Lärare: | Jürgen Börstler (jubo@cs.umu.se) | Thomas Johansson (thomasj@cs.umu.se) | Marie Nordström (marie@cs.umu.se) | |
Handledare: | Niklas Björnestål (nb@cs.umu.se) | Jonas Birmé (birme@cs.umu.se) | Henrik Löfgren (henrik@cs.umu.se) | Urban Sandström (urbansan@cs.umu.se) |
Kurskod: | TDBA63 |
Kurstid: | HT 2002, 1:a läsperioden |
Målgrupp: | Förstaårsstudenter på de datavetenskapliga programmen. |
Antal kursdeltagare: | 115 |
Antalet godkända på praktiskt och teoretisk prov: | 51 |
Antalet godkända laboranter: | 66 |
Kurslitteratur: | David J. Barnes & Michael Kölling, Objects First with Java - A practical Introduction using BlueJ, Prentice Hall / Pearson Education 2003, ISBN 0-13-0044929-6 |
TOTAL | Ja | Nej | Minns ej | BLANK |
---|---|---|---|---|
55 | 33 | 8 | 12 | 1 |
Vad tycker du om kursdispositionen? Dvs den tid som las ned på olika avsnitt? | Citat:
Av de som besvarade frågan ansåg 23 studenter att det var tidsdispositionen bra eller ok. Sex studenter gav svar som påminner om citat två, dessa ansåg att det var för mycket fokus på objektorientering och önskade sig mer kod. Av de svarande studenterna tyckte fem personer att tempot ökade markant mot slutet av kursen och att det gick långsamt i början. Tre personer ansåg att dispositionen var dålig, dock utan att motivera närmare. Blanka röster: 8 |
Anser du att de förväntningar du hade på kursen har uppfyllts? Om inte, vilka har ej gjort det? | Citat:
Flertalet (28 studenter) ansåg att kursen motsvarat deras förväntningar, fem studenter uppgav att de inte haft några förväntningar och fem studenter svarade nej. De som svarade nej ansåg att det var mycket svårt eller rent utav omöjligt att klara av kursen om man saknade tidigare erfarenhet. Blanka röster: 14 |
Finns det avsnitt som du tycker varit särskilt svåra? Vilka? På vilket sätt? | Citat:
Tio studenter uppgav att GUI varit det svåraste med kursen, flera av dess önskade mer genomgång på detta område. Tre studenter uppgav att exceptions var svårt, fyra ansåg att laborationerna hade exponentiellt ökande svårighetsgrad och tre tyckte att det var för lite tid att göra det praktiska provet. Totalt tio studenter uppgav att inget var direkt svårt. Blanka röster: 21 |
Till den som ska planera nästa kurs vill jag föreslå! | Citat:
Kommentar: Här förekom ganska många förslag. Det vanligaste var att man skall byta ut boken, vilket sju studenter tyckte. Fem studenter tyckte att man skulle fokusera mer på konkreta kodexempel och mindre på design, tre föreslog att man skulle visa mer kod på föreläsningarna. Blanka röster: 18 |
TOTAL | Kursen var mycket bra | Kursen var bra | Kursen var ganska bra | Kursen var inte särskilt bra | Kursen var dålig | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
55 | 2 | 23 | 16 | 8 | 4 | 2 |
TOTAL | Ja helt klart | Ja | Nja/vet ej | Nej | Absolut inte | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
55 | 5 | 26 | 15 | 3 | 4 | 2 |
Vilka tidigare kurser har du haft nytta av när du läst denna kurs? | Citat:
De flesta som svarat har angett att tidigare programmeringskurser (på högskola eller gymnasium) varit till nytta. Några studenter avgav att matematikstudier hjälpt. Frågan känns lite underlig att ställa på denna kurs då det antas att de flesta är nybörjade och följdaktligen inte borde ha läst några tidigare kurser, ett femtal studenter besvarade frågan med "inga". Blanka röster: 22 |
Vilka delar av kursen upplevde du som onödiga? | Citat:
De allra flesta upplevde ingen del av kursen som onödig, tre studenter angav CRC. Några avancerade studenter ansåg att vissa grundläggande delar var onödiga och några av dessa efterfrågade möjlighet till självstudier i högre tempo. Blanka röster: 28 |
TOTAL | aldrig | sällan | ungefär hälften | ofta | alltid | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
55 | 1 | 6 | 4 | 22 | 21 | 1 |
Vad tycker du om tidsdispositionen under föreläsningarna? | Citat:
