Kursutvärderingssammanfattning: Objectorienterad programmeringsmetodik, 5p HT-02

Personer i lärarpostion / handledning.
Lärare: Jürgen Börstler (jubo@cs.umu.se) Thomas Johansson (thomasj@cs.umu.se) Marie Nordström (marie@cs.umu.se)
Handledare: Niklas Björnestål (nb@cs.umu.se) Jonas Birmé (birme@cs.umu.se) Henrik Löfgren (henrik@cs.umu.se) Urban Sandström (urbansan@cs.umu.se)






Här följer allmän fakta om kursen.
Kursdata
Kurskod: TDBA63
Kurstid: HT 2002, 1:a läsperioden
Målgrupp: Förstaårsstudenter på de datavetenskapliga programmen.
Antal kursdeltagare: 115
Antalet godkända på praktiskt och teoretisk prov: 51
Antalet godkända laboranter: 66
Kurslitteratur: David J. Barnes & Michael Kölling, Objects First with Java - A practical Introduction using BlueJ, Prentice Hall / Pearson Education 2003, ISBN 0-13-0044929-6






Här följer en sammanställning fråga för fråga från kursutvärderingen.

Har kursens mål blivit klargjorda för dig?
TOTAL Ja Nej Minns ej BLANK
55 33 8 12 1

Kommentar: Relativt många uppgav att de ej minns.



Vad tycker du om kursdispositionen? Dvs den tid som las ned på olika avsnitt? Citat:
  • Det har varit lagom med tid.
  • För mycket tid tid på objektorienterat tänkande och för lite programmeringsmetodik.
  • I början gick det långsamt, det känns som att de fick med allt det viktigaste.
Kommentar:
Av de som besvarade frågan ansåg 23 studenter att det var tidsdispositionen bra eller ok. Sex studenter gav svar som påminner om citat två, dessa ansåg att det var för mycket fokus på objektorientering och önskade sig mer kod. Av de svarande studenterna tyckte fem personer att tempot ökade markant mot slutet av kursen och att det gick långsamt i början. Tre personer ansåg att dispositionen var dålig, dock utan att motivera närmare.

Blanka röster: 8
Anser du att de förväntningar du hade på kursen har uppfyllts? Om inte, vilka har ej gjort det? Citat:
  • Jo, den var ungefär som jag hade tänkt mig.
  • Hade inte så stora förväntningar...
  • Nej, fick för lite hjälp.
Kommentar:
Flertalet (28 studenter) ansåg att kursen motsvarat deras förväntningar, fem studenter uppgav att de inte haft några förväntningar och fem studenter svarade nej. De som svarade nej ansåg att det var mycket svårt eller rent utav omöjligt att klara av kursen om man saknade tidigare erfarenhet.

Blanka röster: 14
Finns det avsnitt som du tycker varit särskilt svåra? Vilka? På vilket sätt? Citat:
  • Grafik, GUI, det var omfattande ändå var det för lite föreläsningar om detta.
  • Praktiska tentan extremt stressigt
  • Sista labben, den var så rejält mycket svårare än de tre tidigare.
Kommentar:
Tio studenter uppgav att GUI varit det svåraste med kursen, flera av dess önskade mer genomgång på detta område. Tre studenter uppgav att exceptions var svårt, fyra ansåg att laborationerna hade exponentiellt ökande svårighetsgrad och tre tyckte att det var för lite tid att göra det praktiska provet. Totalt tio studenter uppgav att inget var direkt svårt.

Blanka röster: 21
Till den som ska planera nästa kurs vill jag föreslå! Citat:
  • BlueJ programmet är bra och jag gillar arbetsmiljön men boken är bara hemsk!
  • Skulle nog vilja ha mer programmering, och att man kunde välja analys & design i någon annan kurs. Alltså, att man delade upp kursen, att man först lär sig grunderna i att programmera. (Kändes som att det "bakades in" lite väl mycket, för att vara en 5p kurs som går på halvfart). Med det menar jag inte att Analys & design biten inte behövdes här, tvärt om..tycker den var väldigt intressant. Det var något nytt man fick lära sig.
  • Lite mer konkreta kodexempel.


