodexempel på
hemsidan.
- Helt ok.
- Jämnt fördelad, inga problem med att hänga med. (Det
kanske berodde på att kursen gick på halvfart?) Dock så
hade det nog varit fler personer som hade fullgjort kursen om man hade
haft lite mer hjälp med det abstrakta tänkandet i kursens
början.
- bra
- bra, bra spec. Med mycket tid på sista labben.
- Bra. Kunde varit sammanfattningar fler gånger. Den som var på
slutet, när vi repeterade vad vi hade gått igenom under kursen,
var väldigt bra.
Blanka röster: 2
|
Anser du att de förväntningar du
hade på kursen har uppfyllts? Om inte, vilka har ej gjort det? |
Citat:
- ja. Men trodde att routern skulle vara svårare, hade hört
mycket om den.
- Nej, kursen var mycket bättre än jag trodde.
- Ja
- Nästan.
- Ja, till punkt och pricka.
- ja
- ja, helt klart.
- Ja.
Blanka röster: 2
|
Finns det avsnitt som du tycker varit särskilt
svåra? Vilka? På vilket sätt? |
Citat:
- Det var tungt att lära sig all teori samtidigt som man hade labbarna,
men det gick rätt bra ändå.
- Sista laborationen var väldigt svår och tidskrävande.
- En del av specialträden var lite luriga.
- Det abstrakta tänkande som man måste vänja sig vid
i början av kursen.
- Router laborationen.
- Ibland kan vissa saker vara underförstådda i labhandledningen.
Alltså vissa saker utgår man ifrån att man ska kunna,
t.ex. hur ett nätverk med routrar och exakt vad de gör med
sina routingtabeller fungerar.
- Nej.
Blanka röster: 3
|
Till den som ska planera nästa kurs vill
jag föreslå! |
Citat:
- läs diskretmatten.
- Keep up the good work.
- pusha hårdare på att folk skall implementera saker separat.
- Hade varit bra med källkod till testprogrammet så att man
vet vad programmet testar. Såatt man lättare kan felsöka.
- Gör om sista labben (routern).
- Annan mer pedagogisk bok ! Mer tydliga exempel.
- Skriv mer lättförståeliga labspecifikationer.
Blanka röster: 3
|
Mitt allmänna omdöme om kursen:
TOTAL |
Kursen var mycket bra |
Kursen var bra |
Kursen var ganska bra |
Kursen var inte särskilt bra |
Kursen var dålig |
BLANK |
10 |
1 |
7 |
1 |
1 |
0 |
0 |
Skulle du vilja rekommendera andra att gå kursen?
TOTAL |
Ja helt klart |
Ja |
Nja/vet ej |
Nej |
Absolut inte |
BLANK |
10 |
3 |
6 |
0 |
1 |
0 |
0 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Vilka tidigare kurser har du haft nytta av
när du läst denna kurs? |
Citat:
- programeringsteknik för ing, Proggramering A (uppsala), diskretmatte,
Algebra A (Uppsala)
- C-programmering för ingenjörer och linjär algebra.
- Programmeringsteknik för tekniska fysiker
- Programmeringsmetodik A 5p (grundkurs i programspråket c), samt
även Objektorienteriad Programmering i Java 5p.
- Programmeringsteknik för ingenjörer.
- inga
- C programering
- C-programming for engineers
Blanka röster: 3
|
Vilka delar av kursen upplevde du som nödvändiga?
|
Citat:
- alla
- Laborationerna.
- Själva laborationerna samt gruppuppgifterna.
- Allt, mer eller mindre.
- lab1 och lab2
- lab 1 och 3
- Labbar.
Blanka röster: 3
|
Hur ofta har du närvarat på föreläsningarna?
TOTAL |
aldrig |
sällan |
ungefär hälften |
ofta |
alltid |
BLANK |
10 |
0 |
2 |
1 |
3 |
4 |
0 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Om du inte gick på föreläsningarna
så tala gärna om varför? |
Citat:
- missade en halv p.g.a. Instutitionsmöte.
- De krockade med andra föreläsningar i svårare ämnen.