Här svarade en stor majoritet bra eller ok, två studenter önskade högre tempo. Blanka röster: 18 |
Vad har du för synpunkter på föreläsaren/föreläsarna? | Citat:
De allra flesta var positiva. Bland klagomålen framkom att fem studenter önskade mindre OH-bilder och två ansåg att för mycket facktermer användes. Fyra studenter tyckte att det var för mycket med tre föreläsare medan en annan tyckte att det var bra med många föreläsare. Blanka röster: 16 |
Har du hängt med på föreläsningarna när nytt material presenteras? | Citat:
Av de 43 studenter som besvarat denna fråga sade två stycken nej, sex stycken svarade att de oftast hängt med, tre hängde med ibland och resten (en klar majoritet) sade att de hade hängt med. Blanka röster: 12 |
Har handledarna kunnat ge tillräcklig hjälp? | Citat:
En klar majoritet (31 studenter) ansåg att handledarna gav tillräcklig hjälp. Sex studenter svarade nej på frågan, någon kommenterade sitt svar med att det fanns lite handledning, fem studenter angav att de ej använt sig av handledning. Blanka röster: 15 |
Har det funnits tillräcklig handledningstid? | Citat:
Av de som besvarat frågan ansåg 29 att det fanns tillräckligt med tid, sex studenter ansåg att handledningstiden inte räckte till. Två personer svarade att de inte behövde någon handledning. Blanka röster: 17 |
Vad tycker du om kurslitteraturen? Motivera! | Citat:
Här gick åsikterna isär. Vissa studenter tyckte boken var värdelös, andra gillade den. Generellt verkar det som om studenterna är nöjda med hur objektorientering presenteras, däremot är boken svag som referenslitteratur, studenter klagar på att det är svårt att hitta specifik information i den och dessutom saknas ett index. Totalt 22 studenter var negativa till boken, 15 var positiva. Värt att notera är att 6 studenter ej använt boken utan annan litteratur, någon hade enbart använt nätbaserat material. Blanka röster: 10 |
Vad tycker du om kursmaterialet som du fått tillgång till utöver boken? | Citat:
Inga tydliga tendenser ses på svaren på denna fråga. Studenterna gillade att kodexempel fanns på hemsidan, även OH-bilderna verkar ha varit uppskattade. En student kommenterade att CRC-häftet var givande. Blanka röster: 17 |
Skummade du igenom de delar av boken som skulle behandlas före respektive föreläsning? | Citat:
Två studenter svarade ja, några fler svarade ibland men den stora majoriteten svarade nej på denna fråga. Blanka röster: 11 |
Hur väl anpassade var de obligatoriska uppgifterna (laborationerna) till teorin? Räckte teorikunskaperna till? | Citat:
Här svarade 22 studenter att kunskaperna ej räckte till. Många har dock motiverat sig med att det var för svårt (vilket inte riktigt kan kopplas direkt till teorikunskaper), några har klagat på bristfällig genomgång av GUI. Bland de som svarat nekande ansåg många att hoppet från de tre första laborationerna till den sista var för stort. Blanka röster: 11 |
Kunde du koppla de obligatoriska uppgifterna (laborationerna) till teorin? | Citat:
Alla utom fyra studenter svarade ja på denna fråga. Blanka röster: 10 |
Har det funnits tillräckligt med tid avsatt för de obligatoriska uppgifterna (laborationerna)? | Citat:
Här gick åsikterna återigen isär, 23 studenter tyckte att tiden räckte till, 17 ansåg motsatsen. Bland både de som svarat ja och bland de som svarat nej ansåg man att sista uppgiften blev lite stressig. Vissa efterfrågade att laborationerna skulle läggas upp tidigare på hemsidan för att förenkla planeringen. Blanka röster: 10 |
TOTAL | För lätt | Lätt | Lagom | Svår | För svår | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
55 | 0 | 5 | 24 | 17 | 6 | 3 |
Har du lärt dig något av de obligatoriska uppgifterna (laborationerna), var de givande? | Citat:
Genomgående positiva kommentarer, några som angav att de redan kunde programmerare tyckte att laborationerna var mindre givande. Även de som tyckte att labbarna var för svåra uppgav att det var givande att arbeta med dem. Blanka röster: 8 |
