Umu logo Umeå universitet
Teknisk- naturvetenskaplig fakultet
Institutionen för datavetenskap
KURSVÄRDERING

Objektorienterad programmeringsmetodik VT-08

(5DV081)


Personliga data
Vilket program går du?

TOTAL Teknisk datavetenskap Datavetenskapliga programmet Interaktion och design Kognitionsvetenskap Fristående kurs Annat program BLANK
34 17 7 6 0 2 2 0

Om annat program, vilket?

>>Lärarprogrammet/datavetenskap
>>Teknisk Fysik
BLANK 32

Anser du att du hade de förkunskaper som krävdes för att gå den här kursen? Om inte vad var det som saknades?


>>Jag hade det förkunskaper som behövdes
>>ja
>>ja
>>Ja.
>>Ja
>>Ja
>>Ja, det hade jag.
>>Ja, vi hade gått C-kurset också hade jag programmerad lite förut
>>Nej. Java var inte likt C på många sätt. Och få bra övningsuppgifter i boken.
>>Ja
>>Nej, med tanke på uppgifternas storlek och tiden + att man läser ett ämne på sidan av tycker jag att man behöver bättre förkunskaper innom java.
>>ja
>>Jag anser att jag hade de förkunskaper som krävdes.
>>Definitivt. Genom Grundläggande Programmeringsteknik så får man ut det mesta som krävs för att programmera. Sedan att hantera objekten och ett API flyter på rätt snabbt.
>>Ja.
>>Ja det anser jag.
>>Kursen "Grundläggande programmering" (HT07) var till stor hjälp
>>Ja
>>Anser att föregående kurser gav bra förkunskap till kursen.
>>Jajamen!
>>Ja det hade jag, iom att vi hade läst GPT under hösten.
>>Ja, Då den va väldigt grundlig i java och man fick en bra grund.
>>Jag anser att jag hade dom förkunskapskrav
>>ja
>>Ja
>>Ja
>>Nej,
>>ja jag kunde redan java
>>JA
>>Förkunskaperna var bra
BLANK 4

Om kursen
Vilket är ditt samlade omdöme om kursmaterialet ?
Dvs. kursbok, kompendier, webbsidor, utdelat material etc.

  • Det har fungerat bra, speciellt positivt var:
  • Det här kan förbättras (ge gärna förslag på hur):

