Kursutvärdering Programmeringsmetodik, påbyggnad - HT-07 (5DV000)

Personliga data

Vilket program går du?
TOTAL Teknisk datavetenskap Datavetenskap Interaktion och design Kognitionsvetenskap Läser fristående kurs Annat program. BLANK
24 19 3 0 0 0 1 1
Om annat program, vilket?
>>Bioteknik och genomik
BLANK 23
Hur många ECTS-poäng har du avklarat på universitetsnivå?
TOTAL 0 - 30 31 - 60 61 - 90 91 - 120 121 - 150 151 - 180 mer än 180 BLANK
24 0 4 12 3 0 2 2 1
Under tiden du gick kursen, vilken personlig ambition hade du?
Exempelvis, vilket betyg siktade du på att få på kursen?
>>Jag siktade på 4-5.
>>5
>>5
>>4
>>Så högt som möjligt.
>>Skitade på 4:a-5:a
>>5.
>>hög
>>Jag ville klara kursen och känna mig stolt med mitt resultat
>>4
>>Runt 4
>>Jag hade siktet riktat mot en 5:a, sen om det blir det är en annan fråga.
>>Så bra som möjligt.
>>Satsar i första hand på att klara kursen och ju bättre pluggandet går desto högre siktar jag.
>>Jag siktade mot betyget 4.
>>Jag siktade på ett bra betyg och en bra förståelse, då denna kurs verkade vara en central kurs på mitt program. Jag hade också hört att den skulle vara tuff och ansträngande, så därför påbörjade jag den med siktet ställt högt.
>>4
>>Kände mig redan bekväm med mycket av kursens innehåll, så jag siktade på en 5:a
>>Ambitionen avtog under kursens gång pga alltför mycket arbete.
BLANK 5
Anser du att du hade de förkunskaper som krävdes för att gå den här kursen? Om inte vad var det som saknades?
>>Ja.
>>Ja
>>Ja
>>ja
>>Hade det som krävdes.
>>I stort sett hade jag dem.
>>Ja.
>>ja
>>Ja det hade jag.
>>Jo, det hade jag.
>>Ja
>>Jag tycker det inte var några som helst problem med förkunskaperna.
>>Ja.
>>Ja.
>>Ja, det anser jag.
>>Ja, jag tycker att jag hade tillräckliga förkunskaper.
>>Ja, jag hade nog alla förkunskaper som krävdes.
>>Ja
BLANK 6

Om kursen

Vilket är ditt samlade omdöme om kursmaterialet?
Dvs. kursbok, kompendier, webbsidor, utdelat material etc.
>>Ingen åsikt på kursboken då jag inte ens öppnat den, men föreläsningsslidesen har funkat bra för att kolla upp saker som varit oklart.
>>Fungerat bra
>>Kursboken var ganska bra, men användes inte särskilt mycket. Slides var bra.
>>har fungerat
>>Bra bok.
>>Slides från föreläsningar kunde vara mer självförklarande om man vill studera dem efter föreläsningen.
>>Kursboken är väl inte toppen kanske. Det enda man använder genomgående under hela kursen är Sun's API. Jag använde i stort sett aldrig boken.
>>Kursboken var inte jättebra. Jag använde den aldrig som referenslitteratur under arbetet, och den gav för ytlig information för att vara nyttig för inlärningen. Istället använde jag nästan uteslutande Javas API samt Sun's Java Tutorials, dessa anser jag vara vida överlägsna kursboken.
>>bra slides, köpte aldrig kursboken
>>Jag tycker att kursmaterialet varit ganksa bra.
>>Har inte läst jättemycket i boken men det jag läst känndes inaktuellt. Då vi labbar för java 1.6 vill man inte ha en kursbok för 1.4 (eller kanske 1.3).
>>Har fungerat förhållandevis bra, lite mer information inför tentan hade kanske varit bra.
>>Generellt tycker jag kursboken var en onödig investering, då jag bara öppnade den en gång. Slides från föreläsningar är jättebra när man ska kolla upp nån liten grej. Annars har jag mest använt mig av javas API.