Kommentar:
Här förekom ganska många förslag. Det vanligaste var att man skall byta ut boken, vilket sju studenter tyckte. Fem studenter tyckte att man skulle fokusera mer på konkreta kodexempel och mindre på design, tre föreslog att man skulle visa mer kod på föreläsningarna.

Blanka röster: 18




Mitt allmänna omdöme om kursen:
TOTAL Kursen var mycket bra Kursen var bra Kursen var ganska bra Kursen var inte särskilt bra Kursen var dålig BLANK
55 2 23 16 8 4 2



Skulle du vilja rekommendera andra att gå kursen?
TOTAL Ja helt klart Ja Nja/vet ej Nej Absolut inte BLANK
55 5 26 15 3 4 2



Vilka tidigare kurser har du haft nytta av när du läst denna kurs? Citat:
  • Java-kurs i gymnasiet
  • Programmering för ingenjörer
  • Har inte läst någon kurs tidigare
Kommentar:
De flesta som svarat har angett att tidigare programmeringskurser (på högskola eller gymnasium) varit till nytta. Några studenter avgav att matematikstudier hjälpt. Frågan känns lite underlig att ställa på denna kurs då det antas att de flesta är nybörjade och följdaktligen inte borde ha läst några tidigare kurser, ett femtal studenter besvarade frågan med "inga".

Blanka röster: 22
Vilka delar av kursen upplevde du som onödiga? Citat:
  • Lärdom är aldrig onödig.
  • CRC
Kommentar:
De allra flesta upplevde ingen del av kursen som onödig, tre studenter angav CRC. Några avancerade studenter ansåg att vissa grundläggande delar var onödiga och några av dessa efterfrågade möjlighet till självstudier i högre tempo.

Blanka röster: 28




Hur ofta har du närvarat på föreläsningarna?
TOTAL aldrig sällan ungefär hälften ofta alltid BLANK
55 1 6 4 22 21 1




Vad tycker du om tidsdispositionen under föreläsningarna? Citat:
  • Inget att klaga på.
Kommentar:
Här svarade en stor majoritet bra eller ok, två studenter önskade högre tempo.

Blanka röster: 18
Vad har du för synpunkter på föreläsaren/föreläsarna? Citat:
  • Kunniga, bra på att förklara och svara på frågor.
  • Bra föreläsare, Jürgen borde dock använda sig mindre av projektorn, eller ha mindre text/sida. Blir så svårt att anteckna annars.
Kommentar:
De allra flesta var positiva. Bland klagomålen framkom att fem studenter önskade mindre OH-bilder och två ansåg att för mycket facktermer användes. Fyra studenter tyckte att det var för mycket med tre föreläsare medan en annan tyckte att det var bra med många föreläsare.

Blanka röster: 16
Har du hängt med på föreläsningarna när nytt material presenteras? Citat:
  • Oftast har det varit någorlunda lätt att hänga med
  • Jajamensan
Kommentar:
Av de 43 studenter som besvarat denna fråga sade två stycken nej, sex stycken svarade att de oftast hängt med, tre hängde med ibland och resten (en klar majoritet) sade att de hade hängt med.

Blanka röster: 12
Har handledarna kunnat ge tillräcklig hjälp? Citat:
  • Ja, handledarna har hjälpt mig att klara alla problem som jag haft.
Kommentar:
En klar majoritet (31 studenter) ansåg att handledarna gav tillräcklig hjälp. Sex studenter svarade nej på frågan, någon kommenterade sitt svar med att det fanns lite handledning, fem studenter angav att de ej använt sig av handledning.

Blanka röster: 15
Har det funnits tillräcklig handledningstid? Citat:
  • Handledningstiden har varit tillräcklig.
Kommentar:
Av de som besvarat frågan ansåg 29 att det fanns tillräckligt med tid, sex studenter ansåg att handledningstiden inte räckte till. Två personer svarade att de inte behövde någon handledning.