TOTAL | Teknisk datavetenskap | Datavetenskapliga programmet | Interaktion och design | Annat program | Fristående kurs | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
55 | 27 | 12 | 0 | 10 | 5 | 1 |
TOTAL | Oviktigt | Ganska oviktigt | Varken viktigt eller oviktigt | Ganska viktigt | Mycket viktigt | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
55 | 2 | 6 | 9 | 24 | 12 | 1 |
TOTAL | Oviktigt | Ganska oviktigt | Varken viktigt eller oviktigt | Ganska viktigt | Mycket viktigt | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
55 | 5 | 5 | 7 | 33 | 4 | 1 |
TOTAL | Nej inte alls | Inte mycket | Bara lite | Till viss del | Helt klart | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
55 | 3 | 11 | 14 | 10 | 15 | 2 |
Anser du att du hade de förkunskaper som krävdes för att gå den här kursen? Om inte vad var det som saknades? | Citat:
De flesta svarade jakande på denna fråga. Dock angav sex studenter att de ansåg sig ha behövt tidigare erfarenhet av programmering för att klara kursen. Blanka röster: 6 |
TOTAL | 0-5 | 6-10 | 11-15 | 16-20 | 21-25 | 26-30 | Mer än 30 | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
55 | 9 | 5 | 15 | 9 | 8 | 0 | 5 | 4 |
TOTAL | Mycket lägre | Lägre | Lika | Högre | Mycket högre | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
55 | 6 | 9 | 20 | 9 | 7 | 4 |
TOTAL | Inte alls bra | Mindre bra | Ganska bra | Bra | Mycket bra | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
55 | 0 | 15 | 19 | 12 | 6 | 3 |
TOTAL | Ja | Nej | BLANK |
---|---|---|---|
55 | 44 | 8 | 3 |
Var CRC-övningarna givande? | Citat:
Studentgrupper var kluven inför denna fråga, 25 svarade ja och 18 svarade nej. Ja-sidans argument var att det var bra att se hur man kan analysera ett problem, de som svarat nej ansåg att det var för främmande från programmeringen. Några studenter svarade att de inte riktigt visste vad de tyckte. Blanka röster: 10 |
TOTAL | Alldeles för få | För få | Lagom | För många | Alldeles för många | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
55 | 1 | 6 | 32 | 6 | 0 | 0 |
TOTAL | Ja | Nej | BLANK |
---|---|---|---|
55 | 32 | 20 | 3 |
Var lablektionerna givande? | Citat:
Ett trettiotal studenter svarade ja, fem svarade nej och fem hade ej deltagit i lablektionerna, av dessa fem hade några gjort övningarna hemma i stället. Blanka röster: 13 |
TOTAL | Alldeles för få | För få | Lagom | För många | Alldeles för många | BLANK |
---|---|---|---|---|---|---|
55 | 2 | 7 | 37 | 0 | 1 | 4 |
Vad tycker du om examinationen på kursen? Är det bra med teori och praktisktenta? Motivera svaret! | Citat:
Av de svarande tyckte 31 studenter att examinationen var bra, medan 10 tyckte att den var dålig. Sju studenter (varav de flesta tillhörde de negativa), tyckte dessutom att det var för lite tid avsatt för det praktiska provet. Några studenter kommenterade att vissa frågor på det teoretiska provet (som rörde syntax) hörde hemma på det praktiska provet. Blanka röster: 10 |
Att bara 55 av 115 besvarat utvärderingen av sin första kurs är lite oroväckande, man kan önska att det redan från början
skall kännas som en naturlig del av kursen att fylla i kursutvärderingen.
Studenterna verkar vara relativt nöjda med kursen och det sätt kursen genomförts på.
De flesta verkar ha gillat att arbeta med BlueJ. Däremot får den BlueJ-inriktade kursboken hård kritik.
Ett klagomål som framfört är skillnaden i nivå mellan laborationerna, många upplevde ett stort kliv i svårighetsgrad från laboration tre till laboration fyra. En genomgång av laborationernas nivå vore kanske på sin plats. Arbetssättet med lablektionen och CRC-övningar i stället för de traditionella gruppövningarna blev väl mottaget. Förvisso har de flesta av kursens studenter inte läst någon annan datavetenskaplig kurs tidigare vilket medför att de inte har något att jämföra med, men de verkar nöjda. |
namn: | Johan Tordsson |
e-mail: | tordsson@acc.umu.se |