>>Boken användes inte särskilt mycket, Suns guider var mycket användbara.
>>Fungerade OK.
>>Kursmaterialet var bra. Jag tyckte att läroboken var lite konstigt strukturerad, men själva stoffet höll en bra nivå.
>>Allt har funkat bra
>>Kursmaterialet var okej.
>>Kursboken är värdelös.
BLANK 5
Vilket är ditt samlade omdöme om dokumentationen för de obligatoriska uppgifterna?

>>Labspecerna har varit detaljerade och lätta att följa.
>>Kan bli bättre
>>Lab1 funkade bra. Lab2 hade något otydlig specifikation, svårt att veta hur mycket och avancerat man skulle göra. Lab3 var väldigt tydligt med olika nivåer.
>>varit ok
>>Det har ofta varit svåra att tolka.
>>Klarare formuleringar och korrekturläsning skulle kunna förbättra laborationsspecarna mycket.
>>Specifikationerna var väldigt lösa för det mesta. Detta var tydligen gjort med vilje och det är väl okej. Men det blir svårt att förhålla sig till en sådan spec. "Vad är verkligen obligatoriskt och vad kan man tänja på?" börjar man fundera.
>>Specifikationerna var inte glasklara överallt. IRC-kanalen och den snabba tillgången till handledarhjälp tjänade dock som bra komplettering, och till nästa år borde handledarna kunna bättra på specifikationerna rejält, baserat på de frågor de fick.
>>Inga speciella synpunkter
>>Labbspecificationerna har varit både väldigt tydliga och fria. Men jag tycker att de ändå förmedlat vad som ska göras.
>>dokumentationen? labspecarna har varit varierande. Jag tycker spellabbspecen var bra, medan frameworket var alldelens för luddig. Det finns helt klart en poäng med detta (att ge oss studenter fria händer att utforska), men utforska och prova på nya grejer kan man göra på fritiden. Rakare och klarare labspecifikationer tack!
>>Labbspecifikationerna har varit bra, bara nått enstaka fel här och där och möjligtvis lite luddigt på sina ställen. Vad labbarna gått ut på har varit rätt intressant. Särskilt laboration 3 (AntiTD) var kul.
>>Det känns som labspecarna har varit lite luddiga, men det beror mest på att de varit så fria.
>>Det var inte alltid tydligt vad som var krav och vad som var frivilligt.
>>OK
>>Laborationsspecarna har delvis varit för luddiga. Detta var troligtvis meningen för att ge en spridning i hur problemen lösts, men har medfört att för mycket tid har gått åt till att försöka komma fram till vad som egentligen ska göras, vilket är lite olyckligt med tanke på hur tidskrävande laborationerna är.
>>OU 1 och 2 hade lite för luddig specifikation, speciellt OU 2. Dessutom kunde informationen variera handledarna emellan, och rent allmänt kändes OU 2 för ostrukturerad. OU 3 däremot hade mycket bra dokumentation. Listan över vad som skulle ingå i varje steg kändes mycket bra att luta sig mot.
>>Okej, men skulle behöva en del tillputsningar (såsom ex. att inte kräva en mute-knapp när man inte kräver ljud osv)
BLANK 6
Vilket är ditt samlade omdöme om det programmeringstekniska på de obligatoriska uppgifterna?
(antal, svårighetsgrad, koppling till teori, placering i tiden etc.)
>>Bra
>>Riktigt roliga dock väldigt stora för en så liten kurs
>>Programmeringen på uppgifterna har varit lagom svår och ganska kopplad till teorin. Det har dock varit väldigt mycket programmering under kursen, kanske för mycket.
>>lite väl mycket nästan, men väldigt lärorikt, svårt att planera ett grupparbete över julen
>>Det mesta har kommit rätt i tiden, men otroligt svårt att ha två uppgifter under julen. Har varit stressigt i slutet (vårat fel) vilket har gjort att man inte har kunnat lägga till så många roliga detaljer som förgyller hela produkten.
>>Alldeles för tidskrävande för kursens poäng-omfång.