Blanka röster: 17
Vad tycker du om kurslitteraturen? Motivera! Citat:
  • Nu blir kamraterna upprörda, men jag tycker faktiskt att den var bra. Om man gjorde alla projekten i den så kunde man åtminstone klara praktiska provet. Däremot funkar den inte som referensverk vilket kamraterna klagat över. Själv hade jag redan en referensbok, så jag är nöjd.
  • Jag skulle vilja föreslå någon annan kurslitteratur. Det vore en fördel om det som kursen innehåller faktiskt finns i kurslitteraturen. BlueJ boken är helt värdelös som referensmaterial.
  • Bra material om objektorientering
  • Bra, bra upplägg. Behöver kompletteras med litteratur av referenskaraktär.
  • Boken var inte så bra... Tyckte att det var svårt att hitta nåt vettigt i den. Den handlar mest om BlueJ och jag skulle vilja att den handlade mer om Java.
Kommentar:
Här gick åsikterna isär. Vissa studenter tyckte boken var värdelös, andra gillade den. Generellt verkar det som om studenterna är nöjda med hur objektorientering presenteras, däremot är boken svag som referenslitteratur, studenter klagar på att det är svårt att hitta specifik information i den och dessutom saknas ett index. Totalt 22 studenter var negativa till boken, 15 var positiva. Värt att notera är att 6 studenter ej använt boken utan annan litteratur, någon hade enbart använt nätbaserat material.

Blanka röster: 10
Vad tycker du om kursmaterialet som du fått tillgång till utöver boken? Citat:
  • Jag tycker att det borde varit mer utförligt, speciellt GUI-delen eftersom det inte alls togs up i boken.
  • Suns hemsida är väldigt användbar. Helst skulle man vilja se olika tillämpningar på sånt man hittar på suns hemsida i kurslitteraturen.
Kommentar:
Inga tydliga tendenser ses på svaren på denna fråga. Studenterna gillade att kodexempel fanns på hemsidan, även OH-bilderna verkar ha varit uppskattade. En student kommenterade att CRC-häftet var givande.

Blanka röster: 17
Skummade du igenom de delar av boken som skulle behandlas före respektive föreläsning? Citat:
  • Nej. Jag är en dålig människa.
  • Ja, ibland
Kommentar:
Två studenter svarade ja, några fler svarade ibland men den stora majoriteten svarade nej på denna fråga.

Blanka röster: 11
Hur väl anpassade var de obligatoriska uppgifterna (laborationerna) till teorin? Räckte teorikunskaperna till? Citat:
  • Man vill inte lära sig äta ur handen från föreläsaren. En av de viktigaste sakerna som jag har lärt mig från kursen är hur man hittar på Suns hemsidor. Man ska inte ha fullständiga teorikunskaper, man ska lära sig hitta dem.
  • Nej, Obligatorisk uppgift 4 var enligt mitt tycke för svår. Vid sidan av bristfällig genomgång av GUI var teorin bakom filläsning och filskrivning något som jag saknade.
Kommentar:
Här svarade 22 studenter att kunskaperna ej räckte till. Många har dock motiverat sig med att det var för svårt (vilket inte riktigt kan kopplas direkt till teorikunskaper), några har klagat på bristfällig genomgång av GUI. Bland de som svarat nekande ansåg många att hoppet från de tre första laborationerna till den sista var för stort.

Blanka röster: 11
Kunde du koppla de obligatoriska uppgifterna (laborationerna) till teorin? Citat:
  • Ja, för det mesta.
  • Alla utom sista. Den var för mycket av att sätta ihop ett system och det togs inte upp mycket sånt i kursen.
  • Jodå, efter bitter kamp på slutet.
Kommentar:
Alla utom fyra studenter svarade ja på denna fråga.

Blanka röster: 10
Har det funnits tillräckligt med tid avsatt för de obligatoriska uppgifterna (laborationerna)? Citat:
  • Ja, för samtliga (också 4an). 3an var kanske lite snål med tiden. Varför blev vi inte indelade i grupper tidigare? Man behöver mer tid på gruppuppgifter, eftersom man måste hitta tider då alla kan.
  • Ja, problemet var att man började för sent.
  • De har tagit väldigt mycket tid. Kanske lite för mycket.
  • Nej, vi borde ha fått ut uppgifterna tidigare.
Kommentar:
Här gick åsikterna återigen isär, 23 studenter tyckte att tiden räckte till, 17 ansåg motsatsen. Bland både de som svarat ja och bland de som svarat nej ansåg man att sista uppgiften blev lite stressig. Vissa efterfrågade att laborationerna skulle läggas upp tidigare på hemsidan för att förenkla planeringen.