    >>Det var lite väl ytligt, vissa saker som ex. switch-satsen bara nämndes utan att visa hur den användes. Och många andra liknande grundläggande saker hoppades över. Gärna en bok som är lite mindre "nybörjaraktig" i det avseendet. Men det som gicks igenom gicks igenom bra!
    >>allt har funkat bra. mycket bättre bok än C-programmeringen
    >>jag använde inte boken direkt, mest javas api och även pdf filerna från föreläsningarna. websidan har haft den information man behövat.
    >>Boken va bra
    >>Använde inte kursboken en enda gång. Använde enbart kompendiet någon gång, men inte alls ofta. Kursboken behövdes helt enkelt inte för att lösa uppgifterna imo.
    >>Kursboken användes inte.
    >>Kursboken kunde integrerats bättre i föreläsningarna, med utdelade läshänvisningar *före* aktuell föreläsning. Webbsidans schema borde kodas bättre för ökad läsvänlighet.
    >>Jag behövde aldrig använda boken. Dock köpte jag Big Java 3rd edition för att ha referensmaterial senare. Jag tror att ett tunt kompendie hade varit bättre, boken blev mest död vikt eftersom man använde en liten del av den.
    >>Jag tycker att föreläsningarna var riktigt bra, men själva boken kändes ofta onödig. Man fick den info man behövde från föreläsningarna, det utdelade materialet och java api.
    >>Jag tyckte det var en nice java bok. När det gäller labbarna verkade som om vi redan skulle ha läst genom hela boken före vi startade på dom.
    >>Boken saknad lösningar till vissa övingsuppgifter. Föreläsningarna var bra och informativa.
    >>Kursboken var bra,men ibland tyckte jag det stod olika saker i boken mot kompendierna(föreläsningarna). Bra att kompendierna läggs upp på hemsidan. Ibland tyckte jag det var lite konstigt onödigt komplicerat förklarat i föreläsningarna. Kompendiet om rollspel har jag inte använt så mkt dock.
    >>det har fungerat bra, har dock inte haft så mycket hjälp av boken eftersom API beskrivningen gav bättre information på mycket
    >>bara bra
    >>Jag har inte använt materialet så mycket, men av det jag har sett när jag har kollat på det så har det sätt bra ut.
    >>Kursboken har ibland känns lite omotiverad, men jag kan förstå att den kan behövas för de med mindre erfarenhet. Dock tycker jag att det borde stanna på det stadiet att den används som en extra hjälp.
    >>Kursboken jättebra!
    >>Det har fungerat bra
    >>Med tanke på att kursen förutsätter grundläggande programmeringskunskap så tror jag att det skulle vara en fördel med en bok som var mer fokuserad på de koncept som hör samman med objektorientering och gav exempel från fler språk än just Java.
    >>Detta med en liten kompletering av google blev bra imo.
    >>Jag hade gärna velat ha en mer avancerad kursbok. De mest spännande sakerna fanns dessutom bara i internetversionen av boken. (Dessa var iofs relativt lättåtkomliga, men ändå...)
    >>Tyckte det var bra, inget speciellt utmärkande.
    >>Alla pfd filer som fanns på internet va bra då man kunde hitta allt där. Men kursboken va värelös då den inte användes. Öppnade det ca 3 gånger.
    >>Jag använde aldrig kursboken annat än till att kolla upp små saker. Den kändes inte nödvändig
    >>bra
    >>Bra kursbok, bra info på www och mail.
    >>Kursboken behövdes knappt då all nödvändig information finns på internet och inga obligatoriska uppgifter behövde göras från boken.
    >>Websidan har fungerat bra tycker jag, det är bra att allt material läggs ut där. Kursboken har jag knappt användt så jag tycker inte att den var specciellt nödvändig.
    >>jag tycker boken objects first with java är mycket bättre än java concepts. jag tycker inte att den där rollspelsmanualen för objektorientering inte är särskilt bra. den är repetepetiv, exemplerna är lika dana hela tiden och den ger inte särskilt bra översikt
    >>Allting har fungerat bra
    >>Allt var väldigt bra
    >>använde inte boken så mycket, allt man kan tänkas vilja har reda på finns på wikipedia eller javas API
    BLANK 2

Vilket är ditt samlade omdöme om de obligatoriska uppgifterna?
(antal, svårighetsgrad, koppling till teori, placering i tiden etc)
  • Det har fungerat bra, speciellt positivt var:
  • Det här kan förbättras (ge gärna förslag på hur):