>>Jag har skrivit mer kod under denna kurs än vad jag skrivit text under hela gymnasiet skulle jag tro. Svårighetsgraden har varit högre än på tidigare kurser.
>>Labbarna tog upp det mesta man behövde kunna, de var lagom omfattande på det sättet.
>>Mycket tidskrävande uppgifter, men lärorika
>>De obligatoriska uppgifterna har varit döden, dom har varit så offantligt stora så att det varken funnits tid till att plugga den paralella kursen eller gå på föreläsningar. Jag hoppas att ni inser att så gigantiska labbar som det varit är orimligt att ha. Obligatoriska uppgifter ska inte kräva att man sitter mellan 10 och 15 timmar varje dag i 3 veckors tid då kursen går på halvfart. Visst de har varit delvis underhållande men kopplignen till teorien har varit nästintill obefintlig och som sagt storleken på dem iförhållande till kursens storlek.
>>Alldeles för svåra eller snarare för tidskrävande! Jag jobbade som ett djur hela kursen och den andra (linjära algebran) blev lidande! Så tycker jag inte att det ska vara.. Jag jobbade mycket mer än antalet högskolepoäng som tilldelades.. (Jag siktade i och för sig på nivå tre). Till viss del handlade det om att framework uppgiften var för luddig också, mycket tid gick på att försöka lista ut vad det ville ha..
>>Fungerat ganska bra, men mer tid/bättre upplägg för laboration 3 hade varit önskvärt. Mycket tid försvann i samband med jul/nyår.
>>Det var jätteintressanta uppgifter, _men_ jag tycker planeringen av dem kunde varit mkt bättre, dvs tidsmässigt. Det är rent elakt och idiotiskt att köra de största labbarna parallellt. Speciellt över jul, grupparbeten där medlemmarna bor 50 mil ifrån varandra och den ena inte har internet är klart dumt.
>>De var bra.
>>Jag tycker att planeringen blev väldigt konstig och det var svårt att få klart de sista uppgifterna när det, i princip, var tänkt att man skulle göra de parallellt. Detta samtidigt som man läser andra kurser gör att det blir svårt att hinna med.
>>De obligatoriska uppgifterna har varit mycket lärorika och en stor del av dem har varit mycket roliga, men de är alldeles för stora för det antal poäng de ska representera. Laborationerna var dessutom lite i ofas med när teorin gicks igenom på föreläsningarna, så att mycket omskrivning av lösningar var tvungen att ske, i takt med att bättre lösningar gicks igenom på föreläsningarna.
>>Mycket lärorika laborationer med bra innehåll. MEN ALLDELES FÖR MASTIGA!! Jag och min laborationskompis har i snitt varit tvungna att lägga ca 8 tim/dag hela kursen, och ändå krävdes många 12-14 timmars pass mot slutet för att hinna klart. Inget julledighet överhuvudtaget. Jag hoppade över den parallella kursen i matematik för att hinna med denna kurs, och ändå blev tiden nästan för knapp. Detta mot bakgrund att både jag och min labkamrat ändå börjar bli ganska väl förtrogna med javaprogrammering och bägge klarat alla tidigare kurser utan alltför hårt slit. Denna kurs innebar en extrem skillnad i arbetsinsats. Det bör nämnas att vi började med alla laborationer samma dag som specifikationerna lades ut. Mitt förslag till förbättring är att kapa en hel massa funktionalitet från laborationerna, för detta känns faktiskt helt oacceptabelt. Energin efter kursen var helt slut, och jag har nu stora problem med att orka fokusera på nuvarande kurser, vilket innebär problem. Att ha olika nivåer på laboration 3 känns meningslöst. Är man ambitiös och vill lära sig så mycket som möjligt (vilket de allra flesta verkar vara) så satsar man naturligtvis på den högsta nivån, eftersom det är på förhand omöjligt att avgöra vilken arbetsinsats som krävs. Jag vill även förtydliga att det inte är svårighetsgraden som jag har åsikter om. Den kändes helt perfekt, och laborationerna var roliga att göra (innan stressen satte in på allvar...). Det är alltså endast arbetsbelastningen jag har åsikter om. Sammanfattningsvis en mycket givande kurs med roliga laborationer, men på grund av stressen och tidsåtgången så känner jag mig ändå nästan arg när jag tänker tillbaka på den.