Kvantfysik B, Microdatorteknik B och miljökurs (som endast har
en föreläsning i veckan).
- Jag hade en till kurs som krockade ofta med DoA så jag var på
DoA ena tillfället och den andra kursen vid nästa tillfälle.
- Måste labba också :)
- Avbröt dessa studier
- Schemakrockar.
Blanka röster: 4
|
Vad tycker du om webbinformationen? Saknades
något? |
Citat:
- en del föreläsnings pdf:er Läsanvisningar till kommande
föreläsningar.
- Nej hemsidan var väldigt välbesökt av mig.
- Informationen var bra. Men hade gärna sett mer kodexempel kanske.
- Fullt tillräcklig.
- Nej
- de krockade med mikrodatorteknik.
- Bra! Alltid rätt och uppdaterad.
Blanka röster: 3
|
Antalet gruppövningar var:
TOTAL |
Alldeles för få |
För få |
Lagom |
För många |
Alldeles för många |
BLANK |
10 |
0 |
1 |
9 |
0 |
0 |
0 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Jag gick ej på gruppövningarna därför
att: |
Citat:
- TiocfaidhArLa
- Jag jobbade med laborationerna istället.
- Jag ville hellre jobba med laborationerna eller var på en annan
föreläsning.
- Labbarna var inte klara då heller. (Missade endast en eller
två iofs.)
- Tidsbrist.
- Inte så givande.
Blanka röster: 4
|
Hur har gruppövnignarna fungerat? |
Citat:
- för lite folk.
- De har funkat rätt bra. Man har fått jobba enskilt och
fråga om man kör fast.
- De jag har varit på var bra.
- Gruppövningarna är bra.
- Väldigt informativa. "Sätter bollen i rullning"
på ett bra sätt.
- bra
- bra
Blanka röster: 3
|
Har du hängt med på föreläsningarna
när nytt material presenteras? |
Citat:
- jupp
- Ja
- Ja
- Allt som oftast ja. Kanske någon gång man missat någonting.
- Ja, alltid.
- ja
- I vissa avsnitt.
- När jag var där så Ja.
- Ja.
Blanka röster: 1
|
Har handledarna kunnat ge tillräcklig
hjälp? |
Citat:
- Vet ej, har inte frågat.
- Oftast, vid tillfällen har problem hittats som ännu inte
avhjälpts eftersom varken jag eller handledaren kan se vart felet
är.
- Ja
- Definitivt, handledaren har gått den fina linjen mellan att
ge lösningen på en fråga och ge hints så att
man själv skall komma fram till svaret.
- Jajamen.
- ja
- Ja Har ställt upp mycket bra !
- oftast, har dock fortfarande ett stående problem.
- ja
Blanka röster: 1
|
Har det funnits tillräcklig handledningstid? |
Citat:
- jao
- Ja
- Ja
- Det tycker jag.
- Mer än tillräckligt.
- ja
- Ja
- nej
- Ja
Blanka röster: 1
|
Vad tycker du om kurslitteraturen? Motivera! |
Citat:
- Bra att titta upp definitioner och gränsytor. Annars gick den
inte att läsa.
- Jag tycker nog en bok men C-kod hade passat bättre. När
man skulle köra igång med programmeringen är det bra
att ha några konkreta exempel som inte är i Fortran eller
Java.
- Att den var anpassad för Java var kanske lite dåligt men
då den mest hade gränssnitt och inte kodexempel var gick
det bra.
- Boken är jäkligt tråkig som kursbok. Den är svårläst.
Det den är bra på är beskriva ADTs. Annars saknas många
konceptuella beskrivningar.
- Har inte åretskursliteratur men det funkar bra med förra
årets. Man har inte så stor användning av den ändå,
de flesta "googlar" nog.
- Denär skriven i java, dvs passar inte 100%.
- Mycket dålig. Högsvävande o pedagogiskt språk.
- Förståelsen av olika datatyper hade varit bättre om
boken använde sig av C och inte java.
- OK.