    >>Ou2 kan nog hoppas över och bara vara ett moment på gruppövningarna utan att kräva inlämning. Personligen tycker jag att man ska undvika gruppövningar på grundläggande programmeringskurser eftersom alltför många bara glider med gruppen utan att bidra allt för mycket.
    >>för många och för stora hopp mellan svårigheten
    >>Tycker att uppgifterna har varit roliga, dom har inte varit så svår.
    >>Det va bra uppgifter, men det va alldeles för mycket tid på de första mycket enkla uppgifterna. Det bordes ha tagit tid därifrån så att man fått mer tid på de större svårare uppgifterna i slutet.
    >>ou1,2,3 = ok. ou5 och 6 tog ALLDELES för lång tid. Fanns i stort sett ingen tid över alls att plugga matte. ou5 och ou6 måste kortas ner, ou4 till viss del. Men det måste inses att ou6 var MASTIG.
    >>För stora grupper på de större uppgifterna
    >>Föreläsningstempot kan gott ökas i början av kursen för att tidigare få de verktyg som behövs för att effektivt kunna lösa de senare labbarna. I övrigt var svårighetsgraden alldeles lagom.
    >>ou1 - klockan, ok ou2 - greed, ok ou3 - alarmklockan, ok ou4 - dagisdesignen Se till att varna folk som redan kan programmera att de blir för många om de är fler än tre i en grupp. Det blir ju som bekant en dålig soppa om man har för många kockar (dessutom tar det onödigt mycket längre tid än det behöver)... ou5 - för många robotar på den korta tiden! Vi läste faktiskt disk-matte-kursen samtidigt.
    >>Dom tycker jag låg på en ganska bra nivå, kanske aningen för svår för vissa men dom kändes ändå som något man skulle kunna klara av oavsett. Vissa tog bara ofantligt med tid men det var nog tanken.
    >>Dom var ganska nice förutom den vi gjorde senario med CRC-kort och post-it lappar, det tyckte jag var ganska unödigt
    >>De första två uppgifterna var bra men svåra då det inte fanns något att relatera till, man fick fråga handledarna och lära sig eftersom. Robotuppgiften var mycket svår och rapporten tog mycket tid, stressigt.
    >>De var ganska svåra men man lärde sig mycket. Tyckte att det gick fort fram i börja. Det som labbarna handlade om kom långt fram i boken, hade kanske varit bra med läsanvisningar. Blev lite stressigt med tiden mellan vissa labbar.
    >>ou5 tyckte jag var lite för stor, bättre information om hur man kan gå till väga på föreläsningarna hade hjälpt avsevärt mycket mer.
    >>de hade gärna fått vara lite mindre tidskrävande
    >>De har fungerat bra.
    >>Rätt bra. De har haft ett motiverat flöde genom hela kursen.
    >>Det kan förbättras genom att ha mer handledare i salarna så man får mer hjälp. ou 5:s svårighetsgrad höjdes rejält från ou3. Kanske borde man ha ett mellansteg ou4 som har svårighetsgrad mitt emmelan ou5 och 3.
    >>Roliga och lagom svårighetsgrad.
    >>Intressanta uppgifter
    >>Jag tror att jag har missat en del när jag inte har haft möjlighet att vara med vid handledningstillfällena, men på det stora hela så har uppgifterna varit någorlunda väl formulerade och gett möjligheter att pröva de flesta av de teoretiska koncept som kursen har behandlat. Dagisuppgiften var intressant både eftersom den krävde att man i viss mån själv definierade hur lösningen skulle se ut och för att det knappast var möjligt att komma fram till en fullständig lösning inom den utmätta tiden. Liknande förutsättningar ställs man ofta inför "i verkligheten", och om detta var syftet så var det en lyckad uppgift.
    >>Lagomt antal uppgifter, svårighetsgraden var rätt svår om man varit ny för programmering skulle jag tro.
    >>Överlag ok! De första var förvisso i enklaste laget, men... Vad gäller den första CRC-delen, så skulle ni gott kunna skippa färdigformulerade scenarion.
    >>Uppgifterna var bra, jag inser att det är svårt att göra designuppgifterna lika roliga programmeringuppgifterna.
    >>För mycket på slutet. ou1 och ou3 va tillräkligt lätta för att kunna läggas ett tag längre fram i tiden, och därmed skjuta fram allt. Ou5 va en stor uppgift som tog tid, tid som det kändes att man inte hade med tanke på att man läste en annan kurs parallelt. Så lite mer intensiva föreläsningar om java grunderna och sen ou1 ganska mycket snabbare efter. Inte 3 veckor efter kursen startat.
    >>Roliga uppgifter, bra svårighetsgrad därimot så skulle nog OU6 behövs gjort i större grupp
    >>bra
    >>De första uppgifterna borde vara lite svårare.
    >>Kanske en aning luddig spec vad gällde dagissystemet. Att kopiera rakt av Umeå kommuns sida är nog inte en sån bra idé då den inte är skriven för programmerare som vill implementera ett sådan system.
    >>Antalet var bra. Däremot tycker jag att det borde avsatts mer tid till design-delen av dagiguppgiften, kändes som att det var omöjligt att hinna klart den på övningen och halva tiden satt man och försökte få hjälp, men eftersom det bara var en handledare och för många grupper så tog det mycket lång tid.
    >>jag tycker att laboration nr 6 var alldeles för stor och komplex. labbspecen var undermålig. det känns som att man skulle kunna lära sig mer genom en mindre labb
    >>Det har fungerat bra
    >>Bra uppgifter och bra svårighetsgrad, men på gränsen till stressigt..
    >>dom obligatoriska uppgifterna var bra och lärande dock så kunde kravspecarna ha varit tydligare, många viktiga saker var inbäddade i en text
    BLANK 1