>>Lab3 var för stor, och Lab2 och Lab3 borde inte ha fått gå parallellt med varandra, arbetsbördan blev alldellens för stor.
>>Trodde att kursen gick på halvfart och inte 150% (ironi). Laborationerna var intressanta, men alltför omfattande.
BLANK 5
Vilket är ditt samlade omdöme om handledningen på kursen?
Med detta menas antalet schemalagda handledningstimmar, fördelning av handledning i labb/på rum, handledning och stöd via e-post/IRC, anpassningen av handledning till uppgifternas svårighetsgrad etc.
>>Handledning via irc är den jag utnyttjat mest och har fungerat mycket bra då man kan få hjälp vilken tid på dygnet som helst i princip ;)
>>Fungerat utmärkt
>>Handledningen har varit bra.
>>varit ok
>>Fungerat bra.
>>Bra handledning.
>>Fungerat bra men användes mest till uthämtning av labbar...
>>Handledarna har gjort ett jättejobb, särskild eloge till denniso.
>>väldigt bra, väldigt hjälpsamma och lätta att få tag i
>>Handledningen har varit ganska bra tycker jag, om jag haft nån fråga så har det varit enkelt att få svar och hjälp.
>>Handledningen har varit lite delad. Har varit svårt att få ett enhetligt svar från alla. Frågar man två olika kan man få olika svar.. Till exempel verkade dom inte vara insatt i hur labbarna skulle poängsättas och rättas eftersom de gav olika svar. Dessutom känns det som att de rättade rätt olika, tyvärr.
>>Har ej uttnyttjat handledningen i någon större grad, men de schemalagda timmarna verkade ganska bra placerade.
>>Jag tycker det har varit bra handledning, irc-kanalen har varit till hjälp flera gånger då konstiga undantag uppkommit. Samt att handledarna har varit förbi datasalarna några gånger, vilket har gett bra tillfällen att fråga mer specifika saker.
>>Har inte utnyttjat handledningen så mycket. Kunde ha uppdaterat FAQ lite oftare.
>>Handledningen har varit mycket bra, utspridd på de flesta dagar, så att det ofta funnits en tid då man behövt handledning. Dock har det ofta varit lång kö och långa väntetider för handledning och uthämtning av laboration.
>>Mycket kunniga handledare. Däremot lite motstridiga uppgifter dem emellan ibland, vilket gjorde det svårt att veta vad som gällde. När man lägger sån tid och energi på att genomföra laborationerna så bra som möjligt, och så korrekt som möjligt, kan det ibland nästan kännas som ett hån när specifikationer och tider plötsligt ändras hux flux. Det vore önskvärt med mer planering från handledarnas sida innan laborationsstart. Lite för få handledningstimmar också. De som fanns gick mest åt till labutlämning, och då känner man sig dum om man har en massa frågor när en massa människor står på kö utanför. Att fråga via e-post har inte känts aktuellt då frågorna ofta blir väldigt komplexa och luddiga.
>>Inga anmärkningar, har fungerat bra.
>>Om man i laborationsrapporten angett ett speciellt problem, tycker jag att det skulle vara schysst om handledarna hjälpte en lite med det och inte bara säger att det inte fungerar. Det vet man ju redan. Annars var handledningen okej.
BLANK 6
Vilket är ditt samlade omdöme om undervisningen på kursen?
I detta ingår exempelvis fördelningen av lärarledda tillfällen (föreläsningar, gruppövningar, labblektioner), och fördelningen av olika sätt att presentera material (på tavla/viaOH/muntligt/skriftligt), etc)
>>Bra
>>Mycket innantill-läsning men dugligt
>>Föreläsningarna har varit bra.
>>varit bra
>>Intressant, speciellt när det kom från företag.
>>Fungerat ganska bra.