Blanka röster: 10




Hur var svårighetsgraden på de obligatoriska uppgifterna (laborationerna)?
TOTAL För lätt Lätt Lagom Svår För svår BLANK
55 0 5 24 17 6 3
Kommentar: Ovanstående tyder på heterogena förkunskaper hos studentgruppen.



Har du lärt dig något av de obligatoriska uppgifterna (laborationerna), var de givande? Citat:
  • Av uppgift 1 och 2 lärde jag mig skriva labbrapport (inget annat). Av uppgift 3 lärde jag mig grupparbeta. Och av uppgift 4 lärde jag mig planera och användargränssnitt. Så uppgift 3 och 4 tyckte jag var fullvärdiga.
  • Där lärde man sig det mesta. Det är först då man sitter vid en dator man riktigt förstår hur det fungerar.
  • Ja, det var de. Men den sista var lite för svår.
Kommentar:
Genomgående positiva kommentarer, några som angav att de redan kunde programmerare tyckte att laborationerna var mindre givande. Även de som tyckte att labbarna var för svåra uppgav att det var givande att arbeta med dem.

Blanka röster: 8




Vilken programtillhörighet har du?
TOTAL Teknisk datavetenskap Datavetenskapliga programmet Interaktion och design Annat program Fristående kurs BLANK
55 27 12 0 10 5 1




Hur viktigt kändes kursen för ditt program (eller studier)?
TOTAL Oviktigt Ganska oviktigt Varken viktigt eller oviktigt Ganska viktigt Mycket viktigt BLANK
55 2 6 9 24 12 1

Kommentar: Att programstudenter anger att en introduktionskurs i deras huvudämne kändes oviktig
för de fortsatta studierna tyder på att man inte är medveten om utbildningens inriktning.




Hur viktigt var det du lärde dig för dig själv och den personliga utvecklingen?
TOTAL Oviktigt Ganska oviktigt Varken viktigt eller oviktigt Ganska viktigt Mycket viktigt BLANK
55 5 5 7 33 4 1




Har du lärt dig hur du praktiskt kan använda kunskapen?
TOTAL Nej inte alls Inte mycket Bara lite Till viss del Helt klart BLANK
55 3 11 14 10 15 2



Anser du att du hade de förkunskaper som krävdes för att gå den här kursen? Om inte vad var det som saknades? Citat:
  • Java var inte helt nytt för mig så jag tycker att jag hade de förkunskaper som krävdes.
  • Nej. Det skulle vara en kurs som inte krävde några förkunskapskrav, men i praktiken tror jag att det behövdes. Tempot var väldigt högt för att vara en kurs på halvfart.
Kommentar:
De flesta svarade jakande på denna fråga. Dock angav sex studenter att de ansåg sig ha behövt tidigare erfarenhet av programmering för att klara kursen.

Blanka röster: 6



Hur många timmar/vecka i genomsnitt har du lagt ned på denna halvfartskurs (undervisning + självstudier)?
TOTAL 0-5 6-10 11-15 16-20 21-25 26-30 Mer än 30 BLANK
55 9 5 15 9 8 0 5 4



I jämförelse med andra kurser var arbetsbelastningen på denna kurs:
TOTAL Mycket lägre Lägre Lika Högre Mycket högre BLANK
55 6 9 20 9 7 4
Kommentar: Svaren på de två ovanstående frågorna tyder på stora skillnader i förkunskaperna hos gruppen.