Vilket är ditt samlade omdöme om handledningen på kursen?
Med detta menas antalet schemalagda handledningstimmar, fördelning av handledning i lab/på rum,
anpassningen av handledning till uppgifternas svårighetsgrad etc.
  • Det har fungerat bra, speciellt positivt var:
  • Det här kan förbättras (ge gärna förslag på hur):

    >>Vet ej, nyttjade inte handledningen.
    >>vissa handledare har en lite opedagogisk stil ibland...
    >>har inte utnyttjat handledar tiderna, jag har mest suttit hemma och programmerat.
    >>Jag har knappt suttit på skolan och programmerat. Men det lilla jag uppmärksammade verkade helt ok.
    >>Mer handledning, ofta satt många och ville ha hjälp i tiotals minuter.
    >>Rättningen av uppgifterna har tagit väldigt lång tid
    >>Bra, lättillgängligt och hjälpsamt. Särskilt handledningen via irc.
    >>Jag behövde aldrig hjälp innan inlämningen dock fick man bra feedback de gånger man inte hade fått G direkt.
    >>Handledingen har fungerat bra, dom har varit där dom ska vara och hjälpt när man frågat.
    >>Handledarna var i stort sett bra, fanns alltid på plats och även ibland efter utsatt tid och var villiga att hjälpa.
    >>kunde varit fler handledare på plats ibland och under längre tider.
    >>Bra fördelning av handledning under labbarna, Handledarna bör dock tänka på att inte stanna och hjälpa vissa personer genom hela labben, låt dem lösa den bitvis själv! + Rätta labbarna i tid!
    >>har inte behövt nån handledning så jag vet inte
    >>Jag har inte utnyttjat handledningen, så jag kan inte svara på hur den var.
    >>Mycket bra. Många handledare har gjort det möjligt att hela tiden fråga eller få feedback ifall det skulle behövas. Att alla handledarna har ett eget rum där man kan träffa dem och hämta ut labbar tycker jag är relativt viktigt. Det hör det mycket enklare än att de ska rusa runt bland labbsalar.
    >>Handledarna var bra men det fanns för lite timmar med dom. För få handledare på handledartimmarna gjorde så att man fick vänta riktigt länge innan man fick hjälp och man han inte få hjälp många gånger under handledarpassen pga att dom oftast var upptagna.
    >>Bra att den var så pass ofta, duktiga handledare också!
    >>Det har fungerat bra. Det vore bra att ha en teoretisk genomgång av typen Vad? Varför? och På vilket sätt? inför första labben. Som nybörjare har man väldigt lite att relatera till.
    >>I den mån som jag har haft möjlighet att utnyttja handledningen har den varit bra.
    >>Givitss bra med handledar tid.
    >>Ok!
    >>Det fanns gott om tid med handledning, vilket var väldigt bra. Tyvärr uppstod en hel del krockar och förrvirring ang bokning av salarna, och det är synd.
    >>Fungerat gallant. Alltid funnits handledning på utsatta tider.
    >>Har inte direkt använt mig av handledarna men dom har funnit tilgänliga vilket är bra. Därimot så skulle jag vilja att labbarna rättades lite snabbare
    >>bra
    >>mycket bra
    >>Jag var ej närvarande.
    >>Handledarna var kunniga och bra på det sättet, men rättningen av labbarna tog ibland mycket lång tid. Detta gäller inte absolut inte alla handledare, vi fick tillbaka vår ou6 veckan innan vi fick tillbaka tentan som även den var sen. Ju längre det dröjer att få tillbaka labbarna desto kortare tid har vi att hinna komplettera, eftersom andra kurser hinner börja under tiden.
    >>jag har inte utnyttjat handledningen förutom frågat denniso om smågrejer då och då och han har alltid givit bra och respekterande svar
    >>Det har fungerat bra
    >>Tog inte så mycket handledning på kursen , men utifrån den jag fick så är jag nöjd!
    >>handledarna var bra
    BLANK 2