>>Undervisningen kopplades inte tillräckligt starkt till labbarna. Detta gäller labb2 och labb3 (labb1 fanns klar koppling till). Det perfekta sättet är att samma dag som specifikationen till en obligatorisk uppgift blir tillgänglig också hålla en föreläsning som gör att eleven reagerar "aha, så det kan man nog använda till labben" och vet vars denne ska börja. Detta skedde i och med gruppövningar förvisso... Men speciellt labb3 hade nog många som inte gjort spel förut alldeles för lite kött på benen inför.
>>Föreläsningarna kändes i mångt och mycket överflödiga. Jag kunde hämta precis samma information, ofta presenterade på ett mer pedagogiskt sätt, från Sun's Java Tutorials. Gästföreläsningen från Lehman Brothers var däremot jättespännande.
>>helt ok
>>Föreläsningarna har kännts långt från lababrna som käbnnts som huvudbiten i kursen.
>>Johan är en ok föreläsare men han går alldeles för långsamt fram.. Vi brukade sitta och prata på rasterna om att hastigheten var pinsamt seg ibland. Detta känndes extra jobbigt då det var labbinlämningstid, och många hellre labbade och sen pluggade in det som de missade, just för att det var mer tidseffektivt. Han behöver kanske inte läsa upp precis vart enda ord på slidsen, vi kan faktiskt läsa..
>>Ganska bra
>>Rent generellt har väl det varit bra innehåll, dock behöver föreläsaren inte säga allt som står på pdf'en ;) Och gärna lite utanför också.
>>Det var bra.
>>OK
>>Föreläsningarnas tempo har bitvis varit lite lågt, så att de blivit sega. Detta skulle kunna lösas genom att inte redovisa exempel så utförligt.
>>Väldigt bra föreläsningar! Mycket bra koppling mellan teorin på föreläsningarna och laborationerna. Allt kändes relevant och jag kan faktiskt inte se så många sätt att förbättra föreläsningarna på. Ett bra tempo och bra struktur. Kul också med de inbjudna gästerna, det var mycket intressant att höra lite från verkligheten.
>>Inga anmärkningar, har fungerat bra.
>>Bra.
BLANK 5
Vilket är ditt samlade omdöme om kursens svårighetsgrad, utifrån kursens mål och innehåll?
TOTAL Kursen var mycket lätt Kursen var lätt Kursen var lagom Kursen var svår Kursen var mycket svår BLANK
24 0 1 4 13 5 1
Vad fick du ut från kursen i form av nya kunskaper?
TOTAL Jag har lärt mig jättemycket nytt Jag har lärt mig en del nytt Jag har lärt mig ganska lite Jag har inte lärt mig någonting alls BLANK
24 12 11 0 0 1
Finns det något avsnitt på kursen (eller nytt ämne) som borde få mer tid nästa gång kursen ges?
Vilken/vilka delar ska i så fall få mindre tid?
>>Bort med provet om labbarna ska vara så stora
>>Trådsäkerhet, större exempel. De små exempel som visades på föreläsnignarna är självklara.
>>Dunno.
>>Allt. Kursen borde vara ungefär dubbelt så stor för att motivera arbetsinsatsen. Kursen vi läste parallellt blev lidande, så även familjeliv. Stressen var oerhörd, den största risken jag ser är att studenter tappar suget på studierna, eller söker sig till utbildningar med rimliga krav. Det här är faktiskt det enskilt största klagomålet jag har på kursen, och det som hindrar mig från att varmt kunna rekommendera den till andra. Det finns bättre sätt att lära sig Javaprogrammering, det behöver inte innebära tolv till fjorton timmars arbete om dagen.
>>inte vad jag kan komma på
>>labbarna ska vara mindre omfattande, det är inte så konstigt att folk hoppar av programmet om kurser som denna finns.
>>Nej, labbarna borde få mindre tid..
>>Trådhantering borde kanske gås igenom lite noggrannare.
>>Det borde vara ordnat med föreläsningarna så att det går att börja med labb 2 tidigare och lämna in den innan man behöver lämna in labb 3.