Min egen insats på kursen bedömmer jag som:
TOTAL Inte alls bra Mindre bra Ganska bra Bra Mycket bra BLANK
55 0 15 19 12 6 3




Har du varit på minst hälften av CRC-övningarna?
TOTAL Ja Nej BLANK
55 44 8 3




Var CRC-övningarna givande? Citat:
  • Ja de var mycket givande. Man lärde sig grupparbeta, det var det nyttigaste i hela kursen tror jag.
  • Nej, bättre att ta CRC och modellering senare under programmet så att alla lärt sig grunderna i programmering.
Kommentar:
Studentgrupper var kluven inför denna fråga, 25 svarade ja och 18 svarade nej. Ja-sidans argument var att det var bra att se hur man kan analysera ett problem, de som svarat nej ansåg att det var för främmande från programmeringen. Några studenter svarade att de inte riktigt visste vad de tyckte.

Blanka röster: 10




Analys och design momentet (CRC) var:
TOTAL Alldeles för få För få Lagom För många Alldeles för många BLANK
55 1 6 32 6 0 0
Kommentar: Frågan är lite konstigt formulerad om man ser till svarsalternativen,
man kan dock anta att alla uppfattat som om man frågat efter om antalet tillfällen var lagom.



Har du varit på minst hälften av lablektionerna?
TOTAL Ja Nej BLANK
55 32 20 3




Var lablektionerna givande? Citat:
  • Ja, det var bra speciellt inför praktiska provet.
  • bra med förberedelse inför labbarna
  • Ja och nej. Ibland tyckte jag problemen saknade samband med främst inlämningsuppgifterna. Dessutom tyckte jag laborationen om GUI kom alldeles för sent, bara en vecka innan ou4 skulle vara inne.
Kommentar:
Ett trettiotal studenter svarade ja, fem svarade nej och fem hade ej deltagit i lablektionerna, av dessa fem hade några gjort övningarna hemma i stället.

Blanka röster: 13



Antalet lablektioner var:
TOTAL Alldeles för få För få Lagom För många Alldeles för många BLANK
55 2 7 37 0 1 4



Vad tycker du om examinationen på kursen? Är det bra med teori och praktisktenta? Motivera svaret! Citat:
  • Jättebra tycker jag, fast nog var det lite lite tid på den pratiska tentan
  • Mycket bra. Eftersom meningen med kursen (som jag har förstått det) är att ge både teoretiska och praktiska kunskaper så är det väl rätt att examinera både prktiskt och teoretiskt.
  • Det är bra, men jag tycker att det saknades information om hur tentorna skulle utvärderas. Jag hade tolkat det som att varje deltenta kunde man skriva och få betyget U, 3, 4 eller 5 och fick man U så fick man skriva om den delen. Istället så summerades de två delarna och uppnådde man inte då halva poängantalet får man göra en omtenta men då i form av en skriftlig salstenta. Hade velat haft bättre information om detta INNAN man skrev den första tentan.
  • Nej, det blir för stressigt och det gynnar de som kan skriva fort och kommer på snabba lösningar
Kommentar:
Av de svarande tyckte 31 studenter att examinationen var bra, medan 10 tyckte att den var dålig. Sju studenter (varav de flesta tillhörde de negativa), tyckte dessutom att det var för lite tid avsatt för det praktiska provet. Några studenter kommenterade att vissa frågor på det teoretiska provet (som rörde syntax) hörde hemma på det praktiska provet.

Blanka röster: 10



Sammanfattande kommentarer från kursutvärderingssammanställaren.
Att bara 55 av 115 besvarat utvärderingen av sin första kurs är lite oroväckande, man kan önska att det redan från början skall kännas som en naturlig del av kursen att fylla i kursutvärderingen. Studenterna verkar vara relativt nöjda med kursen och det sätt kursen genomförts på. De flesta verkar ha gillat att arbeta med BlueJ. Däremot får den BlueJ-inriktade kursboken hård kritik.

Ett klagomål som framfört är skillnaden i nivå mellan laborationerna, många upplevde ett stort kliv i svårighetsgrad från laboration tre till laboration fyra. En genomgång av laborationernas nivå vore kanske på sin plats.

Arbetssättet med lablektionen och CRC-övningar i stället för de traditionella gruppövningarna blev väl mottaget. Förvisso har de flesta av kursens studenter inte läst någon annan datavetenskaplig kurs tidigare vilket medför att de inte har något att jämföra med, men de verkar nöjda.






Kursutvärderingssammanställare:
namn: Johan Tordsson
e-mail: tordsson@acc.umu.se