Blanka röster: 1
|
Vad tycker du om kursmaterialet som du fått
tillgång till utöver boken? |
Citat:
- Google är min vän. Annars var föreläsnings presentationerna
bra.
- Det har varit till stor hjälp speciellt i slutet av kursen på
sådana avsnitt som inte tas upp i boken.
- Det material som fanns på hemsidan i form av powerpointpresentationerna
från föreläsningarna var bra.
- Helt ok. Speciellt bra med exemplifiering.
- Mycket bra.
- bra
- Bättre än boken.
- bra gruppövningspapper.
Blanka röster: 2
|
Skummade du igenom de delar av boken som skulle
behandlas före resp. föreläsning? |
Citat:
- nej
- Nej, någon sådan tid hade jag inte.
- Nej, jag brukade läsa det efter föreläsningarna för
att fräscha upp minnet.
- Till en början, ja. Men Eftersom att boken var rätt fylld
av definitioner och exempel i språk jag inte sett förut så
skippade jag det. Dock har jag använt den flitigt till att kontrollera
ADTs.
- Nej.
- nej
- Ja i början.
- nej
- Nej.
Blanka röster: 1
|
Hur väl anpassade var de obligatoriska
uppgifterna (laborationerna) till teorin? Räckte teorikunskaperna till? |
Citat:
- mycket bra och lärorika labbar.
- Ja i stort sett räckte teorikunskaperna. Däremot hade jag
lite svår att förstå routern till en början.
- Första laborationen tyckte jag gick trögt mest eftersom
jag inte hade programmerat i C på länge, sen gick det bättre.
- Jodå, problemet var snarare lite bristfällig laborationsspecifikation.
- Ja, ganska väl.
- Ganska bra.
- Nae.
- Bra, dock skapades inte tillräckligt många datatyper. t.ex.
träd.
- Väldigt bra sätt att lära sig teorin. Fattade man labbar,
fattade man mycket av teorin.
Blanka röster: 1
|
Har det funnits tillräckligt med tid avsatt
för de obligatoriska uppgifterna (laborationerna)? |
Citat:
- jao, synd bara att alla hoppade av kursen så jag fick göra
alla själv.
- Ja
- Sista laborationen blev ruskigt jobbig tidsmässig tycker jag,
restan var ok.
- Nätt och jämt på OU3.
- Ja till de två första iaf. Värre med den sista.
- ja
- ja
- Nej. Sista labben är för stor för att ligga intill
tentan.
Blanka röster: 2
|
Hur var svårighetsgraden på de obligatoriska uppgifterna (laborationerna)?
TOTAL |
För lätt |
Lätt |
Lagom |
Svår |
För svår |
BLANK |
10 |
0 |
0 |
4 |
5 |
1 |
0 |
Fråga: |
Sammanfattning |
Har du lärt dig något av de obligatoriska
uppgifterna (laborationerna), var de givande? |
Citat:
- man lärde sig efter labbarna, skulle jag göra om den skulle
det bli mycket finare (var är den sista frågan "Övrigt"????).
- Ja, jag har lärt mig massor.
- Ja, helt klart lärt nya saker!
- Att implementera olika ADTs smart, d v s separera saker i så
stor mån det är möjligt.
- Mycket givande. Lätt att se en praktisk användning för
dem i det "riktiga" livet.
- ja, speciellt Ordo.
- mycket givande.
- Mycket givande.
Blanka röster: 2
|
Hur många timmar/vecka i genomsnitt har du lagt ned på denna
halvfartskurs (undervisning + självstudier)?
TOTAL |
0-5 |
6-10 |
11-15 |
16-20 |
21-25 |
26-30 |
Mer än 30 |
BLANK |
10 |
0 |
1 |
0 |
1 |
5 |
1 |
2 |
0 |
Min egen insats på kursen bedömer jag som:
TOTAL |
Inte alls bra |
Mindre bra |
Ganska bra |
Bra |
Mycket bra |
BLANK |
10 |
0 |
1 |
4 |
4 |
1 |
0 |
Ansvarig för sidan: KUA
Informationen ändrades
2006-01-09