>>Jag vet inte riktigt.
>>Mindre tid åt XML-validering, loggning och databaser, då jag tycker att dessa moment helt borde strykas från laborationerna för att minska arbetsbelastningen.
>>(J)Unit-testing hade kanske varit trevligt att få ta del av tidigt i kursen, så att man skulle kunna använda det som ett verktyg till att göra labbarna, istället för att det kom i slutet av kursen som en liten notis.
BLANK 12

Om den egna insatsen

Hur ofta har du deltagit i schemalagda inslag på kursen som föreläsningar, gruppövningar eller labblektioner?
TOTAL Alltid eller nästan alltid Mer än hälften av tillfällena Hälften av tillfällena Mindre än hälften av tillfällena Mycket sällan eller aldrig BLANK
24 12 3 4 2 1 2
Hur stor del av de obligatoriska uppgifterna har du lämnat in (av de som ska vara inlämnade vid den tidpunkt du gör denna utvärdering)?
TOTAL Alla Mer än hälften Några få Inga BLANK
24 21 0 2 0 1
Jobbade du kontinuerligt med kursens mål under kursen?
Alltså: skrev du egna program (utöver laborationerna) utifrån de nya kuskaperna som du inte skulle kunnat skriva före kursstart?
TOTAL Ja, en hel del Ja, några fåtal rader Nej, inte en enda rad BLANK
24 5 7 11 1
Om du jämför hur stor arbetsinsats som krävdes på denna kurs med andra kurser som du läst, hur bedömer du den?
TOTAL Mycket högre Högre Lika stor Mindre Mycket mindre BLANK
24 17 4 1 0 0 2
Om du ser till att detta är en halvfartskurs som alltså ska resultera i 20 timmars jobb per vecka, vad anser du om arbetsbelastningen?
TOTAL För hög Hög Lagom Liten För liten BLANK
24 16 5 2 0 0 1

Övriga synpunkter

Vilka ytterligare synpunkter har du på kursen angående teori och upplägg?
>>Detta var ekvivalent med en 20-poängs kurs.
>>Rekommendera Sun's dokumentation och Google som litteratur nästa år. Svaret "googla!" var ändå bland de vanligaste svaren på frågor man fick från vissa handledare.
>>Inga fler synpunkter
>>Se till att teorin känns starkare kopplad till de praktiska uppgifterna.
>>Arbetsbelastningen har nog varit bra sett över hela kursen, men det var ganska låg nivå i början och ganska hög i slutet.
>>Inga speciella synpunkter, jag tror jag fått med det mesta. Mycket bra teori och upplägg, kanske bäst hittills på utbildningen.
BLANK 18
Vilka ytterligare synpunkter har du på kursen angående de praktiska uppgifterna?
>>Det har varit mycket jobb då två uppgifter gick mer eller mindre samtidigt, men samtidigt har det varit kul att jobba och det vore faktiskt lite trist om arbetsbördan skulle minskas.
>>Labbarna har varit väldigt krävande.
>>Ibland roliga men väldigt tidskrävande. Betyget i kursen som löpte parallellt blev lidande.
>>Dubbla kurspoängen eller skär ner labbarna rejält.
>>Otroligt tidskrävande.
>>För stora för en såhär liten kurs. UNderhållande men dödlig stora
>>Jag tror jag sagt det mesta men än en gång: Labbarna är för stora!
>>Bra att labbarna gick ut på att göra nånting roligt. För vem har inte velat göra ett spel? Och en pluginhanterare kan faktiskt vara praktisk att ha, när man väl gjort pluginen vill säga :)
>>Kraven måste sänkas.
>>Labbarna var löjligt stora om man ser till att dethär var en 4p kurs, i min mening så tycker jag att den praktiska delen i den här kursen skulle passat bättre in på en 7-10p kurs...
BLANK 14
Slutligen: Skulle du rekommendera andra att läsa kursen?
TOTAL Definitivt Troligtvis Kanske Med reservation Troligtvis inte alls BLANK
24 12 3 5 3 0 0