Vilket är ditt samlade omdöme om undervisningen på kursen?
I detta ingår exempelvis fördelningen av lärarledda tillfällen (föreläsningar, gruppövningar, lablektioner), och
fördelningen av olika sätt att presentera material (på tavla/viaOH/muntligt/skriftligt), etc)
  • Det har fungerat bra, speciellt positivt var:
  • Det här kan förbättras (ge gärna förslag på hur):

    >>bra
    >>Den har varit bra, man förstod allt han sa och förklarade.
    >>Va på få föreläsningar men de jag var på va bra.
    >>helt ok. föreläsningarna kan möjligtvis förbättras, vissa genomgångar (programmeringstekniska) var dåligt förberedda och kompileringsfel och dyl. kunde dyka upp.
    >>Föreläsningarna har funkat bra
    >>Föreläsningstempot kan gott ökas i början av kursen för att tidigare få de verktyg som behövs för att effektivt kunna lösa de senare labbarna.
    >>Jag pysslade med java på gymnasiet, så jag behövde inte lyssna så mycket på föreläsningarna.
    >>Jag känner att det mesta har gett massor av att haft även om vissa saker vara lite bättre än andra så var allt i överlag bra.
    >>Gruppövningarna var inte givande. Föreläsningarna var bra och bra svar på frågor och lättförståeligt.
    >>bra med varvat föreläsningar,labbar,grupparbeten.
    >>Bra undervisning och hjälp ifall man behöver det! Det är även bra att man får svar via mail innom 1-2h efter man skickat det än att ev. vänta en hel helg.
    >>bra
    >>Undervisningen har fungerat bra. Den metod jag tycker fungerar bäst är vanligtvis OH med muntliga extra förklaringar.
    >>Det bästa tycker jag har varit föreläsningarna som har get mest kunskap. Ibland kan det bli lite abstrakt att förstå vad olika saker betyder, och då är föreläsningarna betydligt bättre än att göra uppgifter. Speciellt bra har varit att gå igenom lite kod och skriva lite under lektionen, för då får man en inblick i funktionerna.
    >>Fördelningen var bra.
    >>intressanta föreläsningar, dock skulle jag vilja ha lite enkla kodexempel i början av kursen. Gruppövningarna helt okej men det kändes som ngt saknades.
    >>Bra att det finns tillgång till lektionerna på webben
    >>På det stora hela tycker jag att undervisningen har varit pedagogiskt upplagd, även om jag tycker att det känns onödigt att använda föreläsningstid till att skriva exempelprogram.
    >>Det har fungerat bra, speciellt positivt var bland annat lablektionerna som varit, i övrigt så tycker jag föreläsningarna höll bra standard och utlärning.
    >>Ok! Som den språknörd jag är, så störs jag av stavfel och särskrivningar på oh-bilder, labbinstruktioner etc. Förvisso ingen stor grej, men något som definitivt kan förbättras!
    >>Föreläsningarna fungerade bra, väldigt bra att kod skrevs direkt i editor och visades med projektor istället för på tavla.
    >>Fungerat fugerat bra. Ou6 va ett stort plus då den va skoj, och även skönt att jobba i grupp med en annan då man kan bolla ideér och ta hjälp av varandra.
    >>Bra föreläsningar, allt man behövde för att göra labbarna fick man genom föreläsningarna vilket är bra
    >>bra
    >>föreläsaren äger
    >>Jag var ej närvarande.
    >>ok
    >>jag har inte gått på föreläsningarna eller läst slides
    >>Det har fungerat bra
    >>Föreläsningar: helhet=BRA Gruppövningar: Mindre bra (lite flummigt/mycket lallall) Lablektioner: BRA
    BLANK 4

Vilket är ditt samlade omdöme om kursens svårighetsgrad, utifrån kursens mål och innehåll?

TOTAL mycket lätt lätt lagom svår mycket svår BLANK
34 0 4 24 5 1 0

Vad fick du ut från kursen i form av nya kunskaper?

TOTAL jättemycket nytt en del nytt ganska lite inget alls BLANK
34 17 14 3 0 0

Finns det något avsnitt på kursen som borde få mer tid nästa gång kursen ges?
Vilken/vilka delar ska i så fall få mindre tid?


>>mer tid åt syntax, möjligtvis gör ou0 obligatorisk för alla då GPTn knappast ger dig bra kunskap om syntax i java ...
>>De obligatoriska uppgifterna
>>Mer: klassdesign (god programmeringssed), crc och uml. Hur olika datastrukturer kan användas effektivt (samlingar, enum, set, listor, kartor, träd osv). Mindre: grundläggande javasyntax (låt det skötas via bok, lätta övningar och api istället).
>>UML-delarna borde få mer tid. Det är lite jobbigt i början, men när man väl är över den första tröskeln så är det väldigt användbart.
>>Man skulle gått igenom hur man skriver labbrapport tidigare.
>>kanske lite mer om hur klasserna hänger ihop, arv, hur metoder funkar,alltså vad som är tillåtet och vad som egentligen händer.
>>Läsa/Skriva till filer och UML bearbetning
>>vet inte
>>Lite mer om generics hade varit bra. Som det var nu så nämndes det att de finns, och hur man använder dem genom existerande klasser, men lite grundläggande om hur man skriver dem vore användbart.
>>Ibland kändes själva design och CRC-delen lite krystad. Jag vet inte riktigt hur det ska fungera framtiden med liknande projekt eller om det är mer en inblick i projektarbeten för företag eller liknande.
>>mindre tid på extremt grundläggande programmeringskunskaper. t.ex. som hur man skriver en if-sats, en for loop osv. Sånt ska man väl redan kunna innan man kommer till kursen. I vilket fall går det snabbt att själv kolla upp hur syntaxes för en sådan ska se ut.
>>Svårt att säga. Allt är viktigt
>>Personligen så tycker jag att kursen är alltför Javacentrerad och jag skulle gärna ha sett att man tog upp och förklarade objektorienterade koncept som inte finns i detta språk. Ett exempel är begreppet "multipelt arv" som nämndes flera gånger på föreläsningarna, men utan annan förklaring än att det inte finns i Java.
>>Avvägningen mellan CRC resp. programmeringsteknik var väl lämplig. Kanske kunde man skippa litegrann av CRC-delen till förmån för en introduktion av (grafiska) användargränssnitt.
>>OOP-konceptet är svårt och det hade varit bra med ännu fler klass-design exempel.
>>Tyckte allt va bra fördelat.
>>Implementeringen i ou6 skulle kunna fått lite mer tid då det fanns inga hjälpprogram eller liknande för att kunna se att sitt system fungerade så det tog ju sin lilla tid.
>>generics borde tas upp. kanske även singelton och lite andra upphottade objektorienteringsverktyg
>>Mer tid på att förklara skillnaden mellan objektorienterad och icke-objektorienterad programmering, var lite svårt att komma igång i början
BLANK 15

Om den egna insatsen
Hur ofta har du deltagit i schemalagda inslag på kursen som föreläsningar, gruppövningar eller lablektioner?


TOTAL alltid/nästan alltid mer än hälften hälften mindre än hälften mycket sällan/aldrig BLANK
34 16 6 4 1 7 0


Jobbade du kontinuerligt med kursmaterialet under kursen?
Dvs. förberedde du dig inför en föreläsning/gruppövning/lablektion och/eller sammanfattade det som gåtts igenom på schemalagda inslag, arbetade med övningsuppgifter utöver de obligatoriska uppgifterna etc.


TOTAL nästan alltid till en viss del inte så mycket nästan aldrig BLANK
34 6 9 8 11 0


Hur många av de rekomenderade övningsuppgifterna gjorde du (totalt 12 st)?

TOTAL 0 1-3 4-6 7-12 BLANK
34 21 7 2 3 1

Om du jämför hur stor arbetsinsats som krävdes på denna kurs med andra kurser som du läst, hur bedömer du den?


TOTAL mycket högre högre lika stor mindre mycket mindre BLANK
34 4 12 13 4 1 0

Övriga synpunkter
Vilka ytterligare synpunkter har du på kursen?


>>overall var kursen helt ok, men mer vikt bör läggas på javas syntax. att inleda med objekt och klasser är kanske inte bästa sättet då detta är extremt konstigt i första anblicken, särskilt "shapes" exemplet som användes. spara detta till senare och gå igenom lite mer grundläggande syntax i java, alt. gör ou0 obligatorisk för alla.
>>Vi borde inte ha kurset parallellt med den diskreta matematiken, det gjorde till att det blev svårt att hitta tid för det här kurset eftersom matematikkurset är mycke svärare och kräver mera tid.
>>tänk på att inte göra för stora uppgifter och att andra ämnen också behöver tid! man ska inte behöva sitta 6-8h per dag med detta när man läser det på halv-fart!
>>nej
>>Det borde vara mer förslag på förbättringar man kan göra i inlämnad kod. För det mesta är det bara om man har något direkt fel som det blir något form av kommentar, men det borde vara mer kommentarer i allmänhet om saker man har gjort på ett "mindre bra" sätt. Detta kanske skulle ta för mycket tid, men det känns som det skulle höja kvaliten hos eleverna.
>>Har själv haft tidigare erfarenhet med OO-programmering, och tycker väl att det mesta blir mycket enklare om man själv har sysslat med tidigare, oavsett språk.
>>Jag hoppade av kursen efter första labben då jag ansåg att jag skulle inte hinna med allt, då jag läser andra kurser också som tyvärr har större vikt just nu. Men kursen var bra, det jag var med i under de första två veckorna.
>>Man borde få i läxa att läsa kapitlena i boken efter varje föreläsning. Typ att läraren säger utförligt att man måste läsa ett visst kapitel i boken eller i kompendiet till nästa föreläsning. Då kommer nog fler att öppna boken för att dom känne sig tvingade. Man behöver inte följa upp läxan på nästa föreläsning men det kommer endå leda till att folk läser läxan.
>>Texten längst ned på kursutvärderingssidan borde nog korrekturläsas, både med avseende på kommatering, stavning, meningsbyggnad och typografi :)
>>Kursen kändes inte som en 7,5p kurs på halvfart. I slutet så hade man ingen tid till den kursen vid sidan av då man jobbade ca 6h / dagen med att göra klart dom sista Ou uppgifterna.
>>saker som schema och obligatoriska uppgifter borde sättas ut på internet mycket tidigare (speciellt schema).
>>ou6 är för stor!!!1!
BLANK 22


Ansvarig: Kursutvärderingsadmin. (kursv@cs.umu.se)
Institutionen för Datavetenskap
Umeå universitet
Senast ändrad: October 5